Nekad je nužno odabrati stranu

Jedan mladi američki poduzetnik smislio je genijalan plan kako premijere umjesto u kinu gledati kod kuće

Projekt se zove Screening Room, a zaživi li, promijenit će filmsku industriju

SAN FRANCISCO, CA - OCTOBER 17: Supyo co-founder Sean Parker speaks during the 2011 Web 2.0 Summit on October 17, 2011 in San Francisco, California. The 2011 Web 2.0 Summit features keynote addresses by Internet and technology leaders and runs through Wednesday.   Justin Sullivan/Getty Images/AFP
FOTO: AFP

Ovaj tjedan sastat će se u Hollywoodu povodom održavanja CinemaCona najveće zvijezde današnjice. No, ono što će zapravo biti važno je velika diskusija o Screening Roomu, kontroverznom planom kojim se predviđa da filmske premijere istovremeno puštati u kinima i na televiziji. Radi se o ideji Seana Parkera, osnivača Napstera, koju su podržale veličine poput Stevena Spielberga i Petera Jacksona.

“Screening Room će bez svake sumnje biti centralna tema ovogodišnjeg CinamaCona”, rekao je Jeff Bock, analitičar zaposlen u jednoj losandželeskoj firmi koja prati trendove u filmskoj industriji. “Screening Room bi mogao biti prekretnica u filmskoj industriji”, tvrdi.

Seizmička promjena filmske industrije

Parker, veliki igrač u Silicijskoj dolini, i Prem Akkaraju, bivši šef SFX Entertanmenta, pokušavaju stvoriti startup koji distribuciju filmova bi mogao promijeniti do neviđenih razmjera. “Postavlja se pitanje je li ovakva seizmička promjena pravi korak za Hollywood u ovom trenutno. No, izgleda da ćemo to brzo vidjeti”, kaže Bock.

No, ono čega se mnogi više boje je činjenica da bi se, realizira li spomenuti dvojac svoju ideju, uništila kultura multiplexa. Razlog je možda i utemeljen jer se predviđa da bi korisnici usluga Screening Rooma za cijenu od 50 dolara premijeru nekog filma mogli pogledati istog dana kad je ona zakazana u kinima.

Parker i Akkaraju zasad o svojoj ideji ne žele javno govoriti, ali očekuje se da će na CinemaConu na tu temu održati niz privatnih sastanaka s važnim ljudima iz filmske industrije. Posljednjih tjedana za njihovu ideju zagrijali su se inače, osim već spomenutih Spielberga i Jacksona, i ljudi poput Rona Howarda, Martina Scorsesea, Briana Grazera i JJ-a Abramsa.

Promjene navika gledanja

Svi oni vode se za sljedećom idejom: navike gledanja konstatno se mijenjaju – broj posjetitelja kinima stagnira dok se broj korisnika Netflixa i sličnih pružatelja usluga stalno raste. Jasno da to utječe i na filmsku industriju koja će se u nekom trenutku morati prilagoditi novim trendovima.

Jedan od njih mogao bi postati i Screening Room. A da bi se on uopće mogao koristiti bit će potrebno nabaviti konzolu vrijednu 150 dolara zahvaljujući kojoj će neki novi naslov za dodatnoh 50 dolara korisnicima biti dostupan 48 sati.

Screening Room isplativiji od odlaska u kino

Parker i Akkaraju smatraju da će ljudi uvidjeti kako je i ta cijena prihvatljivija, pozove li se na projekciju nekoliko ljudi, od zajedničkog odlaska u kino koji uključuje troškove transporta, parkinga, karte i, obično, skupih grickalica.

“Screening Room će povećati opseg publike”, tvrdi redatelj trilogije Gospodar prstenova. “Neće doći do promjene kino – dnevna soba. Ne izigrava vlasnike studija protiv vlasnika kina. Upravo suprotno, respektira i jedne i druge i i strukturiran je na način da im dugoročno pomogne rezultirajući pri tome većom održivosti šire filmske industrije”, kaže Jackson.

Uvreda za samu esenciju kina

No, postoje u filmskoj industriji i oni koji ovakvom ideju nisu nimalo oduševljeni. Lista takvih uključuje imena poput Christophera Nolana, Jamesa Camerona i M Night Shyamalan. Oni Screening Room smatraju uvredom za samu esenciju kina: zajedničkog: osjetilnog iskustva pred velikim platnom.

“I Jim (Cameron, op.a.) i ja ostajemo predani svetosti klasičnog modela”, kaže Jon Landau koji je s Cameronom surađivao na Titanicu i Avataru. “Ne razumijemo zašto bi u interesu industrije bilo publici ponuditi način preskakanja najboljeg oblika za doživljavanje umjetnosti koju se mi vraški trudimo stvoriti”, dodao je.

Studiji su već jako zainteresirani

Kakva će biti sudbina CinemaCona doznat ćemo dosta brzo. Jasno da će CinemaCon tu imati veliku ulogu, ali onu najvažniju će ipak odigrati studiji. Priča se, recimo, da su u Disneyu već u startu odustali od ideje da svoje filmove vrte na Screening Roomu dok su, za razliku od njih, u Foxu, Universalu i Sonyju itekako zainteresirani za ovaj projekt.

Malo teže će za Screening Room biti zaiteresirati kina s obzirom na to da njima prijeti mnogo veća opasnost. Parker i Akkaraju pokušali su ih zainteresirati ponudivši im 20 od 50 dolara cijene usluge. Osim toga, gledateljima planiraju i ponuditi do 2 besplatne ulaznice za regularne kino projekcije kako bi ih na taj način potaknuli da ipak odu u kino. No, šanse da se to stvarno i dogodi zasad ne izgledaju obećavajuće.