Nekad je nužno odabrati stranu

Kako je festival u Cannesu ove godine iznenadio publiku i podijelio nagrade koje nitko nije očekivao

Tri velika dobitnika i dva neočekivana gubitnika velikog festivala

French director Jacques Audiard (C) poses on stage with US directors and Presidents of the Feature Film jury Joel (L) and Ethan Coen (3rdL), Sri Lankan actress Kalieaswari Srinivasan (2ndL), Sri Lankan actor Jesuthasan Antonythasan (2ndR) and Belgian actress Cecile de France after being awarded with the Palme d'Or from his film "Dheepan" during the closing ceremony of the 68th Cannes Film Festival in Cannes, southeastern France, on May 24, 2015. AFP PHOTO / ANNE-CHRISTINE POUJOULAT
FOTO: AFP/AFP

Jacquesu Audiardu ovo nije bio prvi put na Cannesu. Ovaj 63-godišnji francuski režiser se već natjecao prije tri godine svojim filmom ‘Rust & Bone’. Iako su ga onda svi nahvalili, kući nije odnio ni jednu nagradu. Prije pet godina je uspio osvojiti Grand Prix, drugu najvažniju nagradu filmskog festivala u Cannesu, s filmom ‘A Prophet’. Bio je sretan kada su ga još jednom pozvali u službenu konkurenciju festivala.

‘Dheepan’, njegov sedmi film, do prije nekoliko dana uopće nije bio toliko razvikan kao njegovi ostlai filmovi. Nije imao neke velike zvijezde u glavnim ulogama, a priča je bila puno manja i intimnija. ‘Dheepan’ je film o bivšem vojniku građanskog rata u Šri Lanki koji u Francuskoj pokušava pronaći neki novi život za sebe i svoju lažnu obitelj. I on, a i kritika znali su da je film dobar. Ali nisu očekivali da će odnijeti previše nagrada.

Eklektičan ukus žirija

Na kraju je Audiard stao na pozornicu zadnji dan festivala i primio Palme d’Or, Zlatnu palmu, odnsono glavnu nagradu festivala. U svom govoru, Audiard se zahvalio svom ocu, produktivnom scenaristu Michelu Audiardu koji je umro 1985.

https://www.youtube.com/watch?v=hT-KqF94Jiw

Samo dan prije finalne večeri smo svi bili potpuno zaluđeni dodjelom nagrada u programu Un Certain Regard, gdje je Dalibor Matanić osvojio povijesnu nagradu za domaći film. Posljednja noć 68. festivala u Cannesu bila je prepuna iznenađenja. Favoriti kritike nisu se pojavili niti na jednoj listi nagrada, a žiri, koji nije smio jednom filmu dati nagradu u više kategorija, je pokazao da ima vrlo eklektičan ukus u filmove. I da jako vole francuske glumce.

Ove godine Grand Prix (drugu nagradu) osvojio je debitantski redatelj (prilično rijetka pojava) László Nemes za film ‘Son of Saul’, priču o logorašu u Auscwhitzu koji radi kao Sonderkommando i vodi Židove u plinske komore i rješava se njihovih tijela. Svi su se složili da je ovo sjajan film, ali mu nisu predviđali neke bitne nagrade.

https://www.youtube.com/watch?v=29yEBJBEURU

Favoriti koji nisu ispunili očekivanja

Za razliku od filma ‘The Lobster’ koji je od prvog dana festivala bio potpuni favorit za Zlatnu palmu. Grčki režiser Yorgos Lanthimos snimio je satiru o samcima (Rachel Weisz i Colin Farrell) koji moraju pronaći ljubav u roku 45 dana ili će postati divlje životinje i osvojio Prix du Jury, treću nagradu festivala. Još jedan veliki favorit bio je ‘Carol’ redatelja Todd Haynes, adaptacija lezbijskog romana Patricie Highsmith ‘The Price of Salt’. S jedne strane on je možda najviše podbacio kod žirija (samo je Rooney Mara osvojila nagradu za najbolju glumicu), ali je bio omiljen kod publike. Rooney Mara je nagradu podijelila s Emmanuelle Bercot za ulogu u filmu ‘Mon Roi’, malenoj drami koja se nikome nije previše svidjela.

Filmski veteran Vincent Lindon osvojio je nagradu za najbolju mušku ulogu (i pobijedio Michael Canea, za kojeg kritičari kažu da je odigrao ulogu života) za film ‘The Measure of a Man’, a Michel Franco osvojio je nagradu za najbolji scenarij. Najbolji režiser je Hou Hsia-hsien za film ‘The Assasin’

https://www.youtube.com/watch?v=06XN8_9vIc0

Žiri ove godine je bio izuzetno zanimljiv. Predsjedali su braća Coen, koji su 2013. osvojili Grand Prix s filmom ‘Inside Llewyn Davis’, a u njemu su sjedili ljudi koje mnogi nisu očekivali da će vidjeti u ovom prestižnom žiriju, kao što su Jake Gyllenhaal, Sienna Miller, ali i Guillerom del Toro i Xavier Dolan.

Kritičari zabrinuti za kvalitetu festivala

Kritičari su bili strogo podijeljeni oko kvalitete ovogodišnjeg festivala. Jedni su smatrali da ima previše francuskih filmova (9 od 19), dok su drugi smatrali da jednostavno nije bilo dovoljno kvalitetnih filmova. Što nije nužno točno. Istina je da ove godine nije bilo visoko profilnih filmova. Prošle godine je festival vidio neke ozbiljne premijere – ‘Leviathan’, ‘Winter Sleep’, ‘Mr Turner’, ‘Jimmy’s Hall’, ‘Foxcatcher’, ‘Wild Tales’, ‘Clouds of Sils Maria’, ‘Mommy and Two Days’ i ‘One Night’.

Svi ti prošlogodišnji filmovi su ili bili nominirani za Oscara ili su imali ozbiljno dobar kritički i komercijalni uspjeh. Stručnjaci se slažu da bi to moglo izostati ove godine. Čini se da su na kraju festivala svi više pričali o šokantnim filmovima kao što su ‘Love’ 3D erotksi film (više pornografija, nego film, naravno) Gaspar Noéa. No svejedno je na festivalu bilo nekoliko ozbiljnih uspjeha. ALi i nekoliko ozbiljnih promašaja.

https://www.youtube.com/watch?v=lkSJeL2HErI

Tri apsolutna pobjednika (osim, naravno, osvajača nagrada)

‘Carol’ Todd Haynesa prikazan je pri samom početku festivala i odmah je oduševio publiku i kritiku. Postavio je visoke standarde za ostale filmove i nije ni čudo da su svi očekivali da će osvojiti Zlatnu palmu. Čak i s obzirom da to nije uspio, ‘Carol’ odlazi kao pobjednik. Nominacija za Oscara mu ne gine.

Oduševljenju oko filma ‘Carol’ definitivno su pridonijele dvije glavne glumice – Ronney Mara (osvojila nagradu) i Cate Blanchett za koju su se svi kolektivno složili da je apsolutna zvijezda festivala.

Da, Dalibor Matanić je hrvatski režiser, pa je možda teško biti objektivan. Ali, srećom, ovdje ne moram biti objektivan ja, kada su to već učinili i kritika i publika i žiri u Cannesu. Mnogi su se složili da je Un Certain Regard program bio čak i zanimljiviji od glavnog progama. ‘Rams’ islandskog režisera Grimura Hakonarsona osvojio je glavnu nagradu u ovoj selekciji, a Matanić Nagradu žirija. Ali zapravo je cijela selekcija bila prepuna sjajnih filmova, uključujući i prvi film iz Etiopije koji je stigao na Cannes.

Treći pobjednici su filmovi koji se zapravo nisu ni našli u službenoj selekciji. ‘Mad Max’ je ouševio čak i tradicionalno užasno zahtjevnu publiku Cannesa. Unio je osvježenje u svijet akcijskog filma i kritika ga je nahvalila više nego većinu filmova koji su se našli u konkurenciji za Zlatnu palmu. Ista stvar je i s novim Pixarovim crtićem.

Riječ je o animiranom filmu ‘Inside Out’, čiji je režiser Pete Docter svojim prethodnim filmom ‘Up’ otvorio festival u Cannesu 2009. godine. Oba ova filma su oduševila publiku, oduševila kritiku, a dosta je ljudi bilo tužno što se nisu našli u službenoj konkurenciji jer su sigurno mogli osvojiti neku nagradu.

Dva (djelomično) neočekivana gubitnika

Publika u Cannesu je neobično glasna. Nitko ne zna kako se to točno dogodilo, ali oduvijek su vrlo rado sa svima podijelili svoje mišljenje o filmu. Sposobni su 15 minuta stajati i oduševljeno pljeskati filmu koji ih je oduševio ili mogu ustati nakon nekoliko minuta i bijesno izaći iz kina. Cijeli Cannes prepričava kako je jedan kritičar ove godine ustao i dok se probijao da izađe iz svog reda zauralo ‘Je*eš vas i vaš spori film!’

Prvi gubitnik je, neobjašnjivo, Disney. Ove godine su se na Cannesu pojavili samo s jednim filmom, koprodukcijom s Pixarom na crtiću ‘Inside Out’. Vjerojatno ste primjetili da je ‘Inside Out’ na listi pobjednika, kako onda može biti na listi gubitnika? Pa, na uvodnoj i odjavnoj špici se pojavljuje Disney logo. Publika je doslovno podivljala svaki put kada bi ga vidjeli. Vrištali su od užasa, iako nikome nije jasno točno zašto.

https://www.youtube.com/watch?v=P2Rfe95axh4

Definitivno najveći gubitnik festivala u Cannesu je novi film Gus Van Santa, složili su se i kritika i publika. ‘Sea of Trees’ je film o dvojici muškaraca (Matthew McConaughey i Ken Watanabe) koji diskutiraju o smislu života u šumi u koju se dolazi umrijeti. Film je ismijan u medijima, izviždan na festivalu, a jedan kritičar je rekao da je to uvjerljivo najgori film koji je ikada prikazan u glavnoj konkurenciji festivala u Cannesu.

I jedan vrlo neobičan film

Dosta je kritičara potpuno oduševljeno izvedbama Michael Fassbendera i Marion Cotillard u ‘Macbethu’ Justina Kurtzela. Ali svi se kolektivno slažu da je to jedna od najčudnijih uloga koje je Fassbender odigrao u životu. Naime, toliko je iskrivio svoj škotski naglasak da apsolutno nitko nije razumio što priča. Na kraju su morali čitati francuske titlove da bi pohvatali dijaloge. I još čudnije od toga, Shakespeare je u titlovima naveden kao tek četvrti pisac po redu, ispred tri scenarista koji su radili na ekranizaciji. Svi se slažu da je ovo poprilično bizaran film.

Cijela lista pobjednika

Palme d’Or
Dheepan, režija: Jacques Audiard

Grand Prix
Son of Saul, režija: Laszlo Nemes

Nagrada žirija
The Lobster, režija: Yorgos Lanthimos

Najbolja režija
Hou Hsiao-Hsien, The Assassin

Najbolji scenarij
Michel Franco, Chronic

Camera d’Or (najbolji prvi film)
La Tierra y la Sombra, režija: Cesar Augusto Acevedo

Najbolji glumac
Vincent Lindon, The Measure of a Ma

Najbolja glumica
Rooney Mara, Carol i Emmanuelle Bercot, Mon Roi

Najbolji kratki film
Waves 98, režija: Ely Dagher