Milijarderka, popularnija i od Beatlesa, a tako normalna. Koja je zapravo tajna Taylor Swift?

Da bi postala milijarderka, Taylor nije morala preprodavati jeftini plin

US singer-songwriter Taylor Swift arrives for the 65th Annual Grammy Awards at the Crypto.com Arena in Los Angeles on February 5, 2023. (Photo by Robyn BECK / AFP)
FOTO: AFP

Zamislite da vam u grad dolazi glazbena zvijezda koja će spasiti turističku sezonu cijele države. Eventualno Severina, ili famozna Aleksandra Prijović. No, je li Seve spasila ijedan gradski ili općinski proračun od minusa? Nije, kao ni Aleksandra, koja je s pet punih Arena napunila samo svoje džepove. Teško da biste na prvu pomislili na smotanu Taylor Swift.

Iako je sve samo ne enigma, fenomen Taylor Swift je labirint digresija i rukavaca o slavi dostatan za nekoliko boljih doktorata. No, prije svega treba reći da uspjeh onoga što danas nadilazi popularnost revolucionarnih The Beatlesa, koje uzimamo kao gornju ljestvicu uspjeha, nije došao preko noći. Ono o čemu danas govorimo kao o fenomenu Taylor Swift “samo” je posljedica dvadeset godina napornog rada.

Da bi postala milijarderka, Taylor nije morala preprodavati jeftini plin – do tjedan dana rasprodanih arena krenula je s gitarom preko ramena obilazeći barove. Britney Spears se u svojim aktualnim memoarima sjeća turneje iz 2003., kucanja na vrata plavokose 14-godišnjakinje i njezinog privatnog mini nastupa. Ista djevojčica iz Pennsylvanije postat će “najveća ženska ikona popa naše generacije”. Štafetu će mlađa pop-princeza pretvoriti u žezlo, sama si napraviti tron i na njega zasjesti kao kraljica popa najvećeg kraljevstva dosad.

Ugovor s diskografskim đavlom

Dok su vršnjaci brinuli o glazbi na svom antishock mp3 discmanu 2003., 16-godišnja Taylor potpisala je prvi diskografski ugovor i postala dijelom izdavačke kuće Big Machine kojoj će dati vjernost na šest albuma. Nije znala tada da će Big Machine postati konačnim vlasnikom svih njezinih master, originalnih završenih i registriranih snimaka, kao i pripadajućih im izdanja singlova i albuma za koje je tada još uvijek tinejdžerka dobila avans za svoje tantijeme.

U razdoblju 2006.-2017. izbacuje šest nevjerojatno popularnih albuma na koje je ipak imala izdavačka prava (publishing) kao autorica svih pjesama. Pri isteku ugovora 2017. kroz odvjetnički je tim pristupila direktoru svoje izdavačke kuće spremna otkupiti vlastite mastere, vlastite pjesme, ali izdavač joj je dao tu mogućnost pod uvjetom da s njim obnovi ugovor. Štoviše, on je podrazumijevao da će Taylor tek po izdanju svakog novog albuma dobiti pravo na otkup samo onog prethodnog izdanja.

No, ono što će poslovnjaci opisati kao čisti biznis, na etičkoj je razini poniženje preklinjanjem za vlastitu kreaciju: Taylor je morala zaslužiti da od velikoga šefa otkupi svoje djelo i ideje. Mladoj je raspjevanoj poduzetnici bilo jasno kako će u tom slučaju direktor Scott Borchetta prodati kuću, a s njom i njezine pjesme, pri čemu je jedini izbor bio – otpustiti šest faza vlastitog autorstva i diskografije.

Zlatna koka za predatore

U priču tada ulazi drugi mladi glazbeni zlikovac, Scooter Braun, tada također menadžer Kanyea Westa, Demi Lovato, Justina Biebera i Ariane Grande. Scooterova je firma otkupila Big Machine za tristo milijuna dolara i, gle ti vraga, cjelokupni katalog Taylor Swift – nezaustavljive pop-sile.

Ne samo da je mladu pjevačicu devastiralo svojatanje njezinog kreativnog impulsa što neprestano buja, nego što je Braun bio iza zlostavljačkog pohoda Kanyea Westa i Kim Kardashian kroz curenje povjerljivih snimaka telefonskih poziva u medijski prostor, kao i Kanyeovog omalovažavanja njezina lika, ali i tijela u podrugivačkom spotu “Famous”, kojim tvrdi da je on stvorio scenski lik slatke Taylor.

I sama je oštroumno shvatila da se radi o kontroli njezina bivšeg izdavača i jednog od “najjačih” menadžera u zabavnoj industriji nad mladom ženom koja nije proizvod menadžmenata i produkcijskih timova poput njezina uzora Britney. Dovoljno je reći da je u kratkom periodu od kupovine diskografa, Scooter Braun za isti iznos kupovine kuće prodao katalog Taylor Swift. U tom je trenutku bilo jasno i bogu i narodu koje su se igrice zapravo igrale u pozadini: Taylor Swift bila je zlatna koka.

Milijarderka prije 34. rođendana

No Taylor nije samo preskočila očekivanja predvođenjem top ljestvica s desecima pjesama kao kakva pop-domina, već i pobijedila pozadinske igrice hakiranjem glazbene industrije: ponovno snimanje prvih šest albuma u što vjernijoj varijanti bila je jedina karta spasa za njezin glazbeni život. Bio je to način za spašavanje kidnapirane diskografije.

I to ne samo iz sentimentalne motivacije, jer postane li vlasnica vlastitih pjesama već duboko utkanih u kulturno tkivo svoje generacije, postat će i ključna osoba u odluci o daljnjem korištenju te glazbe u komercijalne svrhe. Taylor je do tog trenutka nanovo snimila ukupno četiri od šest albuma, te time vratila fanove u trenutke njihova izdanja, u njihove male estetske ere, a starim pjesmama dala novu sentimentalnu, društvenu vrijednost.

Preuzimanjem vlasništva nad njima pripovijeda priču o autonomiji, a gdje je bolje ujediniti anegdote s vragovima glazbene industrije negoli na jednoj sveobuhvatnoj turneji koja neće zanemariti nijednu eru, nego postati uglazbljena i uprizorena biografija pop titana u stihu – The Eras Tour koja ju je 2023. učinila milijarderkom pred 34. rođendan.

Stadionska senzacija

Novi albumi zvučali su slično, a zrelije, ali ono što je fanove posebno zanimalo bili su dodatni glazbeni materijali, zbog čega su je katapultirali sa starim stihovima na prva mjesta po drugi put – sa svakim reizdanjem. Reizdanja Taylor Swift popraćena dodatkom “(Taylor’s Version)” postaju redovito najiščekivanija diskografska izdanja u Americi pored siline hiperprodukcije nove glazbe također popularnih imena, poput Beyoncé.

Njezin posljednji album za starog izdavača, “Reputation” iz 2017. geneza je i promjene igre glazbenih gladijatora: od ovog albuma Taylor nadilazi standardne koncertne dvorane i postaje stadionska senzacija.

Već iduće, 2018. godine, potpisuje s novim izdavačem pod nedvosmislenim zahtjevom da bude jedina i apsolutna vlasnica vlastite glazbe: mastera i publishing prava, počevši od albuma “Lover” iz 2019. godine. No, dočekuje ju pandemija, neželjeni predah od turneja, ali i pandemijska hit-izdanja poput albuma “Folklore”.

The Eras Tour (Movie)

Povratak na stadionske pozornice nakon pet godina morao je biti carski trijumfalan, ali kroz prilično nepopularne postupke: dvogodišnja svjetska stadionska turneja što obuhvaća sve ere njezine glazbe postala je jedna od najskupljih u povijesti glazbe. Unatoč promjeni industrije ticketinga i kataliziranju dinamičkih cijena ulaznica, za svaki se koncert traži ulaznica više, a svi oni koji jesu ili će propustiti gledati glazbeni blockbuster uživo dobili su svoju kompenzaciju u kino-dvoranama filmom “The Eras Tour Film”.

Gledali film ili ne, čuli ste za njega barem iz medijskih naslova s računicama sporne svjetske turneje koju prate sami rekordi. Turneja je, financijski gledano, najveći događaj u povijesti koncertnih turneja, premašivši čak i Beyoncé i Springsteena s preko milijardu zarađenih dolara u prodaji ulaznica samo u 2023. godini.

Očekivanom zaradom od još milijardu dolara u 2024. postavlja nove standarde u industriji: evo, Beyoncé je pokušava slijediti vlastitim koncertnim kino-filmom, ali osam je puta manje uspješan negoli film mlađe pjevačice kojoj je Kanye zbog nje ukrao trenutak pobjede na MTV Video Music Awardsima.

Lutrija za ulaznice

Pjevačica pak široke ruke otvara svoju blještavu kesu i daje pozamašne bonuse svojim suradnicima. Međutim, gradovi u kojima Taylor nastupa prijavljuju izvrsne proračunske brojke, kao i poslovanje sa suficitom: turneja je ekonomski pokretač nizu američkih gradova, pogotovo u ugostiteljskom sektoru, a na državnoj razini se pak očekuje da će proračun biti bogatiji za pet milijardi dolara od trošenja fanova. Što bi sve naši vladajući mogli da nam recimo Sevka tako fila blagajnu!

Nina Vrdoljak, senior product manager iz domaće firme za ticketing Entrio i velika poklonica te posjetiteljica turneje Taylor Swift kod fenomena naglašava kako “ekonomski utjecaj Taylor Swift nije vidljiv samo u prodaji njezinog merchandisea – zahvaljujući globalnom interesu i potražnji koja nerijetko premašuje ponudu, kupnja ulaznica za njezine koncerte postala je lutrija u pravom smislu te riječi, gdje postoji sustav prijave, čekanja i natjecanja za koncert”.

“Gradovi i države u kojima nastupa doživljavaju ekonomski procvat, pa je tako Mexico City uprihodio vrtoglavih 59 milijuna američkih dolara od njezinih koncerata, dok je u Brazilu ta cifra veća – riječ je o 74 milijuna. Ima njezin tim ‘asa u rukavu’ za one koji su ostali zakinuti za njezine koncerte uživo, pa će tako sredinom godine Swift u kina diljem svijeta plasirati i snimku koncerta s aktualne turneje, čime će “The Eras Tour Movie”, očekivano, postati jedan od filmova koji su 2023. ostvarili najveću zaradu na kino blagajnama u prvom vikendu prikazivanja”.

Spoj talenta i poslovne mudrosti

Spomenuti as u rukavu za one manje platežne moći i fizički udaljene od gradova na turneji je kompenzacija kroz trosatno kino-iskustvo turneje Eras. I sâm sam ga, ne znajući gotovo nijednu pjesmu iz njezina kataloga, jesenas iz kurioziteta za fenomen pogledao za trinaest eura. Dvostruko skuplji od ostalih filmova u kino-distribuciji, ispunio je dvorane svakim prikazivanjem.

Osim što je potvrdio histeriju za pjevačicom pred čijim likom na ekranu publika vrišti, pjeva, pleše i skandira kao da su u fan pitu stadiona, film dokumentira srž Taylorina performansa: glazbeno je i dramaturški šarolik na način da daje doista sva njezina dosadašnja razvojna lica. Ona bez pauze u tri sata klizi pozornicom na kojoj vješto svira brojne instrumente, istovremeno pjevajući uživo sve dionice, što nije slučaj ni s Beyoncé koja joj jedina “dahće za vratom” sličnim karijernim postupcima.

Tko bi rekao da će koncertni film oplemeniti njezine pobjede i donijeti joj zaradu od 123 milijuna dolara, nadmašujući svu dosadašnju konkurenciju, pa i Kralja Popa i četiri liverpulška momka, s čijom se karijerom danas njezina uspoređuje? Time što sama distribuira svoj film, zadržavajući svaki euro i dolar, Taylor demonstrira kako umjetnici mogu uspjeti i bez velikih studija, uz vjeru u svoj talent i neovisne produkcijske kuće.

Šest turneja u 13 godina

Histerija za turnejom Eras klimaks je dugogodišnjeg rada, navedenih diskografskih problema, utjecaja zvjezdanog statusa, postpandemijskog vapaja za koncertima nakon višegodišnje izolacije i neizvjesnosti. Zbog dugotrajne samoizolacije fanovi su velikodušnije prigrlili inflaciju i u koncertnom biznisu, pa se počastili skupim kartama, kao i merchandiseom.

Nimalo manje važan je podatak da su žene najbrojnija demografija njezine publike, spremne uložiti u trosatno iskustvo proizašlo od inspirativne mlade žene suverenih svjetonazora i kontrole nad vlastitim scensko-izričajnim kao i poslovnim narativom.

U trinaest je godina imala šest turneja: Fearless Tour (2009-2010.), Speak Now World Tour (2011-2012.), The RedTour (2013-2014.), The 1989 World Tour (2015.), Reputation Stadium Tour (2018.), te aktualnu, povijesnu The Eras Tour (2023-2024). Turneje su postale tališta supkulture: mjesta utjehe i ugode, nulta točka velike zajednice čije vrijednosti zastupa karizmatična pop pjevačica.

Taylorverzum model

Taylor Swift ne bi bila glazbeni fenomen i ekonomska sila da nije briljantna komunikatorica i pripovjedačica, vještine uspješnog povezivanja svojih zapažanja kroz stihove s teorijama komunikacije. Svojim trominutnim “pričama” ona ne oblikuje samo svoju glazbu, već i način na koji doživljavamo vlastite živote u težnji za poistovjećivanjem s uzorom za koji fanovi žele da dijeli njihove svakodnevne emocije. A čini se da itekako dijeli, ako je suditi po reakcijama na njezine stihove, bilo u svakodnevici, na mrežama ili pred kino-platnom.

Njezina je vještina pripovijedanja duboko ukorijenjena u countryju kao pripovjedačkom žanru, a sljubljena s atraktivnošću i treperavošću popa, što je čini popularnom među različitim demografijama. Taylor Midasovim dodirom pozlaćuje sve što dotakne, ali njezina se etika i estetika mogu objasniti teorijom komunikacije modela two-step flow, gdje se njezini svjetonazori stvoreni u svijetu masovnih medija viralno šire na obožavatelje, što ne oblikuje samo njihove estetske filtere i ukuse, nego i društveno-političke stavove.

Taylorverzum čine lajtomotivi pjesama, videospotova, simboli iz gotovo dvadesetogodišnje karijere plasirani kroz stih, akorde, merchandise, društvene mreže i medijske napise. Ona sama nema objektivnu kontrolu nad onim što će pasti na plodno tlo, ali neupitno je da na tim temeljima svojih uglazbljenih priča gradi brend i imidž, a oni su sazdani od ideje njezine pristupačnosti.

Zašto baš ona?

Takvi odnosi mogu i dehumanizirati, jer se odvijaju na distanci između fana i same pjevačice, pa znamo da u javnom prostoru često rezultiraju manjkom svijesti o etičkim obvezama prema njoj kao stvarnoj osobi. Mladi plesač poznat po svojim nastupima na turnejama i u prostorima s najvećim pop izvođačima regije Luciano Plazibat kao “gorljivi” Swiftie govori kako je (Taylor) “postala toliko glasna zato što ljudi ne mogu shvatiti zašto je trenutno na prvome mjestu”.

“Rijetki znaju da je ona u posljednjih 17 godina karijere šest puta bila izvođačica godine s gomilom uspješnih albuma. Ona od svih pop-zvijezda izgleda ‘najnormalnije’ pa ljude najviše čudi pitanje zašto baš ona”.

“Posebnom je čini to što se publika može poistovjetiti s njom kao osobom. Taylor kao idol mladima izgleda kao pravi izbor, a svatko tko odluči slušati njezine pjesme može razumjeti o čemu pjeva. Iako je često pratila trendove, pogledate li karijeru, shvatite da se tu krije ozbiljan poslovni um. Svatko ima svoje vrijeme, a Taylor ga je odlično iskoristila”.

Kombinacija mašte i stvarnosti

Swift je otvorena o utjecaju slave na svoj život, no isto tako kroz svoju glazbu gradi sliku ljubavi i romantične perspektive. Živopisnim metaforama, jasnim pjesničkim slikama, ali i autoironijom i neprekidnim humorom sebe postavlja u središte pripovjedačkog svemira simbola ljubavi i romanse.

Stvara pjesmarice, veliku izmaštanu priču o sreći kroz glazbu, prilagođavajući općeprihvaćenu ideju o sretnom završetku vlastitom životu i životu fanova, koji su zahvaljujući prezasićenosti medijskih stimulansa umorni od cikličke destruktivnosti svijeta.

Ta ista destruktivnost oko koje se osjećamo bespomoćnima rezultira globalnom apatijom prema sudjelovanju u političkom životu i mišlju da naš glas ne vrijedi ništa.

Glas za glasovanje

No, dok se mnogima čini da glas običnoga čovjeka ostaje nečujan, glas Taylor Swift odjekuje i do visoke politike. I to ne onaj ostvaren notama. Objavom na Instagramu sredinom 2023. godine, svojih je tada 272 milijuna pratitelja potaknula na val prijava za glasovanje na nadolazećim izborima u Americi. Poziv na registraciju birača privukao je 35.252 novih imena na neprofitnoj platformi Vote.org.

Brojka novoprijavljenih na Nacionalni dan registracije birača najviša je od 2020. godine i pokazuje skok od 23 posto u odnosu na prethodnu godinu. Novi fanovi postaju punoljetni pa je broj registriranih 18-godišnjaka bio više nego udvostručen u odnosu na 2022. Utjecaj pop zvijezde na entuzijazam mladih, posebno onih koji su tek postali punoljetni, rezultira osvješćivanjem potrebe za aktivacijom i vlastite moći u demokratskim izborima.

Iako nije mjerljivo koliko je registracija bilo direktno povezano s Taylorinim Instagramom, Vote.org je zabilježio skok od 1,226 posto sudjelovanja u satu nakon objave. Sve nam to govori kako s njom sazrijevaju i njezini mlađi fanovi, a njezina se baza generacijski širi. Swift je i ranije poticala na glasovanje, iako se godinama suzdržavala od izražavanja političke podrške, sve do 2018. u korist demokrata u Tennesseeju.

Ima neka Taylor veza

Čvrste spone s fanovima kakve ima Taylor nije pokazala ni Mother Monster Lady Gaga na vrhuncu svoje dotad neviđene slave prije 15-ak godina: “mala čudovišta” male su bebe spram Swiftiesa kao višemilijunske zajednice naklonjene kultu Taylor. U jednoj od svojih nekretnina Taylor povremeno zna ugostiti fanove na čajanci i keksima, pokucati im na njihova “obična” vrata stana ili kuće (i pred kamerama i daleko od njih).

Jednu je obožavateljicu čak potpisala kao koautoricu pjesme, drugoj je trudnoj obožavateljici beskućnici kupila kuću (što se saznalo tek nekoliko godina kasnije, ne želeći da to bude medijski sadržaj). Nakon sedamnaest godina Taylor fanove tretira s jednakim poštovanjem kao na početku karijere – kao obitelj, što ni male hrvatske “zvijezde” više ne čine nakon što dobiju jeftinu suradnju s omanjim brendom, a kamoli američke.

Taylor se i osobno javlja fanovima na mrežama i štiti ih pred vršnjačkim zlostavljanjem, dajući im ono što ostali ne daju: pažnju, vrijeme i empatiju. Hejteri će reći da je sve to gluma, no koliko dugo možemo fabricirati karakterne vrijednosti? Biti dosljedni u njima? Zašto to nikome drugome dugoročno ne uspijeva?

Tajna u iskrenosti

Kako istinski mari za svoju publiku, publika je njezina sljedba ne samo zbog njezine glazbe, već i osobnosti, vrlo jasnih stavova koji ne podrazumijevaju elitizam, isključivost, diskriminaciju ili defetizam. Na kraju krajeva, i sama je bila javnom žrtvom ponižavanja, ismijavanja i zlostavljanja klana Kardashian i Kanyea Westa, počevši od općepoznatog spomenutog trenutka osvajanja MTV-jeve nagrade za Najbolji ženski videospot 2009.

Tada joj je ekscentrični reper pri slavljeničkom govoru oduzeo riječ da bi rekao tko je po njemu trebao dobiti nagradu. Javno je to poniženje kojeg se i danas na turneji zna prisjetiti i reći da je jedini prihvatljiv način da nekome oduzmete riječ taj da mu kao masa skandirate ime. Take that, Kanye.

Nije ni ona oduvijek tako bila odlučna i asertivna kao danas; dalek je put bio od posramljivanja i zasjenjivanja na pozornici MTV VMA kad joj je Kanye ukrao trenutak da bi joj “dopustio da završi”, do njezine odluke da umirovi staru Taylor u korist nove koja se ne da manipulirati (album “Reputation”). Svaka zvijezda ima svoj trenutak slave, svoju eru, pa sporadične povratke, ali ova mlada umjetnica nadgrađuje svoj neugasivi status potvrđen iskrenom brigom za publiku.

Kraljica fizičke prodaje

Dok su mnogi izvođači poslovično previše samodopadni da bi se angažirali na društvenim mrežama i napravili neprofesionalne promotivne materijale oko svojih glazbenih izdanja, Taylor godinama itekako kreativno koristi mreže za prodaju svojih izdanja.

Marketinškim postupcima, ma koliko jednostavni ili složeni bili, stvara dodatnu vrijednost oko svoje glazbe i ponovno oko nje pripovijeda nove crtice dalekog dosega kod baze obožavatelja.

Simbol je svake ere album, i svaka od njih ima svoj koncept, priču o nastanku, pripovijesti o nadahnuću što uokviruju svako izdanje, a želimo posjedovati ono što ima sentimentalni ili nostalgični celofan. Procjenjuje se da je dosad zaradila od fizičke prodaje preko 125 milijuna dolara, a statistike pokazuju da kupovina vinila i CD-a danas predstavlja natprosječan angažman slušatelja prema izvođaču, pa ako mlađe generacije srasle s digitalnom glazbom potaknete na kupovinu fizičkih izdanja jednom, lako ćete to učiniti i kasnije.

Kolekcionarski hit

Marketinška kreativka Swift fanove iz generacije digitalne konzumacije glazbe okrenula je pločama kao tradicionalnim nosačima zvuka nudeći svoja izdanja u višestrukim varijantama pakiranja, od kojih se neka mogu kolekcionarski kombinirati, poput nekih od njezinih različitih albuma čiji omoti ploča mogu primjerice postati podloga četverodijelnog, unikatnog DIY seta.

Sve je to poticalo ljude da kupuju, pa je nakon pandemije prosječna potrošnja fana na merch Taylor Swift iznosila nevjerojatnih 1300 dolara. Ako to pretvorimo u već skoro zaboravljene kune, onda vidimo da će prosječan fan na aktualnoj turneji za uživanje u svojoj ikoni potrošiti jednu prosječnu zagrebačku mjesečnu plaću iliti 10.000 kuna, piše Business Insider.

Napokon milijarderka

Ove je godine junakinja naše priče postala milijarderka, ali ne zbog prodaje lika brendovima ili rekordnih streamova na Spotifyju i Apple Musicu, nego pametnih poslovnih poteza vezanih gotovo isključivo za glazbu na koju je stavila fokus, ne razapinjući se kao mnogi drugi glazbenici na komercijalne projekte bez supstance i umjetničke poveznice.

Njezina ju je maksima da se treba držati svojega, kao i kontrolirati svoju glazbu, dovela do toga da je danas u klubu milijardera. Premda lijepo marketinški zvuči, a ego možda miluje imenovanje top globalnim izvođačem na Spotifyju, kao i da je glazbenica godine na konkurentskoj platformi Apple Music, u kontekstu prodaje i zarade od digitalne glazbe, milijarde preslušavanja Taylor Swift na streamingu čini tek šestinu njezinih prihoda.

Nepošten modus raspodjele tantijema u kojem izvođači dobiju manje od silnih podjela, pogotovo ako niste vlasnici mastera svojih pjesama, stara je priča, a izvođači se iz nje izvlače turnejama i merchandiseom. Barem ovi veliki.

Jedna u povijesti

Taylor je u 2022. okupirala prvih deset mjesta Billboardove ljestvice albumom “Midnight”: jedna pjesma, jedna pozicija, jedna jedina Taylor u povijesti. Ne samo zbog kontroverzi oko reizdanja albuma, eksponiranja momaka iz javnog prostora upisanih u njezine albume, nego i činjenice da je cijela era albuma bila neviđeno interaktivna na društvenim mrežama.

Pokazalo se da personalizirani i originalni amaterski videosadržaji bez ikakvog uloga generiraju najviše prodaje: opet se pripovijedanjem, uklanjanjem barijera na relaciji zvijezda-obožavatelj približava svojoj publici i dolazi joj korak bliže u privatni život.

Vladarica svemira

Godine 2014. na tri je godine bila povukla svu svoju glazbu zbog nepoštene raspodijele tantijema, do 2017. kada je pregovorima dobila drugačiju ponudu za svoju glazbu od najpoznatijeg servisa za streaming glazbe.

Ponovnim snimanjem autorskih pjesama čije mastere nije posjedovala omogućuje sebi potpuno vlasništvo i time veće tantijeme negoli je uobičajeno u diskografiji i digitalnoj distribuciji da bi se pjesma morala zavrtjeti stotine puta i da bi autor/izvođač nakon višestruke raspodjele zaradio dolar.

Istovremeno, zbog svojeg statusa u popularnoj kulturi Taylor ekonomski uspijeva obezvrijediti prvotne snimke u tuđem vlasništvu: slušatelji će vjerno, a zatim znatiželjno konzumirati nove verzije u znak podrške samostalnosti pjevačice. Usput budi rečeno, statusu najslušanije pridonosi i njezina studijska dinamika. Pored objavljivanja novih materijala, međurazdoblja obogaćuje spominjanim reizdanjima, čime ne gubi na kontinuitetu, vidljivosti, pa tako i vladanju top ljestvicama i streaming servisima.

Gdje joj je kraj?

Taylor Swift, nevjerojatna u svojoj kulturnoj moći, širi sljedbu obožavatelja diljem planeta, bivajući pjevačicom s kojom je jedna milenijalska generacija odrasla, a na mlađu je prenijela svoje vrijednosti. Fatalizam svijeta oko nas i odjek društvenih podjela još više podvlače Swift kao izvor optimizma.

Ona nije samo autorica vlastite bajke o uspjehu već i njezina glavna junakinja koja nepobitno korača stazom svojih pop-prethodnica, ali ona ju je popločila nekonvencionalnim i često nepopularnim odlukama kakve nismo dosad vidjeli u glazbi ma koliko logične one bile, posebice ne kada se radi o suprotstavljanju muškom svijetu glazbenoga poslovanja.

No prije svega, radi se o hrabroj ženi u kolopletu interesnih skupina, pritisaka, mogula industrije i kritika medija na koje gotovo nijedna zvijezda nije imuna. U vremenima kada se optimizam teško pronalazi, Swift odbija uspoređivati svoj život s tuđima. Ova godina je obilježila vrhunac u njenom umjetničkom izričaju, spojivši umjetnost i tržišni uspjeh, pišući tako kulturnu povijest.

Živa legenda

Kroz pjesme i nastupe Swift je postala prva Timeova osoba godine zbog umjetničkog doprinosa u godini koja je otvorila pitanja o kulturi i njezinom intelektualnom vlasništvu. Rekordima na glazbenim ljestvicama, punjenjem stadiona i nevjerojatnom snagom privlačenja obožavatelja, formirala je novi način mjerenja utjecaja.

Njezini posjeti zemljama imali su relevantne ekonomske i društvene učinke do mjere da se njezine poslovne modele analizira na studijima ekonomije i poslovanja. Iza postignuća pak stoje nemjerljive vrijednosti: posvećena je publici, poglavito ženama. Njezina hrabrost u prihvaćanju vlastitih pogrešaka potiče druge na sličnu proaktivnost kod pretvorbe grešaka u uspjeh.

Time se suprotstavlja tradicionalističkim definicijama moći, a kao pripovjedačica doslovce ispisuje legendu temeljenu na vlastitu, a ne prigrljenom iskustvu. Naposljetku, za razliku od Marvela, nehotice je miješala temelje jednog univerzuma eskapizma koji je milijunima postao stvarnost. Njihova mikrokultura ima više negoli mikroutjecaje na okolinu u kojoj se nalaze njezini aktivni žitelji – Swiftiesi.