Nekad je nužno odabrati stranu

Jedan producent pokušava skupiti 2 milijuna dolara da završi Orson Wellesov posljednji film

Filip Jan Rymsza crowdfunda budžet za film, a donirao sam i ja

FOTO: AFP

Posljednji filmovi, izgubljeni filmovi i nikad završeni filmovi uvijek imaju posebno mjesto u svijetu. Imaju neke mitske proporcije koje su potpuno nedostižne. Zauvijek ćemo se pitati je li ‘A.I.’ mogao biti dobar film da ga je radio Kubrick kao svoj posljednji film, umjesto Spielberga. Ili hoćemo li ikada vidjeti ‘Dan kada je klaun plakao’, film u kojem Jerry Lewis glumi klauna koji uveseljava djecu u nacističkim koncentracijskim logorima. Neki kažu da je film bespovratno uništen i izgubljen, drugi tvrde da Lewis ima još jednu kopiju u sefu.

Slične mitske proporcije ima i posljednji film Orsona Wellesa, koji nikada nije završen – ‘The Other Side of the Wind’. Sada izgleda da bi ovaj mit mogao postati stvarnost. Hollywood Reporter je pričao s maldim producentom Filip Jan Rymszom, čovjekom koji bi mogao ‘The Other Side of the Wind’ konačno završiti, i način na koji će to učiniti je fenomenalan.

Skladište prepuno nikada viđenih materijala

14. listopada 2014. Rymsza se ukrcao na avion iz New Yorka za Pariz, nervozan i uzbuđen. Nakon pet godina borbe, preklinjanja i ulizivanja, dobit će priliku da po prvi put u živo vidi komadiće Wellesovog posljednjeg filma. Rymsza je dobio dopuštenje da vidi 1083 elemenata filma, među kojima su orginalni negativ, snimka zvuka i masivne količine papira, scenarija i bilješki. Sve zajedno taj je materijal težak 1.6 tone. To je sve što je ostalo od filma koji je Welles pokušao napraviti između 1970. i 1976.

https://www.youtube.com/watch?v=YrLsulATrwE

‘Bilo je potpuno nadrealno’, ispričao je za Hollywood Reporter. ‘Uveli su me u potpuno obično skladište, bez ikakvih oznaka. I cijelo skladište je bilo prepuno kutija u kojima su bili komadi filma. Sve je bilo porazbacano, ali sve je bilo na broj. Čak su i negativi bili u savršenom stanu’.

Tučnjava s Hemingwayem kao inspiracija

Priča o nastanku ‘The Other Side of the Wind’ je fascinantna. Iz nekog poprilično nepoznatog razloga, kada je Orson Welles snimao naraciju za dokumentarac o Španjolskom građanskom ratu 1937. pomlatio se s Ernestom Hemingwayem. Ta ga je tučnjava navela da počne pristati scenarij o piscu koji polako propada. Kako su godine prolazile taj lik je prestao biti pisac i postao filmaš.

1970. Welles je uzeo 750 tisuća svojih dolara i počeo snimati u vlastitoj kući na Beverly Hillsu. Na žalost, Welles je također patio i od nesanice. Pa je tako svaku noć prepravljao scenarij i nitko nije znao što će se ujutro snimati.

Redovito bi znao zvati ekipu u četiri ujutro i skupiti ih sve da snimaju izlazak sunca. Kada bi ga pitali za koju scenu snimaju izlazak sunca, Wells bi odgovorio da nema pojma. Samo je htjeo snimiti izlazak sunca. Snimanje bi se svako malo prekinulo na par mjeseci. Četiri godine su snimali, a glavni glumac, John Houston se niti jednom nije pojavio na setu. Naravno, vrlo brzo su ostali bez novaca, pogotovo kada je izgila revolucija u Iranu i tako im prekinula dotok novaca od lokalnog bogataša.

Prošvercani negativi i planina bilješki

‘Imamo negativ koji smo prošvercali iz Francuske’, govori Rymsza. ‘Verzija koju je Welles do sada složio traje 42 minute. Neki dan sam složio sve njegove scenarije i bilješke na pod i shvatio da čine hrpu visoku metar i pol. Siguran sam da sa tim detaljnim bilješkama možemo završiti film

Šest mjeseci nakon što je vidio svoj sveti gral, Rymsza i dva druga producenta, Jens Koethner Kaul i Frank Marshall, su spremni na sljedeći korak prema dovođenju Wellsovog filma na ekrane. Prošli su tjedan lansirali Indiegogo crowd funding kampanju u kojoj traže dva milijuna dolara, iznos koji im je potreban da bi završili film. Do kraja kampanje je ostao 31 dan, a do sada su skupili malo manje od 10 posto potrebnih sredstava. Nije nešto, ali još uvijek ima vremena.

Ja sam donirao nešto novaca iz dva razloga. Jednostavno obožavam ovakve priče. Kada netko baci pola života da bi iskopao neki zaboravljeni filmski mit i onda ga pokazao svijetu. Drugi razlog je, naravno, što se radi o zadnjem filmu Orsona Wellesa. Treba nam to u životima. Ako im Indiegogo kampanja uspije, planiraju film završiti i pokazati do kraja godine, taman na izmaku stote godišnjice Wellesovog rođenja.