Neviđen fijasko Placida Dominga u Veroni. Publika mu zviždala, orkestar i kritika ga satrali

'Ušao je u rimski amfiteatar kao operna legenda, izašao kao razbijeni mit', pisao je ugledni talijanski list

Verona, ITALY  - The baritone Placido Domingo on the stage of the Verona Arena for the gala evening "Placido Domingo for the Arena". The baritone sang a series of arias from the operas of Giuseppe Verdi and Umberto Giordano. In the photo The orchestra conducted by Jordi Bernacer.

BACKGRID UK 28 AUGUST 2020,Image: 555417779, License: Rights-managed, Restrictions: RIGHTS: WORLDWIDE EXCEPT IN AUSTRALIA, CANADA, ITALY, NEW ZEALAND, UNITED STATES, Model Release: no, Pictured: Concert by Placido Domingo on the stage of the Verona Arena
FOTO: IMPA

Takav fijasko jedne svjetske zvijezde još se nije dogodio u 99-godišnjoj povijesti najvećeg svjetskog festivala opere u Veroni. Slavni španjolski tenor Placido Domingo izviždan je od dijela publike, uništen od kritike, a orkestar i zbor bili su jednoglasni u ocjeni da je njegov nastup u veronskoj Areni bio „nečuven“ i „apsolutni neuspjeh.“

Nekada treći najveći tenor svijeta svih vremena u rimskom amfiteatru u Veroni doživio je najblistavije trenutke svoje karijere. No, ove godine, kao slabašni bariton, uništio je reputaciju. Ne zna se što je bio veći debakl: dok je 25. kolovoza pjevao arije iz opera Giuseppea Verdija ili 26. kolovoza kad je dirigirao operu Turandot Giacoma Puccinija.

Iako je manje upućeni dio publike po navici burno pozdravljao Dominga, drugi dio, boljih poznavatelja glazbe, ispratio ga je s pozornice zvižducima. Dnevni list Corriere della Sera zaključio je: „Zaboravite te dvije večeri. Bolje da se nikad ne ponove. Ušao je u rimski amfiteatar kao operna legenda, izašao kao razbijeni mit.“

Orkestar nije htio ustati

Već tijekom proba pokazalo se da više nije ni sjena nekadašnjeg člana slavnih Tri tenora, uz Luciana Pavarottija i Josea Carrerasa, koji su operi i klasičnoj glazbi vratili nekadašnju svjetsku slavu. Osim neuvjerljivog glasa Domingo je u Veroni tijekom opere Macbetha zaboravljao tekst.

U medijima su se pojavili i ovakvi citati: „Istina da je ishod nastupa, s obzirom na neugodne probe, bio predvidljiv i da su članovi zbora, orkestra i scenski radnici odmah shvatili da Domingo nije dorastao svojoj slavi i zadatku koji mu je povjerila Zaklada Arena di Verona.“
Zaključuje se da su dvije izvedbe bile „strašne“ i da su „samo profesionalnost umjetnika spasili izvedbe od toga da postanu još veći fijasko.“

U znak prosvjeda dio glazbenika, nakon što je Domingo dirigirao Turandot, odbio je ustati da zahvale publici. Članovi orkestra optužili su, naime, Dominga da nije poštivao partituru.
“Performans 26. kolovoza bio je jedan od najponižavajućijih koje je ovaj umjetnički sektor doživio”, navodi se u pismu te dodaje da se od umjetničkih direktora Arene di Verona traži da otkažu Gala Domingo večer 2023.

Brojne optužbe za zlostavljanje

To su zatražile već prije njegova nastupa brojne feminističke organizacije protestirajući što je uopće pozvan u Veronu jer ga je 2019. 20 žena optužilo za seksualno uznemiravanje i zlostavljanje. Zbog toga je morao otkazati nastupe u njujorškoj Metropolitan operi i mnogim pozornicama diljem svijeta, a morao se odreći mjesta šefa dirigenta Opere u Los Angelesu.
Tijekom 99 godina u Areni su nastupali svije najveći operni pjevači svijeta, pa je sramota koju je doživio Domingo tim veća.

U najbolje očuvanom starorimskom amfiteatru u Italiji — ljetne operne predstave održavaju se od 1913. Arena di Verona sagrađena je krajem prvog stoljeća i koristi se gotovo 2000 godina. Prvo za gladijatorske borbe, zatim za srednjovjekovne viteške borbe, turnire, konjičke predstave, kostimirane balove i sajmove. U 20. stoljeću u njemu se održavaju operne predstave.

Pozornica je najveća na svijetu, kulise su često visoke kao četverokatnice, orkestar broji 150 glazbenika dok članova zbora i statista na gotovo svakoj predstavi ima više od nekoliko stotina. Uz njih, primjerice, u Nabuccu scenom defilira i desetak konja. Kako nema zastora, gledatelji se mogu diviti vojskom scenskih radnika koji mijenjaju scene i kulise koje su ponekad pojedinačno teške i po više stotine kilograma.

Genijalni stari majstori

Arenu krase i dva fenomena: sjajna akustika i prirodni air conditioning. Nitko još nije uspio objasniti zašto se čak i note pianissima mogu jasno čuti u najudaljenijem dijelu gledališta. Neki misle da su mramorne stepenice odgovorne za ovaj fenomen. I za najvećih vrućina u Areni je ugodno sjediti jer uvijek puše povjetarac. I to je dokaz genijalnosti starih graditelja koji su projektirali Arenu da unutar nje uvijek struji zrak. No to na gotovo svakoj predstavi nije dovoljno za neke gledatelje.

Naime, nakon što su razgledavali grad, umorni dolaze uvečer na predstavu pa mnogi treba i medicinska pomoć. Zbog toga unutar Arene uvijek dežuraju dvije ekipe hitne pomoći. Kad nekome bude slabo, dežurne djevojke pošalju svjetlosne znakove, pa liječnička ekipa nečujno juri kroz gledalište te pruža pomoć. Najveći dio publike, kao ni izvođači, uopće ne vide da se nešto događa. Ove su godine, čak i početkom rujna, kad su ipak niže temperature, liječnici imali pune ruke posla.

U srpnju i kolovozu interveniraju i po nekoliko puta tijekom predstave. Inače ove godine je bilo prvi put nakon nekoliko desetljeća da su postavljene dvije kolosalne zborske opere, Turandot u klasičnoj produkciji genijalnog Franca Zeffirellija i Nabucco u režiji Arnauda Bernarda.

Nevjerojatne zarade od festivala

Giovanni Zenatello, veliki talijanski tenor, 1913., nakon trijumfalne turneje po Americi, vratio su u svoju rodnu Veronu, te predložio da se u Areni izvede Verdijeva Aida. Otišao je na jedan kraj arene i počeo pjevati dok su se njegovi prijatelji smjestili u razne dijelove građevine. Tada je otkrivena savršena akustika amfiteatra.

Tako je 10. kolovoza 1913., 25 000 gledatelja bilo na prvoj opernoj predstavi u Areni. Nakon toga je broj smanjen na 20.000 da bi danas, iz sigurnosnih razloga, broj gledatelja bio 15 000. Tijekom 2021. održane su 43 operne i baletne predstave, 30 večeri sve su karte bile rasprodane, a ukupno je prodano 193.904 ulaznica u vrijednosti od 15.298.659 eura.

Procjenjuje se da grad Verona od festivala godišnje zaradi oko 500 milijuna eura, odnosno 1,5 posto ukupnog BDP-a cijele pokrajine Verone gotovo 50 posto gledatelja su Talijani a iza njih dolaze Nijemci, Nizozemci, Francuzi, Austrijanci, Švicarci, Amerikanci… Najizvođenije opere su Aida, Carmen, Nabucco, Turandot, La Traviata, Tosca, Rigoletto…U Areni će se održati ceremonija zatvaranja Zimskih olimpijskih igara 2026., a dva tjedna kasnije koristit će se za svečanost otvaranja Zimskih paraolimpijskih igara 2026.