Grizem nokte dok guglam sve o novom filmu Alien franšize: tko će to dočekati?

U najavljenoj petici redatelja Neilla Blomkampa vraća se Sigourney Weaver

Reći ću to samo jednom i bit ću u pravu: Alien franšiza najbolji je znanstveno-fantastični filmski serijal koji je iznijedrila holivudska tvornica snova. Dakako, Star Wars i Star Trek možda su kulturološki utjecajniji i značajniji s nepreglednim bazama obožavatelja (u koje se i sam ubrajam), fanatičnima poput neke religijske sekte; a mnogi pojedinačni filmovi ostavili su podjednako dubok trag na društvo i (pop)kulturu (npr. “Blade Runner”, “The Thing”, “Terminator” i da dalje ne nabrajam).

Međutim, ako ćemo o originalnosti, maštovitosti, provokativnosti, scenarističkoj, snimateljskoj, montažnoj, redateljskoj, u konačnici – umjetničkoj izvrsnosti, tada Alienu sveukupno nema premca. Lucidna je bila ideja Foxovih producenata da za svaki novi film angažiraju (tada) mlade i inovativne redatelje s jedinstvenom autorskom vizijom. Ostalo je, reklo bi se, povijest – koja se ponovno piše.

alien_01
Otkako je franšiza otišla u relativni ćorsokak sa četvrtim nastavkom “Alien: Resurrection” (1997.), francuskog redatelja Jeana-Pierrea Jeuneta i scenarista Jossa Whedona (mada sam fan čak i tog filma) i besmislenim team-upovima s Predatorom, kvartet Foxovih producenata (među kojima je još uvijek slavni Walter Hill) nije se usudio ulaziti u novo poigravanje s mitologijom koja je nekima najvažnija sporedna stvar na svijetu.

Sve do sad. Duhovi su se uznemirili još u veljači kad je Neill Blomkamp, mlađi redatelj hvaljenog SF filma “District 9” (2009.) i blockbustera “Elysium” (2013.) na svom Instagramu objavio nekoliko skica s Alien imaginarijem, istaknuvši da je “radio na tome” i da “Fox nikad nije rekao ne”. Fanovi su poludjeli. Znači li to da se razvija novi nastavak Aliena? Je li već u pretprodukciji ili se Blomkamp samo zeza ili je na svoju inicijativu ponudio projekt producentima?

Zadnja opcija i nije tako nevjerojatna. “Aliens” (1986.), možda i najbolji film franšize, produciran je na samostalni prijedlog Jamesa Camerona, koji je napisao i scenarij te osmislio priču zajedno s Walterom Hillom i Davidom Gilerom. Produkcije svih nastavaka serijala imaju maltene vlastitu mitologiju, među kojima je priča o početku snimanja trojke (1992.) bez gotovog scenarija samo jedna od luđih.

https://www.youtube.com/watch?v=XKSQmYUaIyE

Mitski prvi “Alien” (1979.) u režiji Ridleya Scotta jedan je od filmova nastalih na pepelu propalog projekta Dina Alejandra Jodorowskog (“najvećeg filma nikad napravljenog”), čiji je supervizor specijalnih efekata Dan O’Bannon s Ronaldom Shusettom napisao scenarij za “Aliena”, dok je nakon potpunog bankrota zbog Dine praktički živio kao beskućnik.

Genijalni umjetnici H.R. Giger i Jean Giraud, kreatori Osmog putnika i scenografije, odnosno kostimografije prvog nastavka, također su bili povučeni iz ekipe Dine. Rezultat je bio trijumf kolektivnog autorstva i stvaralačke kemije, kao što je solidni “Alien 3” bio zasluga debitanta Davida Finchera koji je uspio nadahnuto režirati usprkos produkciji u totalnom rasulu i nepostojećem scenariju.

Zbog svega toga uopće ne bi bilo čudno da se oko Blomkampovog Aliena isplete neka slična suluda priča. Ipak nije bila riječ o online zafrkanciji – iz Foxa su potvrdili da se film počinje snimati i okvirno je najavljen za 2016. Naravno, internet je pun teorija kako bi to sve skupa trebalo izgledati, a ono što je najviše nabrijalo fanove je činjenica da se definitivno vraća ne samo Sigourney Weaver, nego i Michael Biehn.

alien_03

To znači da je Blomkamp odlučio ignorirati kompletni narativ serijala nakon dvojke, te da se vraćamo do trenutka kada Ellen Ripley, djevojčica Newt, marinac Hicks i android Bishop odlaze u hibernaciju i u kapsuli napuštaju mjesec LV-426, gdje je vanzemaljska prijetnja prvi put locirana. Što će uslijediti? Jesu li baš svi ostali marinci pomrli? Znači li to da se vraćaju i Hudson, Gorman i Vasquez? Ako da, u kojem obličju?

Pitanja se nastavljaju granati, što je još samo jedno svjedočanstvo marketinškoj moći interneta i presudnoj važnosti dobrog buzza za uspjeh današnjih blockbustera. Društvene mreže bruje, fanovi se obračunavaju teorijama, a “Prometheusa” (2012.) kao razočaravajućeg prequela više se nitko i ne sjeća. Tko bi ga uopće i zapamtio, kad nije imao ključni element Aliena – Ellen Ripley.