Poznati talijanski kipar odlučio se vratiti iz mirovine instalacijom zlatne WC školjke. Postavit će je u Guggenheim

Maurizio Cattelan očekuje da će se ljudi zlatnom WC školjkom normalno koristiti

Italian artist Maurizio Cattelan poses near his sculpture depicting the middle-finger gesture during its unveiling in front of Milan stock exchange on September 24, 2010. AFP PHOTO / GIUSEPPE CACACE / AFP PHOTO / GIUSEPPE CACACE
FOTO: AFP

Za razliku od profesionalnih sportaša, nekih glumaca ili književnika povući se u mirovinu iz domene vizualnih umjetnosti dosta je neubičajeno. No, Maurizio Cattelan, jedan od najpriznatijih suvremenih umjetnika, napravio je 2011. baš to – povukao se u mirovinu i to na vrhuncu svoje karijere.

Kako su godine protijecale ponovno je osjetio potrebu za stvaranjem. “Zapravo, mnogo je veće mučenje ne raditi nego raditi”, rekao je u jednom recentnom intervjuu. Stoga se sad vraća u aktivno stvaralaštvo novom skulpturom. I to kakvom! Taj umjetnik odlučio je, naime, svoj povratak obilježiti instalacijom WC školjke izvedene od 18 karatnog zlata koja će početkom svibnja biti postavljena u njujorškom Guggenheimu.

Djelo potpuno tek kad ispuni svoju primarnu svrhu

A poznati talijanski umjetnik ustraje na tome da će njegova instalacija postati umjetnikim djelom tek kad netko na nju sjedne ili za nju stane, odnosno kad predmet ispuni svrhu za koju je inicijano i osmišljen. “Postoji opasnost da će ljudi misliti da se radi o šali, ali ja to zaista ne doživljavam šalom”, rekao je Cattelan.

20GUGGENHEIM1-master675
Maurizio Cattelan: Amerika Maurizio Cattelan

Upitan odražava li se njegovo skromno porijeklo (otac mu je bio vozač kamiona, a majka čistačica) na ekonomsku dimenziju ove instalacije odgovorio je da je odrastao u uvjetima u kojima je morao zamišljati o ekonomskim nejednakostima. “Ali moj posao nije govoriti ljudima što ovo djelo znači. No, ljudi bi u njemu mogli pronaći značenje”, dodao je.

Duga tradicija

Ali njegova najnovija instalacija za povijest umjetnosti ne predstavlja nikakav revolucionarni pomak. Dapače, on sam je na na sličnu temu s Pierpaolom Ferraijem 2010. osnovao magazin Toilet Paper. A tu je i nezaboravni komad Duchampove Fontane iz 1917. godine.

Osim toga, svakako bi toj tradiciji trebalo pribrojiti i djelo Merda d’Artista Piera Manzonija koji je u metalnoj posudi izložio (navodno) vlastiti izmet označivši svaki komad cijenom koju bi imao da se radi o zlatu.

Maurizio Cattelan: Amerika

Pa iako je Cattelan o ovoj instalaciji počeo razmišljati još i prije nego što se predsjednička kampanja u Americi zahuktala, neosporno je da će mnogi Trumpovu ljubav prema čistom zlatu povezati s ovom umjetninom.

Marcel Duchamp: Fontana (1917.)
Marcel Duchamp: Fontana (1917.) wikipedia

A da kontroverzi neće nedostajati dokazuje i sam naslov instalacije – Maurizio Cattelan: Amerika (koji je evidentno inspiriram Kafkinim istoimenim djelom).

Vrijednost djela ostala nepoznata

Nancy Spector, dugogodišnja glavna kustosica muzeja Guggenheim, rekla je da je, čim je vidjela Cattelanovo djelo, pomislila na pokret Occupy i zabrinutošću koncentracijom bogatstva. “Mislim da će to djelo ući u taj kontekst i moramo se pripremiti na rekacije koje će kod ljudi izazvati”, istaknula je.

Zanimljivo je da niti Muzej, a niti sam umjetnik nisu htjeli otkriti koliko ovaj ekskluzivni komad namjenske umjetnosti vrijedi. Rečeno je tek da je djelo financirano privatnim izvorima i da će u doglednoj budućnosti ostati izloženo u Guggenheimovom toaletu.

WC će čuvati stražari

No, iz Guggenheima je poručeno da očekuju redove pred kabinom u kojoj će biti izložena Cattelanova instalacija i da se intenzivno razmišlja o tome da se u blizunu postavi nekoliko stražara.

Maurizio Cattelan poznat je po svojim provokativnim skulpturama
Maurizio Cattelan poznat je po svojim provokativnim skulpturama AFP

Oni bi, naime, trebali osigurati održavanje reda u redovima, ali i spriječiti delikvente da se ižive nad vrijednom umjetninom. Dodali si da je 18 karatno zlatno odabrano zbog svoje čvrstoće premda priznaju da bi u procesu korištenja skulptura mogla pretrpjeti manja oštećenja.

Odmak od rutine

“Ova instalacija omogućila mi je da zaobiđem zid o koji sam prije udarao glavom”, rekao je umjetnik koji se iz svijeta umjetnosti povukao s 51 godinom zbog toga što je bio nezadovoljan brzinom kojom je zbog stalnog pritoka novca morao stvarati.

“Osim toga, izlazak iz mirovine omogućit će mi nadgledanje načina na koji se izlažu moji stariji radovi”, dodao je Cattelan čija se djela prodaju po cijeni od 8 milijuna dolara.

Što se pak novih radova tiče, kaže da zasad ima samo jednu ideju koju još nije spreman podijeliti s javnošću. “Imam ograničene poglede”, dodao je kroz smijeh Maurizio Cattelan.