Jedan glazbeni profesor tvrdi da je otkrio dosad nepoznati portret Leonarda Da Vincija

Ako se njegova tvrdnja pokaže točnom, to će biti tek 3. poznati portret Da Vincija

FOTO: Screenshot

500 godina stara gravura Marcantonia Raimondia, trenutno izložena u muzeju u američkom gradu Clevelandu, predstavlja grču mitološku figuru Orfeja. Barem su su tako svi dosad mislili. Naime, pojavio se glazbeni profesor sa sveučilišta iz istog grada koji tvrdi drukčije. U članku za magazin Cleveland Art profesor Ross Duffin istaknuo da postoje fizičke razlike između osobe prikazane na toj gravuri, koja je starija i ima bradu i dugačku loknastu kosu, i Orfeja, koji je bio poznat kao golobradi mladić. Duffin smatra da zbog toga ta osoba nikako ne može biti Orfej, ali da zato jako nalikuje na jednog renesansnog majstora poznatog kao Leonardo Da Vinci.

Trenutno postoje samo dva poznata portreta Da Vincija, a Duffin je svojom analizom utvrdio da su značajke lica na tim slikama identične onima na navedenom djelu Raimondia. Profesor tvrdi da Da Vincijev portret kojeg je izradio Francesco Melzi prikazuje čovjeka sa bradom, dugim uvojcima i vrlo malom kvrgom na nosu, te da je zbog toga nevjerojatno sličan Raimondijevoj gravuri. Duffin je utvrdio još jednu sličnost; obojica dijele ljubav prema glazbi. Povjesničar umjetnosti Giorgio Vasari je 1550. pisao o tome kako je Da Vinci sa sobom nosio instrument kojeg je sam izradio od srebra, i kako je svirajući na njemu bio bolji od većine glazbenika tog doba.

Da Vincijev učenjak i profesor povijesti umjetnosti na Oxfordu, Martin Kemp, smatra da bi Duffin možda mogao biti u pravu. Za Kempa je jedino upitno gdje su Raimondi i Da Vinci mogli susresti. Naime, autor gravure je najveći dio svog života proveo stvarajući u Bologni, dok je Da Vinci djelovao u Rimu, Milanu i Firenzi. Zato smatra da je Duffinova teorija zanimljiva, ali ipak nedokaziva.

Da Vinci glumio Orfeja?

No ovaj uporni profesor iz Clevelanda ima odgovor i na tu protutezu. On vjeruje da je moguće da su se susreli 1506. tijekom produkcije opere “Orfej” u Milanu. Duffin čak smatra da je sami Da Vinci bio taj koji je glumio glavnu ulogu. Ako se ni to nije dogodilo, postoji mogućnost da je Raimondi svoju gravuru izradio gledajući u već postojeći portret, time aludirajući da se njih dvojica zapravo nikad nisu ni susreli.

MARCANTONIO RAIMONDI - ORFEJ
MARCANTONIO RAIMONDI – ORFEJ

Ni drugi stručnjaci nisu toliko fascinirani Duffinovom tezom. Profesorica Carol Herselle Krinsky iz New Yorka smatra da nije nemoguće da je ovaj umjetnik pokušao prikazati Da Vincija poput Orfeja, ali da se stil prikazivanja stvarnih ljudi poput mitskih legendi pojavio godinama nakon nastanka ove gravure. Čak i tad su slikari na taj način prikazivali kraljeve, vojvodei ostale plemiće, a ne obične ljude kakav je Da Vinci u to vrijeme bio.

Ako se Duffinova teorija nekim čudom pokaže kao točna, biti će to tek treći otkriveni portret Da Vincija. Od postojeća dva, jedan je u toliko lošem stanju da ga je nemoguće restaurirati. S nestrpljenjem očekujemo daljnje analize koje bi trebale uskoro uslijediti i koje će dati finalnu procjenu radi li se stvarno gravuri na kojoj je portret ovog renesansnog revolucionara.