Pravilnik upotrebi kolačića
Portal Telegram.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

Krasna cenzura u Osijeku; miču šeficu muzeja jer je na izložbi prikazana i ova, kao, prosta fotka

Vijeću koje nadzire muzej posebno smeta što je "neprimjerena fotografija" prikazana na izložbi postavljenoj u predbožićno vrijeme

ZADNJA IZMJENA: ožu 5, 2018

Jedna fotografija postavljena na izložbi u osječkom Muzeju likovnih umjetnosti (MLU) do te je mjere uznemirila članove Muzejskog savjeta, da su je, među ostalim, nabrojali kao razlog za smjenu aktualne ravnateljice, Jasminke Mesarić. Radilo se o izložbi u povodu 10 godina fotografije na Umjetničkoj akademiji u Osijeku, čiji je cilj bio pokazati desetgodišnji pedagoško umjetnički rad dvadeset i sedmero studenata, a sporna fotografija autorice Ane Petrović nosi naziv Pičkin dim.

Na sjednici Muzejskog vijeća kojeg čine Matej Balaž (predsjednik), Mile Kaselj, Borivoje Eklemović, Gordana Lesinger i Valentina Radoš, održanoj 13. veljače ove godine, a u sklopu točke dnevnog reda u kojoj se raspravljalo ”u vezi očitovanja ravnateljice MLU Jasminke Mesarić na razloge razrješenja”, spominje se i sporna fotografija. Ono, čini se, što osobito smeta članove Muzejskog vijeća je predbožićno vrijeme u kojem je izložba bila postavljena.

”Muzej je javna ustanova koja sa svojim programima treba biti pristupačna i dostupna svima, posebno djeci i njihovim roditeljima koji čine značajan broj posjetitelja”, stoji u zapisniku. ”Zbog toga bi Muzej u svojoj programskoj politici trebao povesti računa o tome da radovi koji se prezentiraju publici budu primjerenog sadržaja. Također bi trebalo voditi računa i o određenom kulturnom i socijalnom okruženju u kojem Muzej radi i djeluje kao i o vremenskim terminima u kojima se pojedini sadržaji izlažu”.

‘Nitko ovdje ne ogračinava umjetničke slobode. Ali…’

”Nitko autorima ne osporava autorstvo”, stoji dalje u mišljenju Muzejskog vijeća, ”niti ograničava slobodu umjetničkog izražavanja, međutim svakako su Muzej kao javna ustanova koja je ustupila svoj izložbeni prostor, a time i njegova ravnateljica, trebali povesti računa o tome da je predmetna izložba postavljena u vrijeme Adventa, kao i da su pojedini izložbeni radovi vrlo provokativni, te da bi kao takvi mogli povrijediti nečije osjećaje, odnosno uznemiriti posjetitelje po bilo kojoj osnovi. Razvidno je da se ovdje o tome nije vodilo računa jer je upućen niz primjedbi i kritika uznemirenih građana u svezi pojedinih radova prezentiranih na toj izložbi”, zaključuju članovi Muzejskog vijeća.

Zanimljivo je da Muzejsko vijeće tvrdnju o nizu primjedbi i kritika uznemirenih građana nije potkrijepilo baš ni jednim dokazom, pa je potpuno nejasno otkud im takve spoznaje. Dekanica Umjetničke akademije u Osijeku, prof. dr. sc. Helena Sablić Tomić u pismu uopćenom ravnateljici Muzeja likovnih umjetnosti Jasminki Mesarić kaže kako su radovi odabrani za izložbu, slobodni radovi studenata, gdje ona kao dekanica, sebe vidi kao ”osobu koja im što je god moguće manje stoji na putu i otvara što je moguće veći izražajni prostor”.

Katalog izložbe u kojem je objavljena i ”sporna” fotografija koja je, kako to tvrde članovi Muzejskog vijeća izazvala uznemirenje građana, tiskan je uz financijsku pomoć Ministarstva kulture i Studentskog zbora Sveučilišta Josip Juraj Strossmayer u Osijeku. Autor izložbe je ugledni profesor Vladimir Frelih, a na izložbi su surađivale i poznate povjesničarke umjetnosti, Ana-Marija Koljanin i Leila Topić, viša kustosica u zagrebačkom Muzeju suvremene umjetnosti.

Revizija nije gotova, ali se član vijeća poziva na rezultate

U uvodnom slovu kataloga, dekanica Sablić Tomić navodi kako ”osebujnost svakog rada u katalogu pokazuje promišljanje studenata o mediju fotografije kao provokativnom poticaju za afirmiranje njihovih ideja” te izražava nadu kako će izlošci ”potaknuti nadolazeće generacije o promišljanju fotografije kao medija u umjetnosti koji provocira i nudi umjetnosti nešto novo”.

A upravo ta provokativnost, na koju se poziva dekanica Akademije likovnih umjetnosti, trn je u oku članovima Muzejskog vijeća koji to ni ne kriju. Njima itekako smeta što su ”pojedini izložbeni radovi vrlo provokativni”, pa to vide jednim od razloga za smjenu ravnateljice Mesarić.

Jedan od članova Muzejskog vijeća, Mile Kaselj, donedavni direktor đakovačke komunalne tvrtke Univerzal, koja se među ostalim bavi odvozom otpada i brigom o gradskom groblju, u kraćem razgovoru za Telegram kaže kako su primjedbe Muzejskog vijeća o, po njihovu mišljenju, spornoj izložbi, tek jedan od razloga za smjenu sadašnje ravnateljice MLU-a u Osijeku, te da će revizija poslovanja koja je u tijeku pokazati kako postoje i dublji razlozi da na čelo te kulturne ustanove dođe druga osoba.

Drago Hedl
Istraživački novinar
369 članaka Više o autoru
Više s weba