Pogledao sam Plišanu revoluciju. Predstava počinje kao sitcom o pet frendova i briljantno metastazira u psihozu naše današnjice

Drama Vanje Jovanovića i Mateja Sudarića upravo igra u produkciji Kulturnog centra Osijek

FOTO: Kristijan Cimer

Probajte zamisliti da megauspješne “Prijatelje” adaptira David Lynch. E to bi bio najkraći opis “Plišane revolucije” Vanje Jovanovića i Mateja Sudarića, predstave praizvedene u produkciji Kulturnog centra Osijek. Važne predstave. Politički brideće pljuske. Zabavne beskrajno. A pune udaraca i rana.

Redatelj Vanja Jovanović i dramatičar Matej Sudarić pripadaju novovalnom naraštaju koji sve dojmljivije stupa na teatarsku scenu Hrvatske. Alati su im visokonaponska farsičnost, metažanrovsko obilje, dokumentarizam, brutalna satira, neskrivena emocija i iskrena zabrinutost za društvo koje gadno zaudara. Gradeći ovaj autorski projekt očito su organski dijelili zajedničku viziju, a nesuzdržano im se pridružila divna mlada, drčna i izvedbeno snažna glumačka petorka.

Jovanovićeva čvrsta a samozatajna redateljska ruka dala je maksimalan prostor glumcima Kristijan Cimer

Počinje kao sitcom o pet prijatelja

“Plišana revolucija” ne iscrpljuje se u mehaničkom ispunjavanju “generacijske misije” (znaju se dogoditi takva okupljanja, bez jasnog stava a gonjena ispraznom pozom te brzo odu u vražju mater) nego zrači istinskom stvaralačkom mukom. I nagonskom potrebom da se iz odvažne brehtijanske geste začuje vrisak nemirenja. Sa svom tom truleži u kojoj se zajednički valjamo. Bez obzira koliko smo godina urezali na svoje kože.

Priča počinje kao čisti sitcom. Petorka frendova okuplja se kod Duška, u noći pred njegovu napokon dočekanu obranu diplomskog na studiju povijesti, s temom: “Refleksije francuske revolucije na suvremeno revolucionarno mišljenje“. Elem, iz improvizirane tulumske zajebantske izolacije i šeretskog izvlačenja eskapističkih grijeha, atmosfera crnohumorno metastazira u psihozu egzistencijalnog leda. Žanrovsko pulsiranje organizma “Plišane revolucije” mimikrijski se izmjenjuje u sustavu vizualnih (scenograf i kostimograf Mario Tomašević, dizajnerica svjetla Anđela Kusić) i muzičkih (Ljudevit Laušin) znakova.

Skladna, žestoka i inspirativna gluma

Komorni rakurs klaustrofobije začas poprimi frontovsku fantazmagoriju a onda opet natrag u blagotvornu persiflažu. Jovanovićeva čvrsta a samozatajna redateljska ruka dala je maksimalan prostor glumcima koji su skladno, žestoko i inspirativno adoptirali Sudarićeva slojevita lica. “Svi zaslužujemo biti voljeni”, izgovara Duško mantru ne samo ovog komada nego i našeg smisla uopće.

Vedran Dakić magično je ljuštio brojne nijanse Duškovih stanja: pustopašnog alfa manijaka, salonskog revolucionara i uličnog gerilca, ranjivog plišanog luzera i ekspresije usamljeničke paranoje. Sara Moser je Ani pružila i blaziranost vampa i tjeskobnu nesigurnost žene s ožiljcima. Davor Tarbuk (Jan) opsjenarski izmišlja čitave biografije a poniženja prekriva maskom Bustera Keatona. Mateja Tustanovski unutrašnjim stanjima preludira po žrtvovanoj pijanističkoj sudbini Mile. Nikola Radoš ispod Nenadove spoljašnje sirove stuporoznosti iskopava poeziju životne žilavosti.

Glumci su skladno, žestoko i inspirativno adoptirali Sudarićeva slojevita lica Kristijan Cimer

“Plišana revolucija” čistom umjetničkom pobunom (auto)ironijski govori o mraku našem današnjem. Vrišti i smije se pod strahovima destruiranog i bešćutnog društva. Onu poražavajuću činjenicu da je baš svaka dosadašnja revolucija požderala svoju djecu, ova djeca pretvaraju u bitan i zapitan poklič: “Jesmo li uopće proveli revoluciju u sebi?!”

Autor fotografija: Kristijan Cimer