Nekad je nužno odabrati stranu

Najpoznatiji hrvatski plakat, čuvena Bućanova Žar ptica, upravo je nastao i u umanjenoj verziji na pleksiglasu

Grafički dizajner i vlasnik galerije Paravan, Vanja Rakočević, izradio ga je u suradnji s autorom

FOTO: Vjekoslav Skledar

Kultni plakat ‘Žar ptica’ koji se nalazi u postavu njujorške MoMA-e i londonskog muzeja Tate Modern, inače djelo našeg najslavnijeg umjetnika Borisa Bućana, prije nekoliko tjedana nastao je i u umanjenoj pleksiglas verziji. Izradio ga je Vanja Rakočević, a u razgovoru za Telegram istaknuo je da je grafičku pripremu i cijeli proces radio u suradnji s Borisom Bućanom. Na ideju je, kaže, došao zbog velike potražnje za starim Bućanovim plakatima.

“U galeriji imamo izložen taj njegov veliki plakat iz 1983. godine, tiskan u seriji od sto komada. Mi ga ne prodajemo, ali smo u ove dvije godine koliko smo otvoreni, dobili jako puno upita”, govori Rakočević i dodaje da je devedesetih godina Bućan već napravio sličnu verziju na pleksiglasu u dimenzijama 40 x 40, ali u samo tri primjerka.

Izradili su je u stotinu primjeraka

“Naime, kako je plakat nastao povodom baleta Igora Stravinskog ‘Žar ptica’ i ‘Petruška’ u splitskom HNK 1982. godine, u starijm verzijama na pleksiglasu plakat nije bio prenesen u cijelosti. Tiskana je samo grafika i prepoznatljiv crni rub, ali su nedostajala slova, odnosno tipografija”, objašnjava dizajner i dodaje da je u svojoj u galeriji svojevremeno imao jedan od tri stara primjerka, ali ga je prodao, pa je kao i druga dva završio u privatnim kolekcijama.

Žar ptica u pleksiglasu već se može vidjeti u Galeriji Paravan Vjekoslav Skledar

“I kako ih više nema nigdje za kupiti, došli smo na ideju napraviti multiplu, odnosno noviju verziju tih ptica na pleksiglasu u dimenzijama 40 x 40 centimetara. Odlučili smo ih izraditi u sto komada, ali po originalnom izgledu, dakle sa svim natpisima”, govori Rakočević i objašnjava da je njihova verzija sastavljena od više dijelova. “Izradili smo je u šest planova. Prvi plan je crvena boja, kljun, rep i štikle. Drugi plan je sama ptica, na trećem, četvrtom i petom planu su tiskani zeleni listovi, a šesti plan je bijela boja. I svaki taj komad se kasnije spaja, te je numeriran s Bućanovim potpisom na aluminijskoj pločici”, objašnjava dizajner.

Verzija na pleksiglasu ima i trodimenzionalnost

Priprema za tisak trajala je, kaže, tri tjedna. “U suradnji s Borisom sam najprije digitalno iscrtavao planove po njegovoj grafici. Pazili smo da dobijemo identične boje, pa smo imali različite probe. Recimo, zamiješali bismo deset različitih varijanti zelene da vidim koja će nijansa najbolje pasati”, prepričava Rakočević i dodaje da je pleksiglas prilično krhak materijal, pa je trebao jako paziti i kod samog spajanja.

“Malo je zeznuto svaku ploču spojiti jer sve mora biti napravljeno točno u milimetar. I kad gledate taj plakat en face on izgleda plošno; kao da je isprintan na papiru, ali kad pomaknete pogled u drugim smjerovima dobijete trodimenzionalnost. I to je nešto što se ljudima jako sviđa”, govori Rakočević. Ovu svjetski poznatu Bućanovu grafiku na pleksiglasu može se pogledati u njegovoj galeriji u Martićevoj ulici. “Dosta ljudi je već rezerviralo svoj primjerak, no mi još uvijek nemamo konkretnu cijenu”, govori Rakočević i dodaje da je prvi primjerak koji je napravio prije dva tjedna već poslao u Beč.

Sastavljen je od šest planova

Planiraju raditi i druge Bućanove plakate

Također naglašava da su plakat Žar ptica odlučili raditi kao multiplu na pleksiglasu jer smatraju da je odavno postao dio naše suvremene kulture, a u ovakvim dimenzijama je i cjenovno znatno jeftiniji od originalnog plakata, pa samim time može doprijeti do više ljudi. “Mislim da je bitno reći da su multiple kao takve nastale 1955. godine kada su umjetnici Jean Tinguely i Agam, želeći svoje radove učiniti dostupnijima, iznijeli ideju o produkciji većih i neograničenih serija svojih umjetničkih djela. I tako su njihova djela mogla postati dostupna svima jer su se prodavala po jeftinijim cijenama nego što su bila djela koja su radili u unikatu” objašnjava Rakočević.

Govori i da je od naših umjetnika i Dušan Džamonja proizveo multiplu za Alessi u 2 tisuće primjeraka. “I zanimljivo je da se cijena u zadnjih nekoliko godina utrostručila, pa danas jedan primjerak iznosi više od tri tisuće eura”, govori dizajner i dodaje da u planu imaju na pleksiglasu raditi i druge Bućanove stare plakate koje imaju u galeriji. “Za sada smo razmišljali u dvadeset i pet primjeraka napraviti plakate njegovog starog Othella i Labuđeg jezera”, govori.

Bućanov plakat za balet Labuđe jezero iz 1988. godine

Inače, plakat Žar ptica nedavno je uvršten i među 300 najboljih plakata svih vremena, a izašao je u poznatoj knjizi ‘Plakati. Vizualna povijest’ koju su pripremile Gill Saunders i Margaret Timmers iz londonskog muzeja Victoria&Albert, pa se našao u društvu najvećih: od Toulouse-Lautreca i Alphonsea Mucha do Andyja Warhola. “Taj je motiv odavno postao internacionalno poznat i odavno je prešao naše granice”, naglašava dizajner i dodaje da Bućan trenutno ima izložbu svojih radova u Muzeju moderne umjetnosti (Kunsthaus) u Grazu.