Naš kritičar bio je na premijeri u ZKM-u. Kaže da je Folk acts mogla biti hit predstava ali nije uspjela

Gledali smo autorski projekt Saše Božića i Petre Hrašćanec

Nataša Dangubić u dugoj haljini boje breskve, podignute kose, jako našminkana, na visokim potpeticama, spušta se na samom početku predstave, stepeništem ZKM-a i grleno pjeva narodnjak. Šarolika, netipična premijerna publika, koja sjedi za malim crnim stolovima i ispija čaše bijelog vina, osjeća se kao da je u nekom narodnjačkom klubu, smije se, komentira, dobacuje, sudjeluje od samog početka aktivno u ovom kazališnom performansu Folk acts, kojega autorski potpisuju Saša Božić i Petra Hrašćanec.

Zaplet započinje čim Nataša, koja je uistinu ovdje odlična, iako nisam baš njezin fan u nekim drugim projektima, prestane pjevati i počne objašnjavati, da ne bi došlo do zabune, kako ona nije turbo folk pjevačica, kako se zove Nataša Dangubić, po profesiji je glumica i dio je projekta o fenomenu turbo folka u Zagrebu, na koji još uvijek svaku noć po klubovima hrle mladež, objašnjavajući genezu svog učešća u istom.

Nataša Dangubić i Višnja Vitas
Nataša Dangubić i Višnja Vitas

Fenomen naroda s ovih prostora

Tih prvih petnaest minuta njezinog monologa, Nataša na mjestima odlično improvizira i u sekundi reagira na upadice publike, recimo redateljice Dore Ruždjak Podolski, koja je u prvom redu najglasnije komentirala i zabavljala se, ujedno je i najbolji dio predstave. Ukazuje na bavljenje politikama izvedbe, folkom i actsom dakle, svojevrsnom fenomenološkom događanju naroda na ovim prostorima.

Nataša pritom nekoliko puta naznačuje kako je glumica koja oduvijek ima problem s tremom i izlaskom na pozornicu, s popriličnom dozom nesigurnosti, koje se ne uspijeva riješiti ni poslije godina iskustva. Najbolje glumi, tvrdi, samo na probama, (“tad sam fantastična!”), ali čim se digne zastor i mora biti pred publikom na sceni, gubi samopouzdanje, kaže. Tad uvodi u komad i drugi glavni lik, Višnju Vitas, autentičnu “kafansku pevaljku” koja već trideset godina baš svaku noć (između ponoći i šest ujutro), uključujući nedjelje i praznike, bez odmora pjeva po narodnjačkim klubovima.

ZKM-web-galerija_ZKM-FOLK-ACTS_-13

Problem je u dramaturgiji i režiji

Višnja je dobrodržeća 50-godišnjakinja, plavuša snažne konstitucije i osobnosti, dubokog glasa istrošenog cigaretama i neurednim načinom života, ali i sjajan interpret. Čak i kad ima govorne dijelove, dobro parira Dangubićki, prirodno se kreće i govori. Njih dvije imaju baš zajedničku dobru energiju. Nije problem u njima, one su odlične, svaka u svom fahu i ulozi. Problem je u dramaturgiji i režiji.

Nije jasno zašto dvije žene, umjesto da pjevaju i pričaju o sebi, razmontiraju kompletnu scenografiju, skidaju zastor, odnose biljke, demontiraju stol, nose stolice, rolaju tapison… Trebala je to biti priča o dvije žene, dvije profesije, iz dvije sredine, različitog socijalnog i društvenog bacgrounda (Nataši čak u nekoliko momenata pobjegne dubrovački dijalekt pa i stepenice naziva skalinama), koje se prvi put u životu zajedno nađu na istoj pozornici. No, to nije iskorišteno.

ZKM-web-galerija_ZKM-FOLK-ACTS_-3

Nedostatak osobnih drama

Posve je nepotrebno da Višnja pjeva standard Barbre Streisand Woman in love (kojemu, kao, ne zna tekst) te izvede samo jedan narodnjak. To je jedini moment u predstavi kad nastane dernek, kad i oni najukočeniji u publici otpuste kočnice i pokažu kako su prikriveni konzumenti ove glazbe i kulture, jer znaju baš sve riječi pjesme koju s puno energije, šarma i odlično komunicirajući s publikom, izvodi Vesna.

Nataša je također pokazala da dobro pjeva, no predstava postaje monotona i zamorna negdje na polovici, pa sve prema flah kraju reciklirajući iste teze. Višnja je, kao osoba, sigurna u sebe i radi taj posao za novac, dok je Nataša nesigurna, posao radi iz ljubavi i posvećenja umjetnosti. Tu nastaje velika rupa. Nedostaju osobne drame. Nedostaju ispovijesti ove dvije žene, o njihovim životima, promašenim i sretnim ljubavima, muškarcima, seksualnim iskustvima, usponima, padovima, brakovima, rastavama, djeci, krizama, menopauzama…

Višnja Vitas
Višnja Vitas

Što bi učinio Almodovar

Zamislite samo što bi jedan Almodovar učinio s ovom pričom o dvije takve žene i u kojim bi sve slojevima skidao ljušture s njihovih života, usput im skinuvši u nekoliko poteza i svu šminku s prenašminkanih lica! Trebalo je suočiti te dvije žene, sa svim njihovim različitostima, da bi se tijekom predstave spoznalo da su, u suštini, mnogo sličnije, nego što misle. I da su samo žene. Ovako je teoretiziranje o fenomenu turbo folka ( ili iščitavanje fenomenološkog teksta), znatno nezanimljivije i nepotrebno guta minutažu predstave.

Nije mi jasno zašto se Nataša čak tri puta presvuče tijekom predstave, dok Višnja ostaje u istoj odjeći: crnoj majici, razrezanim, preuskim trapericama i crvenim štiklama. Time nismo stekli dojam kako je ona, primjerice, odjevena u tri ujutro, kad u sceni kluba nastane dernek, dok pjeva megahit Seke Aleksić Aspirin. U promo materijalu projekta stoji rečenica kako “dvije izvođačice suprostavljaju različita iskustva i intimne svjetove”. No, toga u predstavi nema.

Redatelj Saša Božić, producent Mario Gigović, oblikovatelj zvuka Damir Šimunović i koreografkinja Petra Hrašćanec
Redatelj Saša Božić, producent Mario Gigović, oblikovatelj zvuka Damir Šimunović i koreografkinja Petra Hrašćanec

Šteta, mogla je ovo biti odlična predstava

Treba, ipak, pozdraviti hrabrost nekolicine mladih ljudi koji stoje iza ovog projekta, scenografkinje i kostimografkinje Zdravke Ivandije Kirigin, koja je napravila dobar posao. Ovim projektom diplomira producent Mario Gigović, na odjelu produkcije scenskih i izvedbenih umjetnosti, pod mentorstvom dr. Darka Lukića. Sve u svemu, simpatična mi je ova koprodukcija ZKM-a (treba pozdraviti tu kuću što im je otvorila prostor), kazališne grupe De Facto, nastavljajući poslije Božićeva projekta Born to Please u &TD-u istraživanje odnosa izvođača i publike, te Akademije.

Autori predstave propustili su sjajnu opciju koja im se nudila, nisu otišli znatno dublje u odnosu ove dvije žene jake osobnosti na sceni, a Saša Božić, definitivno, mora se još brusiti kao redatelj.

Ovako, ne mogu biti zadovoljni čak ni oni koji su očekivali da će biti puno više Višnjinih narodnjaka i da će završiti u tri ujutro, općim dernekom. Jer, ni to se nije desilo. Šteta. Mogla je to biti odlična predstava, sa svim predispozicijama kazališnog hita.