Nekad je nužno odabrati stranu

Pogledali smo prve epizode serije Metropolitanci. HRT ima hit

Recenzija ikonične televizijske posvete Zagrebu

U prvom kadru televizijskog epa „Metropolitanci“ masno svjetluca pečena praseća glava. Ovdašnji pouzdani totem koruptivnog podmazivanja. Josip Pavić, mjesni kabadahija, mešetar i vlasnik krčme „Čardak“ (veličanstvena implozija Dejana Aćimovića) rutinskom lakoćom rješava lobirajući krkanluk sa sitnim licemjernim političarem (kameleonski je precizan Goran Grgić) golemih apetita.

No, ako se na javnoj sceni bezakonja i parazakonja gazda Pavić akrobatski snalazi, na onoj intimnoj porodičnoj bogme se nezgrapno znoji. Prestrašen od emocija koje podrivaju njegov status patrijarha. Zato je naizgled tvrdokoran dok prezrivo odbija „pjenice i picajzle“ kojima njegov srednji sin Mislav (izvrsni Filip Detelić) namjerava restaurirati notornu gastroponudu „Čardaka“. Majstorska je atmosfera duplog dna scene u kojoj se ćaća i sin naoko natežu oko jelovnika, a zapravo ogoljavaju premise života. Na vječnim, pretapajućim granicama starog i novog.

Dijana Vidušin i Rene Bitorajac Tomislav Sutlar / Ring produkcija

Bez trunke redateljskog narcizma

Princip dvostrukosti, neiskazanog i proklamiranog, sanjanog i zatomljenog, skrivanog i nebranjenog… glavni je građevni materijal „Metropolitanaca“. Čehovljanskim nervom, neimarski suvereno proveo ga je Dario Vince, kreator, glavni scenarist i producent (Ring produkcija za HRT) 14-dijelne televizijske serije koja će završiti u svim budućim antologijama televizijske industrije u Hrvatskoj. Siguran sam u to, nakon što sam imao priliku pogledati prvih sedam epizoda.

Vinceovom beskompromisnom nadahnuću (pouzdani koscenarist je Saša Podgorelec) sinergijski se otvorio redatelj Igor Šeregi, delikatno vjerujući u snagu priče i titansku moć glumačkih druida. Bez trunke redateljskog narcizma i paradnog nasilja, Šeregijeva brižna kaligrafija (praćena diskretnom melankolijom kamere Tomislava Sutlara) počiva na povjerenju u čistu umjetnost ljudi. Zato u izvedbenom rukopisu „Metropolitanaca“ nema sekunde ispraznog otaljavanog hoda, nego se pred nama raskošno pjeni duboka ponornica, unutrašnji razlog svakog sudionika.

Kilometrima kratka, osjećajima epska

Kao ikonična posveta Zagrebu, Vinceova priča je locirana na rub grada, u izmišljeni Vrtovec. Mješavinu favele, divlje gradnje i pastoralnog slow motiona. Usred epidemijske histerije i neposredno nakon potresa, drastičnih faktora koji razaraju temelje smisla i svijeta na kakav su oguglali, u Vrtovec se povlače stanovnici iz razorenih stanova u centru. Politikom gradskih vlasti useljavaju u prazne POS-ove stanove, što u startu dovodi do pukotina u zadrijemalom životu starosjedilaca.

Vince savršeno osjeća tu seobu (kilometrima kratku ali osjećajima epsku) kao migracijsku neizvjesnost. I nadasve kao dugo putovanje u noć i jutro, unutar svakog lica ponaosob. Čehov je svoje anatomije duša zvao komedijama. „Metropolitanci“ nose tu čehovljansku žanrovsku mimikriju. Često nam grčeći grlo nad molskom katarzom ljudskosti koja se koprca u zamkama izgubljenosti.

Linda Begonja i Dejan Aćimović Tomislav Sutlar / Ring produkcija

„U tvojim rukama dobro mesto za umret…“ pjeva Srđan Gulić Gul dok teče uvodna špica „Metropolitanaca“. Otvorni song svake epizode, prizivajući ponajbolje iskone gorkaste zagrebačke šansone, u velikoj mjeri egzistira i kao žila kucavica priče. Kao nekakva žmirkajuća neonska parola u pustinji, koja tjera nadu da se nikada ne preda. O brižnoj potrazi za ljudima je ovdje riječ. I ta je briga nježno i konzekventno sprovedena u djelo.

Ne propuštajte Metropolitance

Koliko je radosti i gorostasne zalihe umijeća u glumaca kad u rukama nose pošteno i vrhunski napisana lica, vidljivo je u ansamblu „Metropolitanaca“. Naprosto ne postoji uludo, loše ili bezbojno izvajana uloga. Od nosećeg rivalskog tandema (Aćimoviću savršeno parira Rene Bitorajac kao zubar i donkihotovski mjesni političar-volonter) i njihovih supruga (fenomenalne su u virtuoznoj suspregnutosti Linda Begonja i Dijana Vidušin) te uljeza iz svijeta zapretenih emocija (Nataša Janjić Medančić i Janko Popović Volarić) do brojnih drugih međugeneracijskih neimara: Mirela Brekalo-Popović, Roko Sikavica, Toma Medvešek, Asja Jovanović, Hana Hegedušić, Ljubica Jović Capek, Barbara Nola, Janko Rakoš, Siniša Popović, Hrvoje Kečkeš, Anita Matić, Dubravka Ostojić, Ksenija Marinković, Filip Juričić, Vicko Bilandžić, Tin Rožman

Serija počinje 26. rujna na Prvom programu HTV-a, tjedno će se prikazivati po dvije epizode – ponedjeljkom i utorkom. Ne propuštajte „Metropolitance“, bilo bi to kao da zanemarite svoje meso i svoju dušu.