Netko je na dvorišnoj rasprodaji kupio zgodan crtež za 30 dolara. Vjerojatno je Dürerovo djelo vrijedno milijune

Delikatni crtež tintom mogao bi vrijediti više od 50 milijuna dolara

FOTO: Wikimedia

Kupac oštroga oka 2016. godine kupio je u Massachusettsu, na dvorišnoj prodaji stvari s nekog imanja, zanimljiv crtež. Neuokvireni, požutjeli papir, crtež majke i djeteta, platio je 30 dolara, piše Art Newspaper. Čovjek, koji je odlučio ostati anoniman, ponio ga je kući i spremio. Iako je crtež imao jedan od najpoznatijih monograma u svijetu umjetnosti A.D. koji označava Albrechta Dürera, ni kupac ni prodavači nisu vjerovali da se radi o originalu slavnog njemačkog renesansnog umjetnika. Kupac kaže za ArtNet News da je samo mislio da je to prekrasna stara slika.

Ipak, nakon pažljivog proučavanja više znanstvenika, čini se da je delikatni crtež tintom autentičan Dürer koji bi mogao vrijediti više od 50 milijuna dolara. Crtež je isto tako povijesna umjetnička rijetkost, prema Art Newspaperu, vjerojatno pripremni rad za sliku iz 1506. godine, i prvi je potpuno nepoznati crtež umjetnika koji se pojavio od sedamdesetih godina.

Službena cijena još nije poznata

Crtež, sada nazvan Djevica i dijete s cvijetom na travnatoj klupi (1503.), može se pogledati u Londonu, u galeriji Agnews do 12. prosinca. Galerija planira prodati crtež, ali još nisu odredili cijenu. S obzirom na procijenjenu vrijednost, crtež će vjerojatno kupiti institucija koja ima dosta novca ili privatni kolekcionar. Clifford Schorer, dioničar Agnewsa i kolekcionar umjetnina, prvi puta je čuo glasine o mogućem Dürerovom djelu tijekom boravka u Bostonu 2019. godine., pisao je London Times prošle godine.

Skicu su 2016. godine prodale kćeri pokojnog arhitekta Jean Paula Carlhiana. Čini se da je djelo donijela obitelj čiji su preci bili kolekcionari umjetnina u Francuskoj u 19. stoljeću. Carlhiansi su dugo pretpostavljali da je skica moderna reprodukcija, ali Schorer je mislio drugačije. “Bio je to upravo nevjerojatan trenutak kada sam vidio ovaj crtež”, kazao je za Art Newspaper. “Ili je najveća krivotvorina ikad ili je remek djelo”.

Stručnjaci kažu da je slika autentična

Stručnjaci koje je Schorer konzultirao otkrili su dvije značajke koje su upućivale na autentičnost djela. Umjetnik je ispisao svoj monogram istom tintom kojom je radio i crtež. Na ovaj način Dürer je potpisao svoje inicijale na najmanje 20 drugih djela dovršenih između 1501. i 1514. godine. Konzervatorica papira Jane McAusland također je otkrila da je djelo nastalo na trident papiru i ima vodeni žig s prstenom, isto se vidi na više od 200 listova koje je umjetnik koristio.

Vodeći stručnjaci za Dürera, Christof Metzger, glavni kustos u Albertini i Giulia Bartrum, bivša kustosica u British Museum, pregledali su sliku i ocijenili je autentičnom. Skica iz 1503. godine prikazuje Djevicu Mariju i njezinog sina Isusa Krista kao malo dijete. Sjede na travnatom brežuljku poduprtom rudimentarnom drvenom ogradom. Rustikalno okruženje, a Marija nosi debeli, drapirani ogrtač čiji se fini obrub od krzna širi u raskošnim naborima po travi.

Nepoznata zidna slika u bečkoj katedrali

Tijekom svoje karijere Dürer je prikazao Djevicu Mariju s djetetom desetke puta. Ovdje odstupa od tradicije, prikazujući malog Isusa kao nemirno dijete, a ne kao bebu uzornog ponašanja. Dijete se okreće lijevo od kadra, otkrivajući gola leđa, s licem u sjeni.

Prošloga siječnja, rutinski radovi na restauraciji Katedrale sv. Stjepana u Beču otkrili su nepoznatu zidnu sliku za koju se vjeruje da ju je izradio Dürer ili njegova radionica. Kako je pisao Die Presse, dvodimenzionalni triptih, dugo skriven u dijelu crkve koji je sada suvenirnica, možda je naručio rimski imperator Maksimilijan Prvi. Stručnjak za Dürera Erwin Pokorny kazao je da je siguran da je donje crteže naslikao sam majstor jer nitko drugi nije bio u stanju postići takvu kvalitetu virtuoznih poteza kista.