Nekad je nužno odabrati stranu

Sutra je u ZKM-u premijera nove predstave, bili smo na probi i pričali s redateljem i glumcima

Petar Leventić pojavio se na predstavi s ozlijeđenim stopalom
FOTO: Vjekoslav Skledar

Kad je početkom sezone najavljeno da će se u ZKM-u postavljati Velika bilježnica Ágote Kristof, moji su prijatelji bili dosta uzbuđeni budući da se radi o jednom od nekoliko najboljih suvremenih europskih romana koji su napisani krajem prošlog stoljeća.

Ja, moram posramljeno priznati, dotad nisam imao pojma ni za postojanje poznate mađarske književnice niti za njezinu dosta dobro recipiranu Trilogiju o blizancima, iako sam jednom, ne tako davno, studirao komparativnu književnost.

U međuvremenu sam zaboravio na tu predstavu, sve dok neki dan nisam dobio zadatak da napravim reportažu s probe tog komada koji u ZKM-u postavlja Edvin Liverić.

Ogoljena pozornica i veliki video zid

Nervozno sam ušetao u kazalište i zamolio portira da me pusti u dvoranu Polanec gdje je za koji trenutak trebala početi jedna od zadnjih proba Velika bilježnica čija će premijera biti u subotu. Pomalo sam se začudio kad u dvorani nisam naletio na redatelja s kojim sam se dogovorio za razgovor, a u Polancu nije bilo niti nikoga od glumaca. Samo neki tehničari koji su, kako su mi rekli, namještali svjetlo.

Petar Leventić i Vedran Živolić u Velikoj bilježnici igraju braću blizance
Petar Leventić i Vedran Živolić u Velikoj bilježnici igraju braću blizance Vjekoslav Skledar

No, barem sam ukrao koju minutu kako bih sam razgledao scenu. Zatekao sam dosta ogoljenu pozornicu na kojoj su se nalazila dva spojena podignuta bloka, nekoliko cjepanica i veliki video zid. Uto je ušao redatelj. Uveo me u labirint hodnika koji preko garderoba vodi u prostor u kojem zaposlenici piju kavu.

“S ovim tekstom hodam već dosta dugo. Roman sam prvi put pročitao ’99. i odmah ga vidio kao dramsku predstavu, a to mi se rijetko događa s knjigama. Trebalo je nešto vremena da se poklope stvari, ali sad smo tu”, počeo je objašnjavati Liverić, kojeg ljudi uglavnom znaju kao isključivo glumca, premda je dosad režirao više od 10 predstava.

Predstava obiluje dosta ekstremnim scenama

“Velika bilježnica nažalost je uvijek aktualna”, nastavio je referirajući se na radnju romana koja tematizira dosta brutalno odrastanje psihopatskih blizanaca u II. svjetskom ratu.

Živolić, Ljuboja i Leventić na sceni
Živolić, Ljuboja i Leventić na sceni Vjekoslav Skledar

Kaže da je najveći problem s kojim se susreo za vrijeme rada na ovoj predstavi činjenica da je Kristof radnju lišila svake naznake točnog vremena i prostora. “Ona lokacije naziva velikim i malim gradovima, vojske naziva okupatorima i osloboditeljima, a čak i jezik prilagođava tome. Mislio sam da ćemo na tome polomiti koplja, ali smo uspjeli lijepo riješiti.”

Pitam kako, kostimografski, scenografski ili nekako drugačije. “I kostimografski i jezikom i glazbeno. Ima jako puno stvari za koje kad pomisliš ‘znam gdje je i kad se zbiva’, a onda te mi malim sitnim glazbenim detaljima prešaltamo na drugo mjesto”.

Genijalni glumci

Slični postupak koristio je i Igor Vuk Torbica kad je početkom ove sezone u ZKM-u postavljao svog jako dobrog Hinkemanna. “Istina, i on se glazbom poigravao kako bi predstavu nekako lišio vremenske komponente. Na taj način te se predstava odmah počne ticati jer stvari prestaneš gledati kao povijesni prikaz nekog događaja. Djeluju stvarnije”, priča Liverić za čiju je Veliku bilježnicu autorsku glazbu radila međunarodno priznata harmonikašica Merima Ključo.

A zadovoljan je, kaže, i glumačkom postavom (Vedran Živolić, Petar Leventić, Marica Vidušić, Dora Polić Vitez, Danijel Ljuboja, Dado Ćosić, Anđela Ramljak). “Doduše, dugo sam radio na tome”, šali se i uvjerava me da je još prije 10 godina znao da će upravo ti ljudi igrati u njegovoj verziji Velike Bilježnice. “Kao redatelj, svoje predstave baziram na glumcima. Ako imam neki tekst za koji znam da nemam idealni cast, onda ga neću niti raditi.”

Redatelj Edvin Liverić daje upute tehničarima
Redatelj Edvin Liverić daje upute tehničarima Vjekoslav Skledar

Naš razgovor prekinuo je Dado Ćosić koji je došao provjeriti počinje li proba uskoro. Vraćajući se u dvoranu, Liverić je tumačio da je s većim dijelom ljudi koji rade na ovoj jednoiposatnoj predstavi surađivao već ranije. “S kostimografima Decker+Kutić surađujem već, evo, treći put. A već sam radio i s dramaturginjom Lanom Šarić. Ali imamo i mladu animatoricu Mateju Štefinčak koja je još uvijek studentica na Akademiji”, otkriva.

Vrgoč je sustavno ignorirala Liverićev talent

Predstava je, inače, nastala u sklopu projekta Inkubator koji je Snježana Abramović pokrenula kad je od Dubravke Vrgoč preuzela vodstvo ZKM-a. Radi se o projektu koji zaposlenicima te kuće omogućuje da sami predlože neki projekt koji bi radili. I upravo je tako Liverić dobio mogućnost režirati Veliku bilježnicu, predstavu o kojoj je, kako nam je rekao, razmišljao 11 godina.

Liverić kaže da danas u ZKM-u radi više nego ikad. “Bivša ravnateljica Dubravka Vrgoč ovdje me čuvala kao jako dobro čuvanu tajnu pa sam stoga vjerojatno i toliko dobro konzerviran”, našalio se. “Meni se znalo događati da cijelu sezonu odigram jednu ulogu. Od svoje 34. do svoje 44. gotovo da i nisam glumio. Ali otkako je došla Snježana Abramović, stvari su se promijenile. Pokucao sam joj na vrata i predložio da radimo Veliku bilježnicu i otad je sve teklo vrlo jednostavno.”

Vedran Živolić, Dado Ćosić i Petar Leventić
Vedran Živolić, Dado Ćosić i Petar Leventić Vjekoslav Skledar

Grube, kontradiktorne slike i dosta dobra glumačka ostvarenja

Liverić je sjeo u prvi red i dok su se glumci još skupljali na brzinu objasnio za čime se vodio kad je osmišljavao predstavu. “Uvijek se vodim prvenstveno za glumcima, zatim su tu fizikalitet, likovnost, a često se pozivam i na neku filmografiju. Ovaj put sam se , recimo, ugledao u film Zamri, umri, oživi ruskog redatelja Vitalija Kanevskog. Njegove slike su grube i kontadiktorne, a jedna od prvih uputa koje sam dao glumcima je da traže rješenja dijametralno suprotna onome što govore.”

Početak probe prekinuo je naš razgovor. Telegramov urednik fotografije Vjekoslav Skledar i ja ostali smo na probi koja se, doduše, dosta zavukla jer je početak kasnio skoro sat vremena.

Inspicijentica zove glumce na probu
Inspicijentica zove glumce na probu Vjekoslav Skledar
Dubravka Vrgoč godinama je sustavno zapostavljala Liverića
Dubravka Vrgoč godinama je sustavno zapostavljala Liverića Vjekoslav Skledar
Autorica glazbe, Merima Ključo
Autorica glazbe, Merima Ključo Vjekoslav Skledar
Leventić i Živolić za kreacijom mlade animatorice
Leventić i Živolić za kreacijom mlade animatorice Vjekoslav Skledar
Danijel Ljuboja u Liverićevoj predstavi igra nastranog svećenika
Danijel Ljuboja u Liverićevoj predstavi igra nastranog svećenika Vjekoslav Skledar
Leventić i Živolić u jednoj od scena
Leventić i Živolić u jednoj od scena Vjekoslav Skledar
redatelj Edvin Liverić razmišlja o promjeni rješenja
redatelj Edvin Liverić razmišlja o promjeni rješenja Vjekoslav Skledar
6
Liverić razgovara s animatoricom
Vjekoslav Skledar
Dado Ćosić na sceni
Dado Ćosić na sceni Vjekoslav Skledar
Liverić priča s kostimografom Romanom Deckerom
Liverić priča s kostimografom Romanom Deckerom Vjekoslav Skledar
Svjetski priznata Harmonikašica Merima Ključo sklada je autorsku glazbu
Svjetski priznata Harmonikašica Merima Ključo sklada je autorsku glazbu Vjekoslav Skledar
Bili smo na probi predstave Velika bilježnica
Bili smo na probi predstave Velika bilježnica Vjekoslav Skledar