Kako je Spotlight pobijedio Povratnika u utrci za najbolji ovogodišnji film

Rijetki su vjerovali u mogućnost ovakvog ishoda situacije

(L-R) Steve Golin, Blye Pagon Faust, Nicole Rocklin, and Michael Sugar, pose with the Oscar for Best Picture, "Spotlight," in the press room during the 88th Oscars on February 28, 2016 in Hollywood.   AFP PHOTO/ROBYN BECK / AFP / ROBYN BECK
FOTO: AFP

Najveća prekretnica ovogodišnje dodjele Oscara ostvaljena je, u klasičnoj holivudskoj maniri, za sam kraj. Dok je Povratnik slavio u dvije najvažnije kategorije, najbolji glavni glumac i najbolji redatelj, pozorno smo pratili producente filma i činilo se da se svaki od njih u sebi već pripremio za uspon na pozornicu i čitanje svog govora zahvale. I onda je najboljim filmom proglađen Spotlight.

Dakle, što i gdje je pošlo po zlu? Prvo i najvažnije, Spotlight je cijelo vrijeme imao veliku šansu za pobjedu i bio je od samog početka glavni Povratnikov konkurent u toj kategoriji. Mnogi su još od njegove premijere u Veneciji vjerovali u uspjeh tog filma koji je i kasnije redao nagradu za nagradom.

Uvijek pri vrhu, ali nikad pobjednik

Veći dio tih festivalskih nagrada odnosio se, doduše, na glumce i scenarij, a nije osvojio niti PGA, nagradu koju dodijeljuje udruženje producenata i koju mnogi smatraju najvažnijim indikatorom za pobjednika u kategoriji najboljeg filma. Osvojio ju je film Oklada stoljeća i time se prometnuo u favorita za najprestižniju od svih filmskih nagrada – ili barem njegovog najizglednijeg konkurenta.

No, valja zadržati na umu i činjenicu da Akademija često ne slijedi trendove kritike. Sjetimo se samo prošlogodišnje situacije u kojoj je film Odrastanje dominirao cijelom sezonom dodjela, bio je favorit kritike i publike, a usto su ga svi na sve strane hvalili artizam kojim je napravljen. Na kraju je izgubio od Birdmana, filma komercijalne tematike.

Različiti pristupi u PR kampanjama

Redatelj Birdmana Alejandro González Iñárritu ponudio je ove godine mnogo umjetničkiji film. O Povratniku možete misliti što hoćete, ali činjenica je da je film s vizualne strane itekako dojmljiv. No, to nije bilo dovoljno da ga članovi Akademije proglase najboljim.

Razlog tome skriva se u različitim pristupima kampanji. Kako je film režirao jaki redatelj, producenti su veći dio pozornosti usmjerili na glavnog lika, odnosno glumca koji ga je tumačio – Leonarda DiCaprija.

Okosnica njihove kampanje bila je teza da je DiCaprio neviđenog truda u tu ulogu. Dakako da se to isplatilo jer je na kraju konačno osvojio svog prvog Oscara, ali za uspjeh filma pokazalo se pogubnim.

Važna je poruka

Članovi Akademije, naime, u pravilu ne glasaju za film kojem se najviše dive, nego za film s kojim su se oni, ali i publika, najjače povezali. Obilje dosta mučnih scena kojima Povratnik vrvi evocirao je osjećaš strašnog art filma koji nije nužno napravljen da bi se gledatelj povezao s njegovim sadržajem.

Spotlight, s druge strane, nije imao problem s time da mora pod svaku cijenu gurati glavnog glumca. Producentima je to ostavilo i više nego dovoljno manevarskog prostora da se u svojoj kampanji koncentriraju na snažnu poruku koju taj film nosi.

Sjajna marketinška strategija

Igrali su na dva polja istovremeno: prvo su u kvalitetu filma uvjerili neke iznimno utjecajne ljude, a zatim su svoju kampanju obogatili i aktivističkim momentom, na što je američka javnost dosta pozotovno reagirala.

Tako su uspjeli dokazati da se radi o filmu s kojim se publika povezala s viđenim. Teško je za očekivati da su članovi Akademije imali osobnog iskustva s tom temom, ali dobro vođena kampanja (i društveni odjek kojim je popraćena) rezultirala je Oscarom za najbolji film godine.

Već viđeni scenarij

Slično se dogodilo i pred tri godine kad su glavni konkurenti u toj kategoriji bili filmovi Gravitacija i 12 godina ropstva. Gravitacija je neosporno tehnički bila mnogo bolje napravljena, ali 12 godina ropstva je imao jaču poruku, zbog čega je na kraju i pobijedio.

Naravno da je o svemu ovome lako govoriti s vremenskim odmakom, ali još se jednom potvrdilo da komercijalno uspješniji filmovi ne moraju nužno bolje kotirati kod članova Akademije.