Telegramov kritičar detaljno je proučio program Cannes Film Festivala. Još uvijek je najbolji

Boris Homovec napravio je opsežan vodič kroz Cannes

Prije početka najznačajnijeg svjetskog filmskog festivala u Cannesu, koji ovoga svibnja slavi 70. rođendan (s plakatom na kojemu je jedna od najvećih diva europske kinematografije Claudia Cardinale iz svoje najsjajnije faze), Thierry Fremaux, programski direktor, dao je intervju za francuski Canal plus u velebnom uredu u ulici Amelie, u sjeni Eiffelovog tornja. Govorio je o tome kako sa svojim timom donosi sudbonosne odluke za redatelje i producente iz cijelog svijeta, koji se nadaju ulasku u glavni program, ili barem jednu od popratnih selekcija najznačajnijeg svjetskog filmskog festivala.

“Neke odluke su delikatne, iako iznjedriti konkurenciju nije egzaktna znanost. Cijela industrija je u iščekivanju: postoje oni koji već smatraju da su ušli, oni koji se nadaju da su u selekciji i oni koji ne vjeruju da su ušli. Svima je u glavi isto: moramo biti u Cannesu! Sat neumitno otkucava posljednje minute, a uvijek nam postavljaju isto pitanje: kako se odlučujemo hoće li neki film ući u službeni program? Nema tu formule, sve je bazirano na osjećajima, intuiciji, strasti, stavovima… Iako nas optužuju za tisuće nepravdi, nedokazanih prijateljstava i tajnih paktova, svake godine samo želimo postići najbolju moguću selekciju. Ništa drugo nije važno”.

Od 4843 kratka filma odabrano 9

Vodstvo najznačajnijeg festivala, pod ravnanjem Pierrea Lescurea, koji traje od 17. do 28. svibnja, predstavilo je devet odabranih kratkih filmova, koji su ušli u konkurenciju najboljih. Bilo je prijavljeno čak 4843 filma, a ušlo je svega 8 igranih i jedan animirani naslov: Katto autora Teppa Airaksinena iz Finske, A Drowning man Mahdi Fleifel, koprodukcija Velike Britanije, Danske i Grčke, iranski film Lunch time Alireze Ghasemi, američki Across my land Fione Godivier, poljski Koniec Widzenia Grzegorza Molde, kineski Xiao Cheng Er Yue autora Qui Yang, kolumbijska Damiana redatelja Andresa Ramireza Pulida, švedski Push it Julie Thelin i francuski crtić Pepe La Morse redateljice Lucrece Andreae.

Zanimljivo je da maksimalno trajanje kratkog filma u glavnom programu, prema strogim festivalskim propozicijama, ne smije prijeći petnaest minuta. Zeleno svjetlo za tri glavna programa dobilo je samo 49 filmova iz 29 zemalja (od prijavljenih 200 zemalja), od toga svega devet debitanata za Konkurenciju, Izvjestan pogled i program Van konkurencije. Tu je i triler TV serija Top of the lake: China girl kanske povratnice i oskarovke Jane Campion, sad u suradnji s Ariel Kleiman, s Elisabeth Moss, zvijezdom serije Momci iz Madisona, u glavnoj ulozi, a uz nju jednu od važnijih rola tumači oskarovka Holly Hunter te se pojavljuje i Nicole Kidman.

David Lynch će prikazati Twin Peaks

Iranski veteran i dvostruki dobitnik Zlatne palme Abbas Kiarostami vraća se s projektom 24 Frames, David Lynch prikazat će dvije epizode novog, željno iščekivanog Twin Peaksa, a glumica Kristen Stewart dolazi s kratkim filmom Come Swim, za koji potpisuje scenarij i režiju. U programu Virtual Reality cijenjeni Alejandro G. Inarittu prikazat će projekt Carne Y Arena. Na specijalnim projekcijama festivala vrtit će se intrigantan američki dokumentarac An Inconvenient Sequel autora Bonni Cohen i Jona Shenka, u kojemu sudjeluju Al Gore, te bivši i aktualni američki predsjednik Obama i Trump. U ovoj sekciji zasigurno će prilično zanimanja izazvati i angažirani projekt oskarovke Vanesse Redgrave Sea Sorrow.

Na ponoćnim projekcijama intrigirat će tri naslova: Prayer before dawn Jean- Stephane Sauvairea; istinita akcijska priča o tipu koji je preživio zloglasni tajlandski logor pripremajući se za boksačkog šampiona, te dva naslova azijske kinematografije: The Merciless Byun Sung-Hyuna i The Vilainess Jung Bayung-Gila. Izvan konkurencije za nagrade bit će prikazana tri filma: poljska veteranka Agnes Varda vraća se s dokumentarcem Vissages, Villages, James Cameron Mitchell otkačenom glazbenom komedijom How to talk to girls at parties s Nicole Kidman te japanski autor Miike Takashi s akcijskom dramom Blade of the Immortal.

Art selekcija je zbilja impresivna

Izvjestan pogled (Un certain regard) art je selekcija vrsnih filmova i renomiranih autora, a ovogodišnja berba uistinu je impresivna. Otvara ga francuska zvijezda Mathieau Amalric filmom za koji potpisuje scenarij i režiju Barbara, biopic o pjevačici ista imena, s manje poznatom Jeanne Balibar, inače redateljevom bivšom suprugom, u glavnoj roli. Argentinski ženski dvojac Cecilia Atan i Valeria Pivato dolazi s ženskom dramom The Desert Bride, Kantemir Balagov s filmom Closeness, Kaouther Ben Hania s Beauty and the Dogs, etablirani francuski autor Laurent Cantet (koji je pobijedio u Cannesu 2008. s Razredom) vraća se s filmom L’Atelier.

Zatim talijanski autor Sergio Castellito s naslovom Lucky u kojoj drugu glavnu ulogu tumači legendarna Hanna Schygulla, meksički redatelj Michel Franco s dramom April’s Daughter, njemačka autorica Valeska Grisebach s filmom Western, bugarski redatelj Stephan Komandarev s naslovom Directions, slovački redatelj Gyorgy Kristof s obiteljskom sagom Out, japanski glumac i redatelj Kyoshi Kurosawa sa SF dramom Before We Wanish, Karim Moussaoui s dramom The Nature of Time, iranski redatelj Mohammad Rasoulof s filmom Dregs, francuska mlada autorica Leonor Seraille s debitantskim filmom Jeaunne Femme, američki glumac i redatelj Taylor Sheridan donosi krimić Wind River s Elizabeth Olsen i Jeremy Rennerom, te Annarita Zambrano film After the War. Prilično šarolika grupa.

Cannes će otvoriti Arnaud Desplechin

Iako se tjednima šuškalo kako će film zasigurno otvoriti novi film Jean Luc Godarda Image et parole, to se nije dogodilo. Čast da otvori jubilarni Cannes pripala je ipak drugom francuskom autoru, veteranu Arnaudu Desplechinu s naslovom Les Fantomes D’Ismael, pričom o intimnim problemima jednog filmaša, koji impresionira glumačkim zvijezdama: Mathieau Amalric ( vo je očito njegov Cannes!), Marion Cotillard, Charlotte Gainsbourg i Louis Garrel. Kultni njemački redatelj srednje generacije Fatih Akin dolazi na Croisette s filmom In the Fade, u kojem glavnu ulogu igra razvikana Diane Kruger, američki redatelj Noah Baumbach stiže s pričom o otkačenoj obitelji The Meyerowitz Stories, u kojoj navodno briljira zvjezdani komičarski cast. Tu su Adam Sandler, Emma Thompson, Ben Stiller, Dustin Hoffmann i Candice Bergen.

Korejski filmaš Joon-ho Bong dolazi s dramom Okja, pričom o djevojčici koja riskira sve kako bi spriječila multinacionalnu kompaniju da otme njezinog najboljeg prijatelja, nepoznatu masivnu životinju imena Okja, u kojoj naslovnu rolu igra kameleonka Tilda Swinton. Francuski scenarist Robin Campillo donosi debitantski režijski naslov 120 Battements per Minute, priču o sudbinama ljudi s AIDS-om devedesetih, u čijem castu nema razvikanih imena. No, zato se Sofia Coppola vraća u Cannes s kostimiranom dramom The Beguiled, jednim od naslova koji se najviše iščekuje, vjerojatno i zbog podjele u kojoj su Nicole Kidman, Elle Fanning, Kirsten Dunst i Colin Farrell.

Još jedna ljubavna priče velikog Rodina

Jacques Doillon predstavit će biopic Rodin, još jednu od brojnih verzija ljubavne priče velikog kipara s Camille Claudel, a Rodina tumači Vincent Lindon. Nakon velikog uspjeha s Carol, Todd Haynes donosi Wonderstruck, još jednu njujoršku sofisticiranu priču iz pedesetih, u kojoj igraju sjajne Michelle Williams i Julianne Moore. Biti će interesantan i sljedeći Haynesov projekt, biopic o velikoj pjevačici Peggy Lee. Francuski redatelj Michel Hazanavicius (proslavljen Artistom) stiže s Le Redoutable, intrigantnom pričom o ljubavi kultnog redatelja Godarda s 17-godišnjom glumicom Anne Waizemsky, s kojom se i oženio. U ekipi su opet neizostavna redateljeva supruga Berenice Bejo, dok Godarda tumači Louis Garell, jedan od ponajboljih mlađih francuskih glumaca, za kojeg se već sad šuška u francuskim medijima kako je jedan od najozbiljnijnih kandidata za najboljeg glumca.

Japanski autor Hong Sang-Soo ima film The Day After, a Naomi Kawase dramu Hikari. Sve kultniji grčki autor Jorgos Lanthimos, koji karijeru nastavlja u Americi, gdje ima već tri projekta, na Croisetteu donosi The Killing of Sacred Deer, dramu o disfunkcionalnoj obitelji briljantnog kirurga, kojeg tumači Colin Farrell (s kojim redatelj nastavlja uspješnu suradnju poslije Jastoga) s Nicole Kidman i Aliciom Silverstone kao partnericama. Ukrajinski redatelj Sergey Loznitsa ima dramu A Gentle Creature, za koju potpisuje i scenarij. Nagrađivani mađarski glumac i redatelj Kornel Mandruczo ima premijeru Jupiter’s Moona.

Skupljači perja u 16 najboljih filmova svih vremena

Kanski miljenik Francois Ozon, čije filmove ljudi ili vole ili ne podnose (ja sam u skupini prvih) donosi hičkokovsku dramu L’amant Double, o ljubavi mlade žene sa svojim psihoanalitičarom, s Marine Vacth i Jeremyem Renierom, a u epizodnoj ulozi vidjet ćemo jednu od najvećih francuskih diva Jaccqueline Bisset. Škotska redateljica Lynne Ramsay ima šokantnu dramu o seks trafickingu You Were Never Really Here s Joaquinom Phoenixom i Alessandrom Nivolom Dvojac braće Ben i Joshua Safdie donose još jedan krimić, Good Time, s ponovno sve traženijom Jennifer Jason Leigh i Robertom Pattinsonom. Proslavljeni ruski redatelj Andrey Zvyagintsev, tri godine poslije genijalnog Levijatana, stiže s bračnom dramom Loveless. Dvostruki dobitnik Zlatne palme (za Bijelu vrpcu i Ljubav) Michael Haneke i miljenik Cannesa prikazuje projekt Happy End, intrigantnu priču o buržoaskoj francuskoj obitelji, koja živi izolirano u vrijeme dok traje europska imigrantska kriza, sa zvjezdanim glumačkim trolistom: Isabelle Hupert, Mathieau Kassovitz i 87-godišnjom legendom Jean Louis Trintignanom, s kojim ponovno surađuje, poslije zajedničkog trijumfa s Ljubavi.

U čast velikog festivalskog jubileja, koji slavi 70. rođendan, upriličen je program šesnaest filmova, neki od najboljih svih vremena, koji su imali premijeru na ovom festivalu u vremenskom rasponu od 1946. do 1972. : Cannes Clasics. Veliki interes među profesionalcima vlada za projekcije filmova Clementa, Cluzota, Fabria, Nassera, Antonionija (Blow up), Tofana, Honda, Roucha, Oshime, Fossea, Wayde, Guneya, Imamure, Ericea. Nama je posebno zanimljivo što je u čast odabranih ušao i klasik Aleksandra Petrovića Skupljači perja, koji je 1967. u Cannesu osvojio Grand Prix žirija i raspametio filmski svijet. Kako su, nažalost, već pokojni i redatelj i glavni glumci Bekim Fehmiu i Bata Živojinović, biti će zanimljivo vidjeti hoće li se kanskoj publici pokloniti diva Olivera Katarina, koju je ovaj film lansirao u svjetski vrh, a koja je nedavnim potresnim intervjuom u najčitanijem srpskom magazinu otkrila kako zbog neimaštine rasprodaje obiteljski namještaj, kako bi mogla preživjeti.

I dalje prvi i najveći festival na svijetu

Biti će prikazano i pet dokumentaraca o povijesti festivala, kao i digitalizirane projekcije nekih francuskih remek djela, poput Atalante Jeana Vigoa i Ljepotice dana Bunuela, s divom Catherine Deneuve, koja se također očekuje na red carpetu. Dakle, kombinacijom redateljskih veličina, debitanata koji obećavaju i velikih filmskih zvijezda od Francuske do Amerike (Nicole Kidman i Colin Farrell imaju čak tri glavne uloge ), a koje će ponovno u grande stilu šetati, smješkati se, davati brdo intervjua, pozirati i mahati na red carpetu i 70. izdanje Cannesa, na čelu s predsjednikom žirija, kultnim Pedrom Almodovarom te drugim veličinama koje u njemu sjede, ponovno daje šamar svojim najvećim konkurentima , Berlinalu i venecijanskom Bienallu, i samouvjereno daje do znanja: “Mi smo i dalje prvi, najveći i najbolji festival svijeta !” .

Inače, u žiriju su i njemačka redateljica Maren Ade, autorica Toni Erdmanna, američka zvijezda Jessica Chastain, kineska glumica Fan Bingbing, francuska glumica,redateljica i pjevačica Agnes Jaoui, južnokorejski redatelj Park Chan-wook, megastar Will Smith, talijanski redatelj Paolo Sorrentino i francuski skladatelj Gabriel Yared. Također tu je i filmska diva Uma Thurman, koja predsjeda žirijem prestižne selekcije Izvjesnog pogleda (Un certain regard), te etablirani rumunjski redatelj Christian Munguie koji predsjeda Cinefondatiom i žirijem kratkih filmova, ali i čarobna Monica Belucci kao domaća festivala.

Hrvatsku jedino predstavlja kratki film Trešnje

Najveći je to vašar taština u filmskom svijetu, na kojem se u deset dana naguraju bogati producenti, botoksirane filmske dive, zbunjeni mladi filmaši, nabildani tjelohranitelji, tašti redatelji, ambiciozni scenaristi i direktori fotografije, nervozni predstavnici medija, sales agenti, buyeri, bahati PR-ovci i glumački agenti, starlete s kuglama umjesto poprsja, požudni modeli, bisex i gay žigoli, dileri, foliranti s lažnim posjetnicama, svi oni koji u smokinzima i raskošnim toaletama nastoje pod svaku cijenu skrenuti pozornost na sebe, trčeći s projekcije na projekciju, pressice na pressicu, s partyja na party, paviljona u paviljon, ručka na ručak, intervjua na intervju, jahte na jahtu, sve to zabilježivši stotinama selfieja dnevno, koji ostaju kao dokument kanskog glamuroznog života na društvenim mrežama.

Hrvatsku kinematografiju predstavlja, u jednom od popratnih programa, kratki igrani film Trešnje Dubravke Turić (koji je Telegram već predstavio u velikom intervjuu), HAVC će s novim ravnateljem Danielom Rafaelićem zasigurno sa štandom biti prisutan na sajmu, a nova ostvarenja Jelčića, Marasovića, Bulajića, Vrdoljaka i Vekarićke, koja se upravo dovršavaju, kao i naslovi Dukića, Pavlovića, Sare Hribar, Ličine i Tarokićke, koji su upravo u produkciji, možda nagovještaju veće šanse za ulaz u neki od glavnih programa dogodine. Za utjehu, ove godine nema u glavnim programima na ovom festivalu ni naših susjeda iz regije. Balkan je za Cannes očito out.