INmusic slavi punoljetnost. Programska voditeljica Jelača: 'Borimo se s financijski jačim festivalima, to nije laka utakmica'

S programskom voditeljicom INmusic festivala razgovaramo o pregovorima s izvođačima, financijskoj kontrukciji festivala i značaju manifestacije za Hrvatsku i Zagreb

Prije točno 18 godina na Šalati se po prvi put održao INmusic koji će ovoga lipnja proslaviti svoju punoljetnost.

Uhodani organizacijski tim jednog od naših najvažnijih glazbenih festivala još je jednu godinu iskusniji, a s festivalom, kako nam je to potvrdila programska voditeljica Ivana Jelača, raste i razvija se i jedna nova generacija profesionalaca i dijeli iskustvo koje se gradilo desetljećima.

Ove nas godine, kao i svake do sada, očekuje bogat program – od premijernih hrvatskih nastupa glazbenih velikana poput The Smashing Pumpkins i Hoziera do najvećeg dosadašnjeg koncerta miljenika domaće publike The National čiji će povratnički nastup trajati čak dva puna sata.

Ivana Jelača

Tu je i presjek najaktualnije suvremene glazbe iz niza žanrova – Paolo Nutini, Viagra Boys, Sleaford Mods, Royksopp, Ibibio Sound Machine i mnogi drugi.

Mlade glazbene snage

“U goste nam dolaze i Dogstar, američki bend čiji je osnivač i sastavni član holivudska zvijezda Keanu Reeves, a i američke indie zvijezde Gossip u sklopu povratničke turneje jedan od prvih nastupa izvesti će upravo na nadolazećem INmusicu”.

Programska voditeljica posebno ističe mlade i nadolazeće glazbene snage. “To su svojevrsni skriveni dragulji koji će tek biti otkriveni – od već najavljenih Deadletter i Descartes a Kant, do školskih bendova koji će nam se opet pridružiti na festivalu u bliskoj i nama posebno dragoj suradnji sa Superval festivalom”.

Naša je sugovornica uz INmusic vezana od svojih studentskih dana, a u užem organizacijskom timu uskoro će proslaviti trinaest godina rada. Propustila je, kaže, samo drugo izdanje te je rad na festivalu njeno ispunjenje mladenačkih snova.

“Svakodnevica organiziranja festivala ovog stupnja zahtjevnosti ipak redovito podsjeća da je ovo iznimno kompleksan projekt, financijski zahtjevan i rizičan te podrazumijeva vrlo koncentriran i predan cjelogodišnji rad u vrlo teškim uvjetima hrvatskog tržišta”.

Dugoročne pripreme

INmusic se tako, kao potpuno nezavisni festival, svake godine natječe i u osiguravanju programa, ali i privlačenju publike s financijski višestruko jačim i većim festivalima diljem svijeta. “Od toga je preko 90% srodnih festivala u vlasništvu korporacija ili investicijskih fondova i rizičnog kapitala, a to nije laka niti uvijek fer utakmica”.

“Puno smo naučili i na svojim, ali još više na tuđim greškama i uspjeli smo ostati relevantni i važni našoj publici što je temelj održivosti. Osobno sam jako ponosna na sve što smo ostvarili i što uživamo ogromno povjerenje publike ali i bendova koji su uvijek primarno pogonsko gorivo da ustrajemo i postajemo bolji zajedno”.

Pripreme za ovakav festival su cjelogodišnji posao, iako bi, kaže Jelača, većina pretpostavila suprotno. “Pregovori s izvođačima počinju godinu dana unaprijed, a zahvaljujući posljedicama pandemijskog zastoja industrije i geopolitičkih kriza, u zadnje se vrijeme i po dvije godine unaprijed planiraju opsežnije turneje najvećih izvođača”.

INmusic kao pouzdan partner

Tako su već u listopadu 2023. počeli dobivate upite od headlinera za nastupe na festivalu u 2025. Takav tempo zahtijeva zadovoljavanje preduvjeta višegodišnje stabilnosti projekta i dugoročno planiranje, kao i tim koji sustavno planira i priprema realizaciju. Sama organizacija festivala počiva na povjerenju, kaže nam Jelača.

“To je ujedno i najveći kapital INmusic festivala – glazbenici i njihovi timovi nas jednosložno vide kao pouzdanog partnera i festival čija programska politika počiva na kvaliteti, a ne na potencijalnom profitu”.

Tako glazbenici mogu sa sigurnošću potvrditi nastup na INmusic festivalu znajući da će biti predstavljeni na najbolji mogući produkcijski način u društvu drugih glazbenika čiji umjetnički opus im je komplementaran i cijenjen, govori Jelača.

Sugovornica nastavlje i kaže da im se mnogi poznati glazbenici direktno javljaju s upitom da nastupe na festivalu zato jer ga prepoznaju kao jedan od malobrojnih europskih festivala s jasnim programskim usmjerenjem.

Kako ostati konkurentan

“To nam je najveći kompliment. Nažalost, financijske mogućnosti INmusica nisu niti usporedive s drugim srodnim europskim festivalima poput Glastonburyja ili Primavere, pa se dobar dio pregovora izjalovi zbog disproporcionalno većih ponuda za nastup od konkurentskih europskih festivala”.

Iako su dobri i argumentirani pregovarači u svakom aspektu organizacije, najteži dio pregovora jest ostati konkurentan i “povući” putanju turneje u Hrvatsku na INmusic, umjesto na bitno veća tržišta poput Njemačke, Španjolske i Nizozemske koje obiluju velikim i snažnim festivalima.

“Odgovorno tvrdim da isporučujemo zavidan program svake godine s obzirom na uvjete međunarodne utakmice u kojoj sudjelujemo, što vidi i publika u Hrvatskoj, ali i daleko van naših granica”.

Suradnja s Gradom Zagrebom

INmusica teško da bi bilo bez suradnje s Gradom Zagrebom, a organizacija festivala pozdravlja odluku Grada da uvede strukturne promjene kroz transparentne i jasne kriterije koji vrednuju stvarna postignuća manifestacija koje se podupiru.

“To je od iznimne važnosti za opstanak, razvoj i pokretanje novih kulturnih događanja koja imaju ili mogu imati i veliki turistički značaj. Mi vjerujemo da je INmusic festival važan za kulturu i turizam Zagreba i Hrvatske i to uvjerenje i argumente komuniciramo u javnosti godinama”.

Kada se festival nije mogao održati, dobili su snažnu podršku građana i publike te zamolili agenciju Ipsos da tu podršku izmjere na reprezentativnom uzorku građana od 16 do 60 godina starosti.

Kulturni i turistički proizvod

Rezultati su pokazali da njih čak 95% smatra da je INmusic važan za kulturu i turizam Zagreba i Hrvatske. Unutar iste statistike, čak 60% građana Zagreba smatra da je INmusic jako važan za Grad Zagreb.

“Više od 2/3 smatra da INmusic festival toliko doprinosi kvaliteti života i imidžu grada na međunarodnoj razini da zaslužuje snažnu logističku i financijsku potporu Grada Zagreba i Turističke zajednice, a čak 43% Zagrepčana je barem jednom posjetilo INmusic što potvrđuje da je festival u 18 godina izgradio široku generacijsku bazu i čvrsto se povezao s građanima Zagreba i Hrvatske”, govori Jelača.

Uz vrhunsku glazbu i presjek najbolje aktualne inozemne i domaće glazbene scene, INmusic već godinama nudi i cijeli spektar dodatnih sadržaja.

“Od VJing pozornice u spektakularnom Teslinom tornju, DJ programa, karaoka, chill out zona do posebnih umjetničkih instalacija i uređenja na lokaciji te sadržaja za djecu. To su tri dana puna programa i prilika za susret i druženje na velikoj manifestaciji krojenoj po mjeri čovjeka”.

I John Wick se slaže…

Bitno je, dodaje, da se ljudi u festivalskom prostoru osjećaju ugodno i da u svakom trenutku festivala svaki sudionik može pronaći svoj kutak mira ili vrhunski koncert, ovisno o vlastitim potrebama i željama.

“Prostor i program festivala osmišljen je na način da se može ‘uloviti’ baš svaki nastup za najizdržljivije, odnosno da su ‘preklapanja’ nastupa svedena na minimum”.

Svakim izdanjem rastu i produkcijski standardi i razina usluge zbog čega opravdano okupljaju publiku iz svih krajeva svijeta, a Zagreb taj lipanjski tjedan postaje žarište svjetske glazbene scene.

“Ustrajemo u ovom projektu zajedno jer čvrsto vjerujemo da su glazbeni program i svi direktni i indirektni rezultati INmusic festivala isključivo pozitivni i progresivni za našu sredinu i da grade bolje društvo – uostalom očito se i John Wick slaže”, zaključuje Jelača kroz smijeh.