Ova je nevjerojatna žena, bježeći od nacista, izmislila crtane filmove deset godina prije Walta Disneya

Lotte Reiniger je prva počela raditi dugometražne animacije

Ne tako davno na nekom kvizu koji se vrti na našim televizijama se pojavilo pitanje tko je prvi počeo raditi dugometražne crtane filmove. Jedini približno točan odgovor koji su ponudili je bio Walt Disney. Da, tehnički se u dosta literature Disneyja uzima za autora prvog dugometražnog crtanog filma. No to nije nužno točno.

Naravno, animacija je postojala i prije Disneya, to nitko ne spori. U Americi su tisuće ljudi radile u animacijskim studijima, prije nego je Disney osnovao svoj studio. Često su to bili kratki eksperimenti, možda bi tek pokoji filmić imao nekakvu narativnu strukturu. Ali van Amerike su stvari bile drastično drugačije. Sovjeti su radili genijalne animirane filmove, što kratke, što duge. Uglavnom su služili kao propaganda. Japanci su imali još razvijeniju animaciju, uglavnom su vizualizirali narodne bajke i priče.

Deset godina prije ‘Snjeguljice’

tumblr_n2ftpspPsq1rm4wgqo10_1280

Ali postojala je jedna animatorica koja ih je nadmašila sve. Charlotte ‘Lotte’ Reiniger bila je njemačka redateljica koja je proizvodila predivnu, elaboriranu scenografiju preko koje bi animirala izrezane siluete stop-motion tehnikom. Dosta je ljudi to radilo u to vrijeme. Ono što je bilo impresivno je dužina filmova. Većina bi se komotno mogla klasificirati pod dugometražne filmove. I svi su nastali deset godina prije ‘Snjeguljice’ Walt Disneya, za koji su svi uvjereni da je prvi dugometražni igrani film.

Njezin je najpoznatiji rad Papageno iz 1935. koji su ljudi nedavno otkrili na YouTubeu. Posljednjih dana mediji diskutiraju samo o njoj i važnosti njezinog rada. Papageno možda nije toliko kvalitetno produciran kao njezini ostali filmovi, ali jed jedan od najfantastičnijih. Ujedno je i najbolji primjer njezinog rada u kojem je koristila izrezane siluete, koje pomalo podsjećaju na kineska kazališta.

https://www.youtube.com/watch?v=zCR-GFKmMGU

Lutanje po Europi u bijegu od nacista

Reiniger je bila izuzetno uspješna na avangardnoj sceni. Obožavali su ju Bertolt Brecht i Kurt Weill. Bila je i produktivna, ali joj je karijera zapravo bila sporadična. Radila je intenzivno, ali samo u kratkim vremenskim razdoboljima koja su dolazila i odlazila. Reiniger je, naime, bila ljevičarka. A biti ljevičar u vrijeme nastanka Trećeg reicha nije bilo oportuno. Ona i njezin suprug Carl Koch su napustili Njemačku, ali nisu uspjeli dobiti državljanstvo, prebivalište, čak ni vizu za neku od zemalja u koje su krenuli. Više od deset godina su lutali Europom, a za to vrijeme je Reiniger snimila 12 dugometražnih filmova.

6QrqBtySOthVfWd421xQriw5MsI