Sliku za koju se 50 godina mislilo da je samo imitacija zapravo je naslikao Rembrandt

Vjeruje se kako je slika Isusa na križu bila vježba za drugo djelo

KENWOOD HOUSE, THE IVEAGH BEQUEST, London. " Self-Portrait " c1665 by REMBRANDT Van Rijn (1606-1669).
FOTO: Wkimedia/English Heritage Archive

Gotovo 50 godina smatralo se da je skica u ulju koja prikazuje Isusa na križu, prema riječima povjesničara umjetnosti Horsta Gersona, gruba imitacija Rembrandta, nizozemskog majstora iz 17. stoljeća. Nakon što je djelo izloženo u muzeju Bredius u Nizozemskoj, uklonjeno je s izložbe i stavljeno u zaboravljeni kutak muzeja, piše Agencija France Presse. Stručnjaci sada kažu da je djelo naslikao sam Rembrandt.

Abraham Bredius, tada kustos muzeja, kupio je sliku Podizanje križa 1921. godine, uvjeren da se radi o Rembrandtovom djelu. Šezdesetih godina, povjesničari umjetnosti postali su skeptični, odbacujući rad kao imitaciju, piše History Blog. Više od 50 godina kasnije, povjesničar umjetnosti Jeroen Giltaij koji je tada radio na svojoj Velikoj knjizi Rembrandtovih slika koja uključuje sva 684 umjetnikova djela, predložio je da se uljana skica opet pregleda. “Od početka sam bio siguran da ova skica mora biti Rembrandt”, kazao je za Reuters.

Slika je koristila Rembrandtu kao vježba za drugo djelo?

“Ispitivanje slike nam je pokazalo da je skica imala nekoliko promjena koje je uradio sam umjetnik tijekom slikanja što znači da je njezina kompozicija bila kreativni proces”, kazala je Johanneke Verhave, restauratorica umjetnina. “Slikar se, dok je slikao, predomišljao, očito je da nije kopirao drugu sliku.”

Podizanje križa, za razliku od drugih Rembrandtovih slika, ima široke, nesavršene poteze kistom, što je bio povjesničarima umjetnosti glavni dokaz da je umjetnik netko drugi. Temeljem rentgenskih snimaka, Giltaij misli da je ova skica Rembrandtu koristila kao vježba za drugo djelo. “Rembrandt je precizan i profinjen ali ova skica je gruba, a tome je razlog što je ona priprema za drugu sliku. Želio je pokazati kompoziciju, grubu ideju kako bi stvarna slika izgledala.”

Muzej sada ima dva Rembrandta

Tim je našao i dokaze da potezi kista na slici odgovaraju načinu na koji je Rembrandt rukovao kistom. “Kvaliteta detalja je tako dobro izrađena da smo uvjereni da je ovo slikao Rembrandt.” Nakon analize Giltaija i Verhave, slika je otišla u amsterdamski Rijksmusem gdje su stručnjaci obavili vlastite analize i složili se da je Rembrandt umjetnik.

Glasnogovornik muzeja Bredius kazao je kako je ovo vrlo ugodno iznenađenje jer odjednom Muzej ima dva Rembrandta. Prošle godine isto tako je otkriveno da je Portret mlade žene, iz muzeja Allentown, u Pennsylvaniji koji se pripisivao nekome iz Rembrandtovog studija, ipak naslikao sam umjetnik.