Neki analitičari tvrde da se bliži kraj popularnosti filmova o superherojima i za to nude 4 razloga

Industrija je postala prezasićena ovim žanrom i mnogi predviđaju skori nagli pad

FOTO: Marvel Studios

Jedan od začetnika blockbustera u Hollywoodu, Steven Spielberg, nedavno je govorio o budućnosti filmova o superherojima. Pritom je predvidio kako je vrlo vjerojatno da će takvi filmovi poći putem vesterna, odnosno da će njihova popularnost splasnuti i da će se zbog toga vjerojatno prestati snimati. Čini se da kino-publika više nije luda za superjunacima, kao što je to bio slučaj prije 5 ili 6 godina. Kad je krenula eksplozija popularnosti ovog žanra to nije bila neka novost, jer filmovi o superjunacima se snimaju već desetljećima. No trenutna hiperprodukcija je ta koja bi mogla biti pokazatelj njihova vjerojatnog pada.

Industriji filmova o superjunacima bitna je samo što veća zarada, i tu brojke diktiraju sve. Konstantno se uspoređuju budžeti i prihod s kino blagajna, a u posljednje vrijeme rezultati nisu zadovoljavajući za filmske studije. Dobar primjer toga je novi “Ant-Man”, koji je s budžetom od 130 milijuna dolara u prvom vikendu prikazivanja u Sjevernoj Americi zaradio samo 57.2 milijuna, čime je doživio drugi najgori premijerni vikend u povijesti Marvela. Slična stvar se dogodila i s “Fantastičnom četvorkom”, filmom koji se vječno bori s produkcijskim problemima. On je tijekom prvog vikenda prikazivanja uprihodio samo 26.2 milijuna, što je mizerno kad se usporedi s troškovima snimanja koji su premašili 120 milijuna dolara. Iako su oba filma do sad vratila sva sredstva koja su uložena u njih, razočaravajuća otvorenja su jasno upozorenje studijima da je prošlo vrijeme kad su superheroji garantirali veliku isplativost.

BATMAN
BATMAN Kamil Krawczak

Naravno, nije sve tako crno. Tako su, primjerice, ovogodišnji “Avengersi” ostvarili ogroman uspjeh sa svjetskom zaradom koja je prešla 1.4 milijarde dolara. No žanr je definitivno prezasićen, i da bi filmovi ostali konkurentni studiji su prisiljeni raditi sve skuplje i smionije projekte, a takav model je teško održiv. Spielberg potvrđuje tu tvrdnju. “Svjedočili smo smrti vesterna, a ista stvar će se dogoditi i s filmovima o superherojima. To ne znači da neće doći dan kad će se vesterni i superheroji vratiti, ali znači da ti ciklusi imaju svoje jasne početke i krajeve u pop kulturi. Doći će dan kad će mitološke priče posustati pod nekim novim žanrom kojeg trenutno neki mladi anonimni redatelj stvara u svojoj sobi”, rekao je.

Kako tek očekujemo izlaske filmova “Suicide Squad” i “Deadpool”, očito je da ritam produkcije još uvijek ne posustaje, no današnja publika je prepametna da konstantno nasjeda na iste trikove. Čak je i Chris Evans koji glumi Kapetana Ameriku izjavio da redatelji moraju proširiti pristup ovim temama kako bi izbjegli prezasićenje kod publike. S tim na umu, analitičari s Highsnobietyja su izdvojili 4 glavna razloga koji bi mogli uzrokovati skorašnju propast ovog žanra.

1. Nedostatak originalnih tema

Filmovi o superherojima nisu nikakva novost, no brzina kojom se produciraju i njihova količina je dosad neviđena. Ista stvar vrijedi i za remakeove originala – dok se prije to događalo vrlo rijetko, danas to nije slučaj. Marvel je bio smion sa snimanjem nove verzije “Spider-Mana” samo 10 godina nakon prve, a sad se događa situacija s najavljivanjem nove generacije “Batmana” samo godinu dana nakon što se posljednji film iz trilogije Christophera Nolana pojavio u kinima.

Najveći problem je u tome što postoji limitiran broj kultnih stripovskih superjunaka, a najbolje (ili najisplativije) od njih filmski studiji cijede do maksimuma. To za posljedicu ima razvodnjavanje tema, koje postaju dosadne i nimalo originalne. U teoriji, studiji bi mogli angažirati scenariste da osmisle posve nove junake i priče koje bi se oko njih vrtile, no njima to ne pada na pamet. Prava istina je da najveći dio svog uspjeha ovi filmovi duguju činjenici da su nastali na temelju likova koji imaju bogatu i dugogodišnju povijest u stripovima, a samim tim i milijune već postojećih obožavatelja diljem svijeta. Očit je sve snažniji ziheraški trend u holivudskom stvaralaštvu, gdje se danas vrlo rijetko susreću oni voljni preuzimanja većeg rizika. Na njihovu žalost, zaliha tema o provjerenim junacima je pri samom kraju.

2. Publika se neće zadovoljiti recikliranjem istoga

Kad je studio Sony odlučio oživiti priču o Spider-Manu, angažirali su potpuno novu produkcijsku i glumačku ekipu. Njihov cilj je bio u filmu prikazati formativne godine Petera Parkera, za vrijeme srednje škole. Trilogija redatelja Sama Raimija bila je vrlo uspješna, zaradivši na premijernim vikendima ukupno 354 milijuna dolaza za sva 3 filma. Nedugo nakon toga, Sony je objavio kako se snima “Amazing Spider-Man” s Andrewom Garfieldom u glavnoj ulozi. Cilj je bio stvoriti malo mračniju priču o ovom junaku, po uzoru na Nolanova “Batmana”.

Interes javnosti je bio poprilično velik, no film nije ispunio očekivanja. Možda je problem bio u tome što je prošlo tek 5 godina od kraja Raimijeve trilogije, a možda je sličnost s njegovim filmovima bila prevelika. Kako god bilo, film je iz komercijalnog aspekta podbacio (154 milijuna u premijernom vikendu za oba nastavka) i Sony je odustao od snimanja trećeg dijela.

SPIDER-MAN
SPIDER-MAN AFP

Hollywood je očito sposoban snimiti kvalitetan superjunački film, ali na kraju dana sve ovisi o percepciji publike. Njima je najbitnije da budu zabavljeni, a konstatno recikliranje istih priča neće biti dovoljno da redovito pohode kino dvorane i kupuju ulaznice.

3. Konstantna težnja većem i boljem nije održiva

Prije dvije godine Spielberg je predvidio da će se Hollywood naći u velikim problemima zbog toga što se filmovima dodjeljuju sve veći budžeti koji dosežu nezamislive vrijednosti. Kako se svaki novi blockbuster bori da prestigne svog prethodnika, potrebno je više novca, aktraktivniji efekti, i sve mora biti veće i bolje. Takav sustav postaje sve problematičniji za filmske studije, i stvara se situacija u kojoj su takvi filmovi monopolisti na tržištu. Kako se sve više sredstava ulaže u njih, ostaje sve manje novca za one filmove koji nisu toliko atraktivni. Do problema dolazi i kad se krenu obračunavati dva najveća diva u svijetu stripova, Marvel i DC, koji često izbacuju filmove na iste datume i samim time potapaju sve ostale koji imaju premijeru u isto vrijeme.

4. Razvitak tehnologije će stvoriti novi žanr

CGI i specijalni efekti su jako bitan dio svih modernih filmova o superjunacima. Kompjuterski generirani vizuali su danas toliko uvjerljivi da je pomoću njih moguće stvoriti bilo što, i izgledati će krajnje realistično. Zbog toga je tehnologija postala ta koja diktira trendove u filmskoj industriji. Chris Evans je tu postavio zanimljivu teoriju. On je, naime, izjavio kako će filmski studiji uvijek tražiti filmove u kojima će maksimalno moći iskoristiti tehnologiju. No pitanje je koliko dugo će filmovi o junacima tu imati primat, odnosno kad će se pojaviti neki atraktivniji žanr?

Tehnologija se razvija nevjerojatnom brzinom, i uskoro će doći vrijeme kad će impresivni efekti iz “Iron Mana” ili “Thora” postati zastarjeli za programere koji stalno teže novim izazovima. To znači da će se priče i scenariji morati nastaviti mijenjati kako bi pratili tu tehnologiju i kako bi i dalje bili intrigantni publici. Drugim riječima, vrlo je vjerojatno kako će neki novi žanr morati ući u priču kako bi se ispunio sav tehnološki potencijal.