Kako je Spotlight pobijedio Povratnika u utrci za najbolji ovogodišnji film
Rijetki su vjerovali u mogućnost ovakvog ishoda situacije
Najveća prekretnica ovogodišnje dodjele Oscara ostvaljena je, u klasičnoj holivudskoj maniri, za sam kraj. Dok je Povratnik slavio u dvije najvažnije kategorije, najbolji glavni glumac i najbolji redatelj, pozorno smo pratili producente filma i činilo se da se svaki od njih u sebi već pripremio za uspon na pozornicu i čitanje svog govora zahvale. I onda je najboljim filmom proglađen Spotlight.
Dakle, što i gdje je pošlo po zlu? Prvo i najvažnije, Spotlight je cijelo vrijeme imao veliku šansu za pobjedu i bio je od samog početka glavni Povratnikov konkurent u toj kategoriji. Mnogi su još od njegove premijere u Veneciji vjerovali u uspjeh tog filma koji je i kasnije redao nagradu za nagradom.
Uvijek pri vrhu, ali nikad pobjednik
Veći dio tih festivalskih nagrada odnosio se, doduše, na glumce i scenarij, a nije osvojio niti PGA, nagradu koju dodijeljuje udruženje producenata i koju mnogi smatraju najvažnijim indikatorom za pobjednika u kategoriji najboljeg filma. Osvojio ju je film Oklada stoljeća i time se prometnuo u favorita za najprestižniju od svih filmskih nagrada – ili barem njegovog najizglednijeg konkurenta.
No, valja zadržati na umu i činjenicu da Akademija često ne slijedi trendove kritike. Sjetimo se samo prošlogodišnje situacije u kojoj je film Odrastanje dominirao cijelom sezonom dodjela, bio je favorit kritike i publike, a usto su ga svi na sve strane hvalili artizam kojim je napravljen. Na kraju je izgubio od Birdmana, filma komercijalne tematike.
Različiti pristupi u PR kampanjama
Redatelj Birdmana Alejandro González Iñárritu ponudio je ove godine mnogo umjetničkiji film. O Povratniku možete misliti što hoćete, ali činjenica je da je film s vizualne strane itekako dojmljiv. No, to nije bilo dovoljno da ga članovi Akademije proglase najboljim.
Razlog tome skriva se u različitim pristupima kampanji. Kako je film režirao jaki redatelj, producenti su veći dio pozornosti usmjerili na glavnog lika, odnosno glumca koji ga je tumačio – Leonarda DiCaprija.
Okosnica njihove kampanje bila je teza da je DiCaprio neviđenog truda u tu ulogu. Dakako da se to isplatilo jer je na kraju konačno osvojio svog prvog Oscara, ali za uspjeh filma pokazalo se pogubnim.
Važna je poruka
Članovi Akademije, naime, u pravilu ne glasaju za film kojem se najviše dive, nego za film s kojim su se oni, ali i publika, najjače povezali. Obilje dosta mučnih scena kojima Povratnik vrvi evocirao je osjećaš strašnog art filma koji nije nužno napravljen da bi se gledatelj povezao s njegovim sadržajem.
Spotlight, s druge strane, nije imao problem s time da mora pod svaku cijenu gurati glavnog glumca. Producentima je to ostavilo i više nego dovoljno manevarskog prostora da se u svojoj kampanji koncentriraju na snažnu poruku koju taj film nosi.
Sjajna marketinška strategija
Igrali su na dva polja istovremeno: prvo su u kvalitetu filma uvjerili neke iznimno utjecajne ljude, a zatim su svoju kampanju obogatili i aktivističkim momentom, na što je američka javnost dosta pozotovno reagirala.
Tako su uspjeli dokazati da se radi o filmu s kojim se publika povezala s viđenim. Teško je za očekivati da su članovi Akademije imali osobnog iskustva s tom temom, ali dobro vođena kampanja (i društveni odjek kojim je popraćena) rezultirala je Oscarom za najbolji film godine.
Već viđeni scenarij
Slično se dogodilo i pred tri godine kad su glavni konkurenti u toj kategoriji bili filmovi Gravitacija i 12 godina ropstva. Gravitacija je neosporno tehnički bila mnogo bolje napravljena, ali 12 godina ropstva je imao jaču poruku, zbog čega je na kraju i pobijedio.
Naravno da je o svemu ovome lako govoriti s vremenskim odmakom, ali još se jednom potvrdilo da komercijalno uspješniji filmovi ne moraju nužno bolje kotirati kod članova Akademije.