Sergej Trifunović napisao je prvu knjigu. I odlična je

Recenzija književnog prvijenca koji nosi nepretenciozni naslov 'Stovarište'

19, November, 2021, Belgrade - Promotion of the book "Stovariste" by Sergej Trifunovic, published by Geopoetika, was held in Dorcol Platz. Sergej Trifunovic. Photo: Antonio Ahel/ATAImages

19, novembar, 2021, Beograd - Promocija knjige "Stovariste" Sergeja Trifunovica u izdanju Geopoetike odrzana je u Dorcol Placu. Photo: Antonio Ahel/ATAImages,Image: 644004673, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia

Tako ga je Danilo Bata Stojković skoro fizički napao kad je zaključio da je Cico Perović ‘naš’ najbolji glumac. Spominje tako i kako mu je Tanja Bošković pred Ateljeom 212 rekla kako mu Bog sve dao, talent, kreativnost, pamet i ljepotu, ali je ‘pust’ preko svake mjere. Saznajemo detalje o snimanju ‘Bureta baruta’, ‘Munja’ i ‘Karaule’, te o predstavi ‘Voz’ s Vojom Brajkovićem

Sergej Trifunović je jedan od onih ljudi koji, da se poslužim onom otrcanom frazom, nikoga ne ostavlja ravnodušnim. Enfant terrible srpskog, ali i postjugoslavenskog glumišta i generalno javne scene, u taj je prostor nastupio s nevjerojatnom energijom, talentom, svestranošću, ali i sklonošću tome da odlukama i izjavama polarizira javnost i ne zadržava se u komfornom položaju glumačke zvijezde.

I tako je sve otkad se pojavio kao mlada zvijezda u predstavi i filmu ‘Bure baruta’ pa sve do danas kada se očito još uvijek oporavlja od uzaludnog i traumatičnog političkog angažmana koji ga je doveo do toga da bude fizički napadnut na prethodnim protestima protiv Vučićeve vlasti.

Njegov književni prvijenac nepretencioznog naslova Stovarište, u izdanju beogradske Geopoetike, stoga je dijelom i terapeutska knjiga nakon tolikog trošenja i traume te pokušaj da se podvuče crta i krene dalje. Znakovito je da je u njoj političkom angažmanu posvetio jedva jednu stranicu obojenu bijesom i gađenjem, što zapravo i ima smisla s obzirom na to da mu je donio samo nevolje i omeo ga u primarnom poslu.

Knjiga je, ne treba napominjati, i užasno zabavna

Stovarište je žanrovski teško odrediva knjiga, budući da je sastavljena od pjesama i proznog teksta, reportaža, bizarnih putopisa, autorovih razmišljanja o prošlosti, filmskog nasljeđu i pop-kulturi, ali i od filmskih scena i dijaloga. Međutim, unatoč tome, rukopis funkcionira kao cjelina, ali i kao očita poruka da su u Trifunovićevoj osobi sudaraju ekstrovert i introvert, s očitim naglaskom na prvoga.

Knjiga je, ne treba napominjati, i užasno zabavna. I ako nešto ostaje na prvo čitanje, to je taj neprekinuti ludi ritam teksta, ritam koji ga je vodio kroz karijeru i život, praktično do krajnjih granica. Rukopis ima nekoliko nivoa. Jedan je njegova pojava u srpskom glumištu, drugi četverogodišnje iskustvo rada i življenja u Americi, treći njegov privatni život, a četvrti introspekcija.

I svaka od ovih linija priče je posve različita, dok im se u pozadini provlači politička situacija. Pratimo tako njegov meteorski uspon u beogradskom glumištu koji smatra samorazumljivim, ali uz neskriveno divljenje idolima iz djetinjstva kojima se često i suprotstavlja drukčijim zaključcima o glumačkim velikanima. Tako ga je Danilo Bata Stojković skoro fizički napao kad je zaključio da je Cico Perović ‘naš’ najbolji glumac. Spominje tako i kako mu je Tanja Bošković pred Ateljeom 212 rekla kako mu Bog sve dao, talent, kreativnost, pamet i ljepotu, ali je ‘pust’ preko svake mjere. Saznajemo detalje o snimanju ‘Bureta baruta’, ‘Munja’ i ‘Karaule’, te o predstavi ‘Voz’ s Vojom Brajkovićem.

Poveznice s Mraovićevim ‘Konstantinom Bogobojaznim’

Američki dio priče je sasvim drugačiji po pristupu, jer u njoj srećemo sad već formiranu beogradsku zvijezdu koja se pokušava probiti u Americi, živeći na relaciji New York-Los Angeles, kojeg naziva Aranđelovac i koja se istovremeno kreće u visokom društvu, upoznaje se sa svojim idolima i ne skriva dječačku radost oko toga, bilo da je riječ o Seanu Pennu ili Stevieju Wonderu, dok magična priča o propuštenom upoznavanju Marlona Branda predstavlja jedan od vrhunaca knjige. Kao i njegova tamošnja bliskost s crnom populacijom i stalni pokušaj da se nekako preživi u kontrastu s društvom u kojem se kreće. Trifunović nam je zapravo u ovom dijelu omogućio da zavirimo u stvarnost Amerike i Hollywooda koja ne izgleda nimalo privlačno i nakon koje se vratio u Beograd.

Treća linija pripovijedanja, njegov privatni život, dijalozi i autentična iščašenost predstavlja možda i najbolji dio knjige i negdje u dalekom odjeku, bez obzira na različitost njihovih energija, podsjeća na Simu Mraovića i njegov roman ‘Konstantin Bogobojazni’. U pjesmama je Trifunović ipak slabiji, iako su ‘Tužna kurva’ i posljednja pjesma ‘U osvit III svetskog rata’, s kojom se knjiga zaključuje, dirljive i uvjerljive.

Stovarište pritom ima i jednu minijaturu, dirljivu tajnu

Nije zaobiđena ni ona, sad već kultna priča o novoj godini kod Branimira Štulića u Nizozemskoj, Trifunović je odao počast i Splitu te kultnoj konobi Hvaranin uz divan minijaturni portret pokojnog Vinka Radovanija. U knjizi ima i nacionalističkih zaključaka, ali puno manje od autorovog talenta, dok je od naslovnice pa sve do kraja teksta rukopis obogaćen dječjim crtežima.

Stovarište ima i jednu dirljivu tajnu, a to su dva crteža Alema Ćurina, koji su ostali praktično u skicama, a nacrtao ih netom prije iznenadne smrti. Jedan je crtež rukovanja Štulića i Trifunovića, a drugi crtež susreta glazbenog menadžera Bijelog dugmeta, Rake Marića i Caneta iz Partibrejkersa u Hotelu Moskva na Terazijama. Taj Trifunovićev susret s Ćurinovom poetikom i čuđenje odakle iznad Hotela Moskva leteće krava, uz Alemov lakonski odgovor da je to najnormalnija stvar, predstavljaju još jednu divnu minijaturu knjige, u što spada i ona s Pavlom Vujisićem u Zemunu.

Sergej Trifunović je, dakle, napisao svoju prvu knjigu i koliko god se trudio da je predstavi kao nešto usputno i neobavezujuće, nema nikakve sumnje da je ovo tek prva u nizu, što je publika prepoznala razgrabivši momentalno prvo izdanje, za što nije zaslužna samo njegova ličnost, nego i kvaliteta rukopisa.