Prije deset godina na Eurosongu je pobijedila bradata pjevačica. Evo gdje je Conchita Wurst danas

Nije bila prva queer pojava, ali je izazvala najveću eksploziju i pojavila se u vrijeme velikih promjena za LGBTQ zajednicu

FOTO: Fabian Sommer/dpa (Photo by Fabian Sommer / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)

Conchita je postala svjetska "jabuka razdora" između liberala i konzervativaca - jedni su na njen uspjeh gledali kao na visokoprofiliranu pobjedu predstavnika queera, a drugi su ga doživjeli kao znak rasapa "tradicionalnih" zapadnih vrijednosti. Išli su toliko daleko da su proglasili "kraj Europe". Ipak, kad bi se danas na pozornici pojavila bradata 'drag kraljica', nitko se više ne bi čudio.

Deset je godina otkako je Tom Neuwirth – najširoj javnosti poznatiji kao Conchita Wurst – pobijedio na Eurosongu, upisavši se među najkontroverznije laureate najvažnijeg europskog glazbenog natjecanja. Tog svibnja 2014. godine, 195 milijuna ljudi gledalo je Conchitu Wurst kako, predstavljajući Austriju u finalu, izvodi baladu “Rise Like a Phoenix”.

Ovogodišnje se finale popularne “glazbene olimpijade” održava u švedskom Malmöu u subotu 11. svibnja, a prvo polufinale je danas.

Iako Conchitu pamtimo kao svojevrsnu nultu točku proboja queera na Eurosong, omiljeno natjecanje već je odavno popularno među LGBTQ zajednicom: i prije te 2014. godine na Eurosongu su nastupali pripadnici te zajednice, publika je vidjela i nekoliko drag nastupa, a već 1998. pobijedila je trans osoba, izraelska pjevačica Dana International.

Poraz starih vrijednosti ili pobjeda novih?

No, nitko nije izazvao toliku eksploziju reakcija kao Conchita, piše New York Times, čija je pobjeda došla u vrijeme velikih promjena u pravima LGBTQ zajednice diljem zapadne Europe, a koje su uključivale val legalizacije istospolnih brakova. Conchita je postala svjetska “jabuka razdora” između liberala i konzervativaca – jedni su na njen uspjeh gledali kao na visokoprofiliranu pobjedu predstavnika queera, a drugi su ga doživjeli kao znak rasapa “tradicionalnih” zapadnih vrijednosti.

Osvrćući se na desetljeće iza nas, Neuwirth je zadivljen rezultatima što ih je polučila njegova pobjeda 2014. Kao dvadesetpetogodišnji novak na međunarodnoj pop sceni, u to je vrijeme iza sebe imao tek nastup u austrijskom talent showu na kojem je zauzeo drugo mjesto, kao i kratko razdoblje u jednom boy bendu.

Njegova pobjeda nije bila iznenađenje samo za njega, već i za njegovu rodnu Austriju, koja je prije toga posljednji put na Eurosongu pobijedila 1966. godine. “Svi su bili totalno van sebe”, prisjetio se Florian Aschka, član kolektiva koji vodi Queer Museum Vienna. “Gledali smo na to kao na pobjedu čitave gej zajednice”.

Pomicanje granica tolerancije

Karijera Toma Neuwirtha, odnosno Conchite Wurst, počela je ići uzlaznom putanjom – nizali su se pozivi za nastupe na paradama ponosa diljem svijeta, u Europskom parlamentu i Ujedinjenim narodima, kao i poziv da se pojavi na modnoj reviji Jeana Paula Gaultiera.

Međutim, istodobno se u mainstream medijima javlja rastući otpor protiv povećane vidljivosti LGBTQ osoba u javnom životu: taj otpor dolazi od strane ljudi koji drag queen kulturu smatraju opasnim utjecajem na mlade naraštaje. Ni Conchitu Wurst nisu zaobišle oštre reakcije. Jedan nacionalistički ruski političar, prisjeća se Neuwirth, njezin je nastup opisao kao “kraj Europe”, drugi su ga nazivali “homoseksualnom propagandom i moralnom propašću”.

Wikimedia Commons

Vođa konzervativne stranke Pravo i pravda u Poljskoj ponovio je te tvrdnje, dok je nekoliko godina kasnije turski javni televizijski servis, koji Eurosong bojkotira još od 2012., objavio kako je nastup “Austrijanca s bradom i u suknji koji tvrdi da je bezrodan” potvrdio njihovu odluku da se povuku iz natjecanja.

Otišao u suprotnu krajnost

Sve to Neuwirtha nije smetalo jer je, kaže, bio previše zauzet “življenjem svoje princeza-fantazije”. Pažnja hejtera njemu je, ako išta, laskala. “Toliko su bili isprovocirani da su morali o meni pričati”. A isprovociranima se osjećaju “samo ljudi koji ne razumiju koncept inkluzije, prepoznavanja i vidljivosti”. Kao jedno važno nasljeđe svoga nastupa umjetnik navodi činjenicu da se danas, kada bi se na pozornici Eurosonga pojavila bradata kraljica draga, nitko više ne bi čudio.

On je nakon pobjede tri godine proveo na turnejama, živeći svoj san pjevača pod reflektorima s “paparazzima, slavom i svime što uz to dolazi”. S vremenom su se stvari, ipak, promijenile. “Došlo je do trenutka u karijeri kada sam pomislio – ovo ne može biti sve. Conchita je postala vrlo uska niša”.

Shvativši to, stvorio je novi, muževniji lik pod imenom Wurst, čiji je debi 2019. povezan s albumom elektronske glazbe “Truth Over Magnitude”. “Mislio sam da se oslobađam, ali sada kada s odmakom razmišljam, shvaćam da sam otišao u suprotni smjer, zaglavivši se opet u nešto što sam mislio da moram biti”, rekao je Neuwirth.

Napokon našao mir

Danas ovaj tridesetpetogodišnjak igra glavnu ulogu u svom prvom kazališnom ostvarenju, komadu “LuziWuzi: Ja sam carica”, kičastoj dramediji o habsburškom plemiću, nadvojvodi Ludvigu Viktoru koji je bio homoseksualac.

Rabenhof teatar, Beč

Povremeno je nosio i haljine, a naposljetku ga je njegov brat, car Franjo Josip, protjerao iz Beča, i to nakon što je optužen za neprimjereno približavanje drugom muškarcu u javnoj kupelji. Predstava, koja se u bečkom kazalištu Rabenhof prikazuje do 24. rujna, dobro je prihvaćena i od strane publike i od strane kritike.

Neuwirth je izjavio kako se sada napokon osjeća ugodno skačući iz Toma u trenirci u svoje likove, glamuroznu Conchitu Wurst ili kičastog habsburškog vojvodu. “Konačno sam shvatio da ne postoje granice. To je nešto što sam uvijek govorio, ali nisam autentično živio, barem ne u onolikoj mjeri koliko sam to želio”, zaključio je.