Preminula je Ana Lendvaj, naša značajna teoretičarka mode

Ana Lendvaj je hrvatska Edna Woolman Chase

10.12.2013., Zagreb - Ana Martina Bakic i Vjera Bakic, unuke Vojina Bakica ciji su radovi izlozeni u Muzeju suvremene umjetnosti. 
Photo: Anto Magzan/PIXSELL
FOTO: PIXSELL

Cijenjena likovna i modna kritičarka Ana Lendvaj, koja je svojim profesionalnim novinarskim i uredničkim angažmanom u Večernjem listu tijekom više od četiri desetljeća dala izuzetan doprinos na području književnosti i popularizacije mode i likovnih umjetnosti, preminula je u Zagrebu u noći s ponedjeljka na utorak, izvijestio je u utorak ULUPUH.

“Kao rijetko tko u našoj sredini Ana Lendvaj posvetila je najveći dio svojega profesionalnoga života proučavanju i popularizaciji mode na svim razinama te je njen odlazak nenadoknadiv gubitak za hrvatsku modnu i kulturnu scenu”, ističu iz ULUPUH-a.

Zanimljiv akademski put

Likovna i modna kritičarka, istaknuta članica ULUPUH-a, Ana Lendvaj (rođena 1949.) apsolvirala je na Filozofskom fakultetu u Zagrebu studij jugoslavistike i komparativne književnosti, te studij biotehnologije na BTO u Zagrebu.

Od 1979. zaposlena je u kulturnoj rubrici Večernjeg lista, gdje prati novu umjetničku praksu. Od 1985. posvećena je modnoj i tekstilnoj sceni (motivacija: dizajn kao umjetnost), te redovito u Večernjem listu objavljuje informativne, kritičke i kolumnističke tekstove o modnom i tekstilnom dizajnu.

Postavlja izložbe od osamdesetih

Priredila je niz izložbi i programa vezanih uz dizajn i suvremenu umjetnost. U MM-centru kod Ladislava Galete u programu Modni kazetofon – izgled ili stil 1985. okupila je dizajnere, antropologe, sociologe, filozofe i dr. oko te teme. Njihova su izlaganja objavljena u posebnom broju časopisa Republika 1986.

Slijedili su programi Modni dossier sentiment u Centru za kulturu Novi Zagreb (zajedno sa slovenskim Irvinom i drugima), te niz modnih izložbi u centrima za kulturu i pogodnim urbanim prostorima za konceptualne programe.

Istaknuta teoretičarka mode

Autorica je nebrojenih kataloških tekstova i kustosica brojnim izložbama vezanim za tekstil i oblikovanje odijevanja, poglavito u Galeriji ULUPUH. Koautorica je knjige Feđe Vukića (i Ivana Rogića) Zagreb – modernost i grad (2003.).

U nakladničkoj kući Altagama pokrenula je modnu/dizajnersku biblioteku Modus u kojoj je 2008. objavila i uredila knjigu sociologa dr. Žarka Paića Vrtoglavica u modi – prema vizualnoj semiotici tijela, prvu hrvatsku sveobuhvatnu, interdisciplinarnu studiju o modi (tzv. ‘fashionology’). Na doktorskom studiju Tekstilno-tehnološkog fakulteta u Zagrebu bila je predavač na kolegiju Moda i mediji.

Hrvatska Edna Woolman Chase

“Ana Lendvaj je hrvatska Edna Woolman Chase, ona je za hrvatsku modnu scenu vrijedna kao za svijet poznata modna urednica časopisa Vogue”, napisala je o Lendvaj novinarka, likovna kritičarka i kustosica Dorotea Jendrić.

“Kao članica Studijske sekcije ULUPUH-a, Lendvaj se angažirala kao izbornica, kustosica okružena kreativcima i umjetnicima, te tako formirala određeni ‘modni genotip’ hrvatske dizajnerske i modne scene.

Uporna i organizirana, Ana je na najbolji mogući način spojila u svojim tekstovima svoje izuzetno poznavanje književnosti i jezika s izvrsnom jezičnom stilistikom u čitkom pisanju, te pred nas postavila najviše kriterija ukusa u modnom odabiru”, dodala je.