Popričali smo s ravnateljicom Muzeja Apoksiomena koji se sutra konačno otvara na Malom Lošinju

Radi se o jedinstvenom projektu kakav ne postoji nigdje drugdje

Šarena soba služi kao mala kino dvorana
FOTO: Bosnić + Dorotić

Sutra u 20 sati otvara se u Malom Lošinju arheološki Muzej Apoksiomena koji je smješten u palači Kavrner. Riječ je jedinstvenoj instituciji kako u nas, tako i u svijetu, uvjerava nas gospođa Ingrid Stanković, v.d. ravnatelja muzeja.

“Muzej Apoksiomena nije važan samo za Lošinj i lošinjski arhipelag, pa čak niti samo za Republiku Hrvatsku”, napominje njegova ravnateljica ističući da se Muzej Apoksiomena od drugih u Hrvatskoj razliku je i po tome što je glavnu ulogu u njegovom financiranju imala lokalna zajednica.

Jedinstven primjer u svijetu

“Radi se o projektu svjetskog ranga s obzirom na to da je cijeli projekt osmišljen oko samo jednog eksponata”, tvrdi i dodaje da je još od 1999. godine, kad je vrijedna grčka antička brončana statua atlete izvađena iz mora u okolici otočića Velog Orjule, sve podređeno Apoksiomenu.

Presjek Muzeja Apoksiomena
Presjek Muzeja Apoksiomena
Presjek Muzeja Apoksiomena
Presjek Muzeja Apoksiomena

“Govorimo o staklu i skulpturi neprocijenjive vrijednosti. Osim toga, ono što Apoksiomenovo otkriće čini još vrijednijim činjenica je da se radi o prvom artefaktu takve vrste izvađenom iz Jadrana”, ističe i dodaje kako će se nada da će se sada konačno početi više računa voditi o hrvatskom podmorju koje zasigurno skriva još ovakvih vrijednosti.

Skulptura Apoksiomena u centralnom izložbenom prostoru
Skulptura Apoksiomena u centralnom izložbenom prostoru Idis Turato

Moderni dizajn muzeja

Brigu o Apoksiomenu i njegovoj restauraciji koja je trajala 6 godina dosad je vodio Hrvatski restauratorski zavod. “Radi se o konzervativnoj instituciji pa sam time sretnija što je suvremeno arhitektonsko rješenje muzeja prihvaćeno i realizirano s obzirom na to da se radi o potpunoj suprotnosti prirodi artefakta.”

Gradnja muzeja započeta je, inače, 2012. godine, a projektno rješenje potpisuju Saša Randić i Idis Turato dok je sam postav osmislila Iskra Karniš Vidovič iz Hrvatskog restauratorskog zavoda.

Pokretne stepenice obložene varovima lima označavaju početak izložbenog prostora
Pokretne stepenice obložene varovima lima označavaju početak izložbenog prostora Bosnić + Dorotić

Individualiziran pristup posjetiteljima

“Gradnja muzeja potrajala je toliko dugo kako bi se ispoštovali svi uvjeti Hrvatskog restauratorskog zavoda ne bi li se na taj način osigurali savršeni mikroklimatski uvjeti prostora u kojem će Apoksiomen odsad trajno boraviti.” Shodno tome postavom će istovremeno moći šetati male grupe od najviše 17 članova.

No to je Muzeju, s druge strane, omogućilo i potpuno individualiziranje pristupa posjetiteljima. “Kad konačno stignete do sobe u kojoj držimo Apoksiomena, imat ćete osjećaj da ste sami s njim. Neće biti nikakvih barijera između posjetitelja i kipa, a to je nešto što nemaju ni mnogo veći arheološki muzeji na svijetu”, kaže Stanković.

Dugotrajan proces restauracije kipa

Gospođa Stanković rekla nam je da su kroz godine na ovom projektu radile hrpe samozatajnih stručnjaka, ali da posebne zahvale ipak mora uputiti Miljenku Damjanu koji je u cijeloj ovoj priči odigrao dosta važnu ulogu.

Šarena soba služi kao mala kino dvorana
Šarena soba služi kao mala kino dvorana Bosnić + Dorotić

“Kad je kip vađen iz mora mi u Hrvatskoj nismo imali stručnjake koji bi se mogli baviti njegovom restauracijom. Zahvaljujući njegovim dobrim međunardnim kontaktima uspjeli smo doći do ljudi zahvaljujući kojima danas posjedujemo jednu od najvrijednijih antičkih skulptura takve vrste na svijetu.”

A nemale zasluge u tome ima restaurator Antonio Šerbetić, hrvatski stručnjak stacioniran u Firenci koji je na Apoksiomenu predano radio 6 godina.

Apoksiomenova svjetska turneja

Nakon što ga je završio, Apoksiomen je krenuo na svoju promociju kroz ekskluzivne izlože koje su kulminirale njegovim gostovanjem u Louvreu, British Museumu i Gettyju u Los Angelesu. “Odluka da se Apoksiomena smjesti ondje gdje je pronađen bila je fenomenalna odluka”, tvrdi Stanković. “Jedan je to od rijetkih primjera sinergije politike i razuma kakve u ovim vremenima nedostaje.”

Žuta soba služi kao izvor informacija o dosadašnjim Apoksiomenovim putovanjima
Žuta soba služi kao izvor informacija o dosadašnjim Apoksiomenovim putovanjima Bosnić + Dorotić

“Svjesna sam da će reakcije posjetitelja po pitanju samog muzeja biti podijeljene”, komentira ravnateljica suvremen pristup arhitekturi i muzejskom postavu. “Bilo kako bilo, sigurna sam da muzej nikoga neće ostaviti ravnodušnim jer su ispunjene sve kategorije da se njegovim otvaranjem upišemo u svjetsku kartu kulture.”

Velik prostorni potencijal muzeja

Osvrnula se i na to kako će muzej nakon sutrašnjeg svečanog otvorenja funkcionirati. “Za vrijeme sezone radit ćemo od 9 do 22 sata i to svakim danom. Interesa će zasigurno biti i mogu reći da se nadam, ali i veselim, dugačkim redovima ispred Muzeja s obzirom na to da će broj posjetitelja po grupi biti jako ograničen”, tvrdi.

“Tako stvari funkcioniraju svugdje u svijetu i ne moramo se toga bojati jer time samo dobivamo na draži.” No, ističe i da je Muzeju izuzetno važno posjetiteljima osigurati mogućnost dolaska u muzej pa će tako uz prethodnu najavu stručno vodstvo svakodnevno nuditi i privatnim grupama.

Bijela soba, centralna prostorija u kojoj je izložen Apoksiomen
Bijela soba, centralna prostorija u kojoj je izložen Apoksiomen Bosnić + Dorotić

A saznali smo i da će cijena karte iznositi 75 kuna, s time da će se nuditi različiti popusti. O tome hoće li muzej nuditi kakve dodatne sadržaje nije htjela govoriti jer je, kaže, to stvar vizije novog ravnatelja.”No, prostor je toliko multifunkcionalno osmišljen da će zasigurno novom ravnatelju omogućiti osmišljavanje različitih sadržaja poput koncerata, dramskih i plesnih predstava, projekcija filmova i organizacije stručnih skupova”, zaključila je Ingrid Stanković.