Nekad je nužno odabrati stranu

Itekako važna gesta Kazališta Ulysses. Na Brijunima gostuju produkcije iz Beograda, Sarajeva, Skoplja, Ljubljane i Podgorice

Nova kazališna sezona započinje 13. kolovoza kultnom predstavom Kralj Lear

FOTO: Dragana Udovičić

Otkako su se prije 21 godine osnivači Kazališta Ulysses iskrcali na brijunsku hrid, namjera njihova lutalaštva ostala je do danas ista: sloboda čovjeka i stvaralaštva. Ustrajno i uspravno. Lenka Udovički, Rade Šerbedžija i Borislav Vujčić (koji nas je formalno napustio, ali iz nekih drugih dimenzija stidljivo bdije nad ovim nosačem slobode) od prvog su Leareovskog prikazanja, imali viziju teatarskog zbjega na Brijunima kao tijesnog susretišta goleme energije ljudskosti s područja nekadašnje Jugoslavije, Europe i svijeta.

Zato je projekt RUTA (Regionalna unija teatara) čiji je desant planiran u sklopu 21. Ulyssesove sezone (od 13. do 25. kolovoza, Tvrđava Minor na Malom Brijunu) itekako važna gesta. Naime, gostovanjem vrhunskih kazališnih produkcija iz Beograda, Sarajeva, Skoplja, Ljubljane i Podgorice –uz predstavu domaćina-, mogli bismo obrnuti onu staru o topovima i muzama: dok političarski moroni po regionu i dalje pljuckaju buđave klice mržnje, umjetnička gerila tim se više nadahnjuje i grije međusobnim plamenom stvaranja.

Nova stanica RUTE Grupa Triglav

Na otvaranju ovogodišnjeg 66. Sterijinog pozorja u Novom Sadu, u uvodnoj besedi je glumac Svetozar Cvetković izrekao predivno proroštvo, podsjetivši da je teatarski mrak „jedini svijetli mrak naše prošlosti kao zalog za sadašnjost i budućnost, i to ne samo scenske umjetnosti, nego i našeg bivstvovanja i duhovnog identiteta.“

Elem, Ulyssesova publika imat će priliku u toj svjetlonosnoj tami na djelu doživjeti kako funkcionira RUTA Grupa Triglav – mreža partnerskih kazališta iz gradova zemalja regije koju uz Kazalište Ulysses još čine Beogradsko dramsko pozorište, Kamerni teatar 55 iz Sarajeva, Mestno gledališče ljubljansko, Gradsko pozorište Podgorica i Dramski teatar Skoplje. Ruteri ističu da ideja ovakvog sadržajnog umrežavanja leži u interakciji kazališnih profesionalaca ali i susretu željne publike s recentnom kazališnom produkcijom iz susjednih zemalja. Potpisnici projekta zamislili su putešestvije kao niz ulančanih festivala u vremenskim etapama. Prva dionica bila je u decembru predpandemijske 2019. u Beogradskom dramskom pozorištu a domaćin ovoljetne stanice je Kazalište Ulysses.

Kultna predstava na samom otvorenju

Na svečanom otvaranju 13. kolovoza Ulysses će izvesti svoju kultnu predstavu Kralj Lear W. Shakespearea u režiji Lenke Udovički, s Radom Šerbedžijom u glavnoj ulozi, nakon čega slijede gostovanja partnerskih kazališta. Četiri dana kasnije (17. kolovoza) je Don Quijote po motivima Cervantesa, u režiji jednog od najradikalnijih postristićevaca Andraša Urbana, i koprodukciji Gradskog pozorišta Podgorica i Barskog ljetopisa.

Mestno gledališče ljubljansko stiže 19. kolovoza s predstavom Ize Strehar Iskoristi i odbaci me u režiji Gregora Grudena; sarajevski Kamerni teatar 55 (21. kolovoza) predstavlja se djelom Vedrana Fajkovića Pozorište za početnike u režiji Admira Glamočaka, a Dramski teatar Skoplje (23. kolovoza) izvest će Čudesnu terapiju Daniela Glattauera u režiji Dimče Nikolovskog. Festival će 25. kolovoza zatvoriti preporođeno Beogradsko dramsko pozorište predstavom Ružni, prljavi, zli Slobodana Obradovića (po motivima filma E. Scole) u režiji Lenke Udovički i s Ozrenom Grabarićem u glavnoj ulozi.