Novi roman Igora Štiksa naprosto je magičan. Moćan politički triler nabijen erotikom, špijunima, intrigama i zavjerama

Telegramov Davor Špišić recenzira 'W'

Najgori maler koji vas može pratiti dok čitate “W” jeste da ga ispuštate iz ruku. Zbog niza drugih poslova, novi roman Igora Štiksa bio sam prisiljen čitati s prekidima. A dušu je dao da ga se ispije na dušak. Jedna uložena besana noć i to je to. Užitak će biti pregolem.

Štiksova bogata autorska oprema prozaika, dramatičara i političkog esejista, u ovom vrućem Frakturinom izdavačkom proizvodu uzbudljivo je isprepletena i naprosto nabijena snagom. Funkcionira poput rasnog vremenskog stroja. Konstruiranog po besprijekornim tehnološkim performansama ali bez miligrama izgubljene duševnosti. “W” je na prvoj asocijativnoj razini čisti krimić. Prepun napetosti i obrata. Imamo ubojstvo, imamo tijelo, imamo hitchcockovskog protagonista pukim slučajem nevoljko uvučenog u vrtlog zločina.

Senzualni susreti na Otoku

Rastrzani junak Igor Štiks (s ocem romana, dakle, dijeli puno ime, prezime, i poneku tužnu životnu memoriju), pariški lijevi intelektualac, dolazi na jadranski Otok zbog čitanja oporuke stanovitog Waltera Stiklera. Stiklerovo truplo pronađeno je u kamenjaru, očigledno pod okolnostima nasilne smrti.

Nekadašnjeg uvjerenog ljevičara a kasnijeg preobraćenog konzervativnog ideologa Waltera, Štiks je upoznao u Parizu i iz njegovih nasumičnih priča o kontroverznom životu počeo je slagati skice za roman. Vijest o Stiklerovom umorstvu dovodi Štiksa na Otok gdje upoznaje karizmatičnu, anarhoidnu i senzualnu Tessu Simon. Tajne se počinju odmatati a istraga zločina otvara nebrojene opake tunele, zapliće nas u prijeteće labirinte…

Moćan politički triler nabijen erotikom

Magično Štiksovo žongliranje žanrovima dovelo je do toga da se “W” doživljava i kao moćan politički triler, nabijen erotikom, špijunažom, intrigama i zavjerama. Usijana spektakularna scena današnjeg globalnog sela ovdje se rasprostire poput uzburkanog epa. Pitanja života i smrti eksplodiraju u ekstazama blještavog adrenalina. Dekadencija nailazi u valovima i opsjenarski zastire gadna praskozorja bijede suvremenog svijeta.

“W” je Štiksovom discipliniranom, osviještenom a nadasve znatiželjnom imaginacijom postao riznica pop-kulture. Autorovo kadriranje mizanscena i karaktera ima sudrugove u stripovskim svjetovima Corta Maltesea ili televizijskoj freski “Babylon Berlin” u post-Roxy Music rafinmanu. Tako opskrbljen najrasnijim priključcima za stalno hranjenje naše proždrljive mašte, Štiks se, kao veliki pisac, mogao odvažno baciti u nadgradnju.

Štiks putuje do korijena lijeve ideje

Do onih najdubljih i najriskantnijih virova teme koja ga progoni i koju istražuje ustreptala srca. U suštini je to priča o (kako se, na jednom mjestu u romanu, opisuju Igor i Tessa) “zagrljenoj siročadi svog Vremena” i o svim revolucijama i utopijama ovoga svijeta koje svoju djecu kad-tad ili pojedu ili pretvaraju u odbačenu siročad.

Koncentriran na kratkotrajnu majsku utopiju mladenačkog bunta 1968. (prema majstorskim političkim, socijalnim i umjetničkim analizama te mitske godine “W” bi odsada morao biti i neizostavan šezdesetosmaški vodič za svakog ozbiljnog historičara) Štiks uzbudljivo putuje sve do korijena lijeve ideje bljesnule u čistoj zori Oktobarske revolucije i mračno okaljane u staljinističkim gulazima.

Stvorio je dvojno, blizanačko i janusovsko biće

Od robusnog, ciničnog, ironijskog i zanesenog ludista revolucije Vladimira, i prvotnog ljevičara a zatim razočaranog gurua misticizma kapitalističke moći Valtera, Štiks je stvorio dvojno, blizanačko i janusovsko biće. Oni su i braća krvlju pobratimljena i latentni ljubavnici i suparnici, s jednim srcem i milijun karaktera.

Impresivno plovi Štiks po tom zrcalnom biću: “Vlakovi su prevozili novake po cijeloj Jugoslaviji. U Vinkovcima jedan do drugog stali su vlak Beograd–Zagreb i Sarajevo–Beograd. Bila je noć. Vladimir je otvorio prozor. Zapalio je cigaretu. Pogledao je u vlak na susjednom kolosijeku. I tu je bio on! Valter! Zaspao, glavom naslonjen na prozor. Vladimir je skoro iskočio iz vlastite kože. Sav se istegnuo da bi zakucao na Valterov prozor. Valter se probudio i vidio njegovo lice pred staklom prozora misleći da sanja. Mahao mu je kao da gleda Vladimira kako leti. Činilo mu se da se probudio u Chagallovoj slici. Bilo je predivno.”

W je antimarvelovski heroj

Tako stvoren W je antimarvelovski antiheroj koji amblematski žigoše i naše vlastite utopijske trijumfe, ćorsokake pobuna i gorke okuse dječje žrtvovanosti. Štiksov roman “W” je po dadaističkoj i nadrealističkoj žestini i svježini ravan onome čemu nas je u filmu “W.R.” obaštinio Dušan Makavejev.

Naposljetku, “W” je duboko ukorijenjen u tragikomediju Balkana, prokletstvo tla gdje se identiteti svako malo degradiraju, bacaju u jame teške prošlosti, i koriste kao efikasni alibi za nove valove terora. “Vi ste budućnost”, obraća se odgajateljica Eržebet u sabirnom centru za ratnu siročad. “Vi ste budućnost, zato što nemate korijene.” Strašno je točna, gorka, distopijska rečenica ove Štiksove vizije. I neprestano potmulo ječi u pozadini barokne ponude vratolomnih avantura.