Pravilnik upotrebi kolačića
Portal Telegram.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

Sljedeća sezona u Gavelli mogla bi biti vrlo zanimljiva, režira i najveća regionalna zvijezda, Igor Vuk Torbica

Telegramov kritičar Boris Homovec o o novim predstavama

ZADNJA IZMJENA: srp 17, 2016

Zagrebački HNK prvi je obznanio program za sljedeću sezonu, o čemu sam već pisao. S druge strane, ZKM će sve do početka rujna kriti adute, iako se šuška o novom Sherlocku Holmesu s Adrijanom Pezdircom, u režiji Krešimira Dolenčića, te novom komadu Ivana Vidića, kojeg bi trebao uprizoriti Magelli.

Komedija se, s izglednim novim ravnateljem Adamom Končićem (sigurnim favoritom Milana Bandića i Zlatka Viteza) preslaguje, Teatar ITD već godinama je potpuno izgubljen u ravnateljskim i programskim koncepcijama, no dobro zvuči program za sljedeću sezonu Dramskog kazališta Gavella, koji sam ovaj tjedan doznao.

To kazalište već nekoliko sezona nije iznjedrilo ni jednu predstavu o kojoj se po gradu priča, i pritom im je posljednja sezona bila jedna od najdosadnijih, no kao da se sad, na čelu s ravnateljem Borisom Svrtanom, trgnulo iz letargije. Prema svemu sudeći, obećava znatno zanimljivije razdoblje.

Zanimljivo čitanje Flaubertovog klasika

Već 15. rujna započinju premijerom Gospođe Bovary Ivane Sajko, čije se probe već odvijaju od svibnja. Redatelj je Saša Božić, dramaturg Dubravko Mihanović, scenografiju priprema Zdravka Ivandija, a kostime šije Marita Ćopo, najzaposlenija Gavellina kostimografkinja, koja pokazuje sve dojmljivije rezultate.

Glumačka podjela nije nezanimljiva: naslovnu rolu, Emmu Bovary, igra Jelena Miholjević, a Charlesa Igor Kovač, nova Gavellina zvijezda. I ostatak muške ekipe prilično je impresivan: mladi Nikola Baće, sjajni Filip Križan i Franjo Dijak, veteran Sven Medvešek i Ivan Grčić, novi član ansambla.

Bit će zanimljivo ovo iščitavanje klasika, koje uvijek ima vjernu, primarno žensku publiku (kao kad su u pitanju ekranizacije Ane Karenjine ili Dame s kamelijama), a kazalište može biti sigurno da će im tijekom sezone i srednjoškolci puniti dvoranu.

Listopad je organiziran za 31. Gavelline večeri

Već 1. listopada započinju 31. Gavelline večeri, koje nude devet naslova. Prvi je Duh koji hoda (Prometejev put) Dejana Dukovskog (autor sjajnog Bure baruta), u režiji Aleksandra Popovskog, s kojim ansambl Srpskog narodnog pozorišta, u koprodukciji s Centrom za razvoj vizuelne kulture, otvara festival.

Za nagrade konkuriraju i Hinkemann Igora Vuka Torbice u produkciji ZKM-a, Gavellin matični naslov Kao na nebu Renea Medvešeka te HNK-ov hit Tri zime Tene Štivičić.

Posebno je zanimljivo što nam Gavella dovodi i slovensku verziju Tri zime (prvi put izvedenu tjedan dana prije zagrebačke premijere) u izvedbi Mestnog gledališča iz Ljubljane i režiji Barbare Hieng Samobor. U predstavi igraju zvijezde slovenskog glumišta Sebastian Cavazza i Iva Krajnc, u kostimima Lea Kulaša.

Zanimljivo gostovanje beogradskog Ateljea 212

Veliki interes zagrebačke publike zasigurno će pobuditi još jedno gostovanje Ateljea 212 (Kerempuh najavljuje čak dva) s Mrešćenjem šarana Aleksandra Popovića, kultnim srpskim komadom. Kad je praizveden 1984. u Narodnom pozorištu u Pirotu, u režiji Dragana Jakovljevića, izazvao je burne polemike i skinut je ubrzo s repertoara kao idejno-politički neprihvatljiv.

Pola godine kasnije veliki beogradski redatelj Dejan Mijač uzima taj tekst i njime otvara Zvezdara teatar, angažiravši Izeta Hajdarhodžića za glavnu ulogu Borka Gracina, plus A garnituru beogradskih glumaca (Mirjana Karanović, Lazar Ristovski, Bora Todorović, Branko Cvejić, Radmila Đuričin i drugi). Predstava postaje hit, osvaja nagrade na Sterijinom pozorju i počinje se postavljati u Zagrebu i Ljubljani.

Uskoro ćemo je vidjeti u režiji Milana Neškovića, sa zvjezdanim ansamblom na čelu sa Svetozarom Cvetkovićem kao Profesorom, filmskom zvijezdom Hristinom Popović, popularnim mladim Viktorom Savićem (zvijezdom filma i serije Montevideo), Dubravkom Mijatović i Nenadom Jezdićem.

Gavelline večeri zatvaraju predstave iz BiH

Iz sarajevskog Narodnog pozorišta gostovat će kultna Prosjačka opera, u adaptaciji i režiji kontroverznog srpskog redatelja Kokana Mladenovića, u čijem ansamblu je i Ermin Sijamija, prošlogodišnji dobitnik nagrade Gavellinih večeri.

Festival će zatvoriti Bosansko narodno pozorište iz Zenice s provokativnim urbanim tekstom Tanje Šljivar Mi smo oni na koje su nas roditelji upozoravali. Predstava govori o susretu žene srednjih godina i tinejdžera u javnom toaletu. Režiju i koreografiju potpisuje slavna glumica Mirjana Karanović, koja tumači i glavnu ulogu, pored Enesa Salkovića.

Na Sterijinom pozorju ovaj tekst proglašen je najboljim, dok je Salković osvojio nagradu za najboljeg mladog glumca.

Malo nejasan odabir gostovanja iz Rijeke

Jedino mi nije jasno zašto je u Gavelline večeri uvrštena predstava riječkog HNK-a, koje sad vodi Marin Blažević, Nad grobom glupe Europe Sebastijana Horvata, koja je nedavno gostovala na Danima satire.

Daleko bi mi, kao i festivalskoj publici, bilo zanimljivije vidjeti iz istog teatra Kasandru Christe Wolf, u režiji i dramatizaciji Nade Kokotović, s Mirom Furlan, novom zvijezdom te kuće. No bez obzira na to, 31. Gavelline večeri nude zanimljivi uvod u regionalnu produkciju.

Vrhunac sezone bit će Priče iz bečke šume

Koncem godine, točnije 2. prosinca Gavella nudi najzanimljiviji naslov ove sezone: Priče iz bečke šume Ödöna von Horvatha, u režiji jednog od trenutno najzanimljivijih regionalnih redatelja, Igora Vuka Torbice.

Tekst je to kojeg je 1975. na istu scenu postavio legendarni Kosta Spaić, a igrali su Gavellini veterani Vlasta Knezović, Vlatko Dulić, Vjera Žagar Nardelli, Zdenka Heršak, Boris Miholjević i drugi.

Sada Torbica za ovaj genijalni i vječno provokativan pučki igrokaz odabire najbolji dio ansambla: Natašu Janjić, Igora Kovača, Ozrena Grabarića, Nelu Kocsis, Kseniju Pajić, Filipa Križana, Franju Dijaka, Pericu Martinović… Sasvim sigurno, očekuje se kazališni događaj Gavelline sezone.

Dekan Akademije režirat će Viripajeve Pijane

Posebno će biti zanimljiva usporedba naslova Pijani, ruskog dramatičara Ivana Viripajeva, kojega početkom 2017. na Gavellinu pozornicu postavlja Borna Baletić, dugogodišnji profesor na Akademiji. Prilikom nedavnog gostovanja Ateljea 212 s ovim naslovom u režiji Borisa Liješevića ishvalio sam predstavu i glumački ansambl, predvođen Svetozarom Cvetkovićem i Darom Džokić.

Bit će uistinu zanimljivo komparirati ovaj intrigantan, ali i glumački vrlo opasan komad o slučajnim susretima 14 pijanih osoba tijekom jedne noći u jednoj europskoj metropoli. Gavellina podjela još nije poznata.

Sezonu zatvara drama Tene Štivičić

Slijedi najmanje intrigantan naslov ove sezone, tragikomedija Komet Justine del Corte, u režiji Aide Bukvić, za koju mi se čini kako ima najmanje opravdanja zašto je uvrštena na repertoar.

Sezonu će zatvoriti još jedan tekst najuspješnije zagrebačke dramaturginje londonske adrese, Tene Štivičić. Njezinim komadom Invisible/Nevidljivi u svibnju iduće godine Gavella će zatvoriti sezonu. Predstavu režira jedan od intrigantnijih slovenskih redatelja, Matjaž Pograjac.

Komad je to svojedobno praizveden u koprodukciji britanskih kazališta Transport i New Wolsey, o nekolicini imigranata, koje drugi ne žele ni u njihovoj zemlji, ni u inozemstvu, nesretnika koji bježe od vlastite nevolje, dok ih u Londonu čekaju neprihvaćanja, poniženja i razne okrutnosti. Usput, Oskarovac Danis Tanović priprema istoimeni film. Trenutno je u fazi predprodukcije, a nositelji casta su Jessica Biel i Clive Owen.

Iz programa je ispao Miro Gavran

Novom sezonom Gavella je očito, zasad, odustala od uprizorenja najavljivanih domaćih tekstova, kao što je Tajna Grete Garbo Mire Gavrana. Pritom, umjesto dosadašnjeg forsiranja repertoara u korist jedne glumice, okrenula se pametnijem potezu biranja zanimljivijih naslova.

Pritom, takvim zaokretom u planiranju sezone otvorio se prostor za više posla za veći dio 40-članog glumačkog ansambla, koji je prošlih sezona možda bio i previše plaćen za to koliko je vremena provodio u novim naslovima na pozornici svog matičnog kazališta.

Boris Homovec
Telegram autor
120 članaka Više o autoru
Više s weba
Ostanite uz telegramov program