Recenzija: Tišljarić je kroz 'Noru-Kuću lutaka' pomno i strastveno uronio u Ibsenovo tkivo, gradeći pentagram antijunaka

Davor Špišić o predstavi u koprodukciji dubrovačkog i vinkovačkog teatra, redatelja Paola Tišljarića

FOTO: Aljoša Rebolj

Mrka siva boja vulkanskog kamenja stapa se s olovnim nebom i oceanom. Podzemlje eruptivnih vatrenih vena i površinska zaboravljenost starog leda. Na taj otisak koji nosim s Islanda asocirali su me prvi vizualni signali „Nore“ u snažnom asketizmu redatelja (ujedno i autora scenografije) Paola Tišljarića.

Kultnu tročinsku dramu „Nora ili Kuća lutaka“ Henrika Ibsena, autorica adaptacije, dramaturginja Antonela Tošić, instinktivno je fragmentirala i zgusnula u niz tijesno pretapajućih scena.

Centralna priča o opasnim krhotinama raspadnutog braka Helmerovih, Nore i Torvalda, koncipirana je kao flashback. Zato i predstava u koprodukciji dubrovačkog Kazališta Marina Držića i vinkovačkog Gradskog kazališta Joza Ivakić počinje nakon što je Nora uminula iz notorne marionetske svakodnevice.

Nora – Kuća lutaka Aljoša Rebolj

Saga o iznevjerenim očekivanjima

Posred ledenosređenog salona, diskrepanciju u prostoru stvara limena kofa s odbačenom krvavom krpom. Svi protagonisti izuzev Nore su tu, raspoređeni u krhotinama mizanscena jednog društva. Gospođa Linde briše pod od krvi i cijedi krpu u kofu. Krogstad prebire po gitari, pjevaju gospelovski „River“ Leona Bridgesa. Rez. U pusti dom uleti Nora ruku punih šopingholičarskog privida i zabranjenog voća.

Saga o iznevjerenim očekivanjima počinje se odmatati unatrag. Svjetluca varljivo i tamni očito, u čestim reminiscencijama (odličan videoart Mirana Brautovića, atmosferični svjetlosni dizajn Marka Mijatovića i kostimi Ane Mikulić koji glamurozno kamufliraju čemer) na izložbeni sklad porodičnog kataloga.

Znalački, pomno i strastveno je Paolo Tišljarić uronio u Ibsenovo tkivo ritualno gradeći pentagram antijunaka. Pritom se elementarnost svakoga od njih ne dijeli oštro na duh, zemlju, vatru, zrak i vodu, nego oni neprestano između sebe izmjenjuju ta agregatna stanja.

Jedino se Nora usudila izabrati pobunu

Svaki zatočenik te petorke, s ikoničkom Norom kao ishodištem, zarobljen je u mehaničkim društvenim obrascima i svjestan blokade svojih žudnji i iznevjerenih šansi. Ali, jedino se Nora usudila izabrati pobunu. Ostali će nastojati prebrisati krpom svaku ranu na sanjanom životu i učiniti je savršenim djelom plastične kirurgije.

Glumačka petorka (bogato praćena tribalističkom i potmulom jekom muzike Žarka Dragojevića i ekspresivnom koreografijom Linde Valjalo) iznimno je slijedila redateljevu viziju. Bogato odgovarajući njegovom izazovu za duševnu totalnu gradnju ovih tako današnjih lica. Matea Marušić istetovirala je kožu i dušu Nore napregnutom skalom emocija i stanja.

U početnom je naletu sva u bunilu poput Betty Blue, grozničavo barata čulnim igračkama kao zaigrana djevojčica. Zatim u osami daje oduška svojoj još pozadinskoj i nedefiniranoj pobuni (sjajna je scena njenog grubog, gotovo sadističkog pospremanja trpeze), da bi u finalu osvojila gard stoičke žene spremne na hazard osvajanja svoga jastva.

Nora – Kuća lutaka Aljoša Rebolj

Torvald nije samo mizogini puzavac

Matija Grabić uspješno se odupro uvriježenim jednostranim analizama Torvalda Helmera kao ravnodušnog mizoginog puzavca. Itekako je u njemu pronašao stalne kontradiktornosti mačističkog usuda, ranjivosti, istinske potrebe za ljubavlju, strahom od žene i histerijom pred novčanim problemima.

Njegovo neprestano mobiteliranje po bespućima burzi podsjeća na onu predbankrotnu paniku odvjetnika Pube Fabriczyja u „Glembajevima“. Marija Šegvić kao Linde uzbudljivo pokazuje i empatiju prema Nori, ali i suparništvo jer joj uslijed davnašnje egzistencijalne traume nedostaje geste odlučnosti da razvrgne konvencije društvenog tavorenja.

Krogstad zaslugom Bojana Beribake nije samo tvrdokorni kamatar i licemjer, nego i poniženi čovjek, duboko izranjen prošlošću uskraćene ljubavi i mahnitom željom da se izdigne s društvenog dna. Hrvoje Sebastijan igra doktora Ranka kao smrtno bolesnog rezonera, dekadenta, manipulatora i kućnog prijatelja.

Gorak i savršeno točan završetak

Beskrajno je gorak, opor i savršeno točan završetak ove današnje „Nore“. Norina odluka danas je retrogradno dospjela u sferu tabua nad tabuima. Njezin bijeg i ogoljavanje do srži danas se ne oprašta. Torvald uzima pištolj i ubija ženu u bijegu.

I kao da je u sebe pucao, zdvojno gleda u nas, i krzmajući traži odgovore: „A čudo…?“