Nekad je nužno odabrati stranu

Ovo je 10 najluđih filmova katastrofe koje smo ikada gledali

Povodom lansiranja 'San Andreasa' kompilirali smo za vas klasike žanra

U novom holivudskom ljetnom blockbusteru ‘San Andreas’ možda glavnu ulogu tumači The Rock, no svi znamo da je u svakom filmu katastrofe najveća zvijezda sama katastrofa. Svi foršpani za film logično su naglašavali upravo taj aspekt. Filmovi katastrofe jedan su od najstarijih žanrova – filmovi o Pompejima u nestajanju i gorućim zgradama sežu sve do najranijih dana sedme umjetnosti. Možda je to zato što je film jedini medij koji takve katastrofe može dostojno prikazati – napokon, one se ne mogu simulirati na kazališnoj pozornici, a tko želi čitati o katastrofama kada ih može gledati?

Stoga smo iskoristili priliku da se prisjetimo naših najdražih filmova katastrofe, starijih i novijih. Ipak, u izboru smo se vodili nekim pravilima. Prvo, isključili smo filmove koji su također i filmovi o čudovištima ili vanzemaljskim invazijama (primjerice, ‘Dan nezavisnosti’, ‘Godzilla’ i ‘King Kong’). Izuzeli smo i filmove o superherojima (dakle, na našem popisu nema ‘Supermana’), kao i priče o nadnaravnom, a također smo pomislili kako bi u filmu trebao biti vidljiv opseg čitave katastrofe (pa nismo ubrojili filmove kakav je npr. ‘Dr. Strangelove’, mada je to, dakako, remek-djelo samo po sebi i sjajan predstavnik žanra nuklearne katastrofe). Preskakali smo i filmove koji govore više o posljedicama nekih katastrofa nego o njima samima. To može zvučati kao mnogo prepreka, no rezultat je, vjerujemo, zanimljiva lista od deset vječnih klasika.

10. i 9. ‘Deep Impact’ i ‘Armageddon’ (1998.)

Budući da su oba filma lansirana 1998. u razmaku od svega par tjedana, neovisno o ukusima neizbježno je razmišljati o ‘Deep Impact’ i ‘Armageddonu’ kao o svojevrsnim partnerima u zločinu. Nekako su prikladno nadopunjavali jedan drugog. Dok je film Mimi Leder istodobno bio i “osjećajna” drama, uradak Michaela Baya krasile su sve karakteristike pretenciozne holivudske mačo-pirotehnike. Prvi film pripovijedao je o prokletim pojedincima kod kuće, na Zemlji, metaforički obuhvativši cijelo čovječanstvo, dok se drugi fokusirao na skupinu svemirskih kauboja koji ogromnu meteoritsku stijenu pokušavaju dignuti zrak. Ako mislite da je ‘Deep Impact’ bio pompozan i pretenciozan, ‘Armageddon” mu je donekle bio suprotnost, a ako držite da je ‘Armaggedon’ glupa nakupina testosterona, ‘Deep Impact’ se možda doima kao inteligentni korektiv. Ova dva blockbustera su yin i yang filmova o zloćudnim asteroidima.

8. ‘Earthquake’ (1974.)

Charlton Heston je inženjer koji juri kroz kolabirajući Los Angeles ne bi li spasio svoju djevu (Geneviève Bujold) i njezinog sina. Kao i mnogi filmovi katastrofa, i ovo je beskrupolozna sapunica raznesena sveopćim kaosom. No, kako prekrasnim kaosom! Naravno, specijalni efekti pomalo su dotrajali, no redatelj Mark Robson i producent Irwin Allen znali su svoj posao, pa katastrofa gledatelje i danas ostavlja pomalo bez daha, pa čak i kada je više nego očito da su modeli ono što cijelo vrijeme gledamo.

7. ‘The Last Days of Pompeii’ (1959.)

Svojedobni spektakl producenata Ernesta B. Schoedsacka i Merian C. Cooper, dueta zaslužnog i za izvornog ‘King Konga’, prati očajnog rimskog kovača koji postaje gladijator, potom trgovac robljem i naposljetku moćan poslovni čovjek za vrijeme Isusovog života, a potom shvaća svoje grijehe kroz prizmu kršćanstva uoči propasti Pompeja. Religijska propaganda malo je preočita, ali je i nekako moćna, pogotovo kada vulkan počne bljuvati lavu.

6. i 5. ‘Dante’s Peak’ i ‘Volcano’ (1997.)

Još jedan moćan duet filmova katastrofe iz 90-ih, koji se također vrlo često i zabavno uspoređuju. U prvom, Pierce Brosnan je geolog opterećen neriješenom prošlošću, koji stiže u maleni gradić kako bi istraživao seizmičku aktivnost odavnog ugaslog vulkana, pa se usput upušta u ljubavnu aferu s gradonačelnicom i samohranom majkom Lindom Hamilton, dok očajnički bježe od oblaka pepela. U drugom, Tommy Lee Jones je samohrani otac i djelatnik nekog državnog odjela za nepogode, koji se preko noći nađe u borbi s rijekama lave, ali i u romansi s Anne Heche, nakon što novi vulkan spontano nastane u podzemlju Los Angelesa. ‘Dante’s Peak’ više se fokusira na romansu, a ‘Volcano’ na sulude razmjere destrukcije, no oba su potpuno urnebesna o nevjerojatno zabavna.

4. ‘Miracle Mile’ (1988.)

Nuklearna opasnost računa se kao katastrofa, zar ne? U ovom osebujnom indie filmu Stevea De Jamatta muškarac i žena romantično se susreću u nekoj nedođiji i dogovore noćni spoj, da bi se oko njih u međuvremenu počeli događati nešto vrlo čudno: naš junak (Anthony Edwards) postupno shvaća da je riječ o nuklearnoj prijetnji. I dok gradićem postupno zavladava kaos, on i njegova dragana pokušavaju se ponovno susresti. Zanimljivo je što film usprkos svom užasu ni u jednom trenutku ne gubi na zaigranosti i humoru. Riječ je o jednom od zaboravljenih klasika osamdesetih.

3. ‘The Birds’ (1963.)

Da, ovo je totalno film katastrofe. U klasičnom trileru Alfreda Hitchcocka romansa između Tippi Hedren i Roda Taylora prekinuta je jer ptice – sve ptice – postaju globalna prijetnja čovječanstvu. No, ono što je mogao biti egzistencijalistički horror film, dobri stari Hitch žanrovski širi baš pretvarajući ga u film katastrofe, aludirajući da su poludjele ptice možda pokorile i cijeli svijet.

2. ‘Contagion’ (2011.)

Pogled Stevena Soderbergha na globalnu epidemiju koja ne štedi nikoga jest, što se kaže, film katastrofe za zahtjevniju publiku. Redatelj je izbjegao sve zamke sapunice, tipične za žanr, te se zajedno sa scenaristom Scottom Z. Burnsom fokusirao na proces širenja zaraze i paranoju društva gurnutog preko ruba. Izvrsni scenarij i Soderberghov uobičajeno promišljen rad s glumcima ovaj film čine pravim draguljem.

https://www.youtube.com/watch?v=zCy5WQ9S4c0

1. ‘Titanic’ (1997.)

Nije bilo teško pretpostaviti što će se naći na prvom mjestu. Jedan do vrhunaca Hollywooda 90-ih, epska ljubavna priča, ali i film katastrofe Jamesa Camerona do danas nikoga ne ostavlja ravnodušnim, te možda zaista predstavlja izrazito umjetničko djelo. Jedna od najvećih Cameronovih prednosti jest njegova sposobnost da bez muke kombinira inženjerski pristup akciji sa spektakularnim pripovijedanjem. Ovdje je spojio svoju ljubav prema moru i pomalo klišejiziranim ljubavnim pričama s tragedijom većom od života, te uistinu stvorio film za sva vremena. Što se tiče brojnih prigovora o usiljenosti dijaloga – imajmo na umu da su Jack i Rose praktički bili još djeca (kao i Leonardo DiCaprio i Kate Winslet) u to vrijeme. Priča je to o dvoje mladih ljudi koji su se susreli igrom slučaja, zaljubili se u jedno drugo potpuno do ušiju, a potom bili brutalno razdvojeni stravičnom katastrofom koju nisu mogli izbjeći, niti predvidjeti. Fanatični redatelj potonuće broda okrestrirao je kao nitko dotad, a rezultat je podjednako fascinantan i zastrašujuć.

Izvor: Vulture.com