U kinu Tuškanac počinje retrospektiva Denisa Villeneuvea, najvećeg SF redatelja danšnjice

U narednih tjedan dana u Zagrebu je moguće pogledati sve njegove dugometražne igrane filmove

Zagrebačko kino Tuškanac donosi prvu hrvatsku retrospektivu kanadskog redatelja Denisa Villeneuvea, jednog od najznačajnijih filmaša današnjice. Uz popularne i kritički cijenjene visokobudžetne filmove koje je snimao posljednjih nekoliko godina, “Tuškanac” prikazuje i raniju fazu njegova stvaralaštva, pokrivajući tako nešto više od dvadeset godina uzbudljive karijere.

Od debitantskog dugometražnog filma “32. kolovoza na Zemlji”, preko prvog šire zamijećenog uratka “Naša majka” pa sve do prošlogodišnjeg znanstvenofantastičnog epskog spektala “Dine”, gledatelji će od danas do 11. veljače imati priliku pogledati program sa svih deset autorovih igranih filmova.

Najuspješniji redatelj prošlog desetljeća

Denis Villeneuve (rođ. 1967.) u prvoj fazi života pokazuje velik interes za znanost, no prebacuje se potom na film i tijekom svojih dvadesetih snima više kratkih filmova; rani uspjesi usmjeravaju ga prema dugometražnoj formi. Njegov gore spomenuti prvijenac 1998. prikazan je u Cannesu gdje dobiva pozitivne kritike, a dvije godine kasnije uslijedio je i neobični “Maelström”.

Sljedeći film snimio je tek 2009. godine, što je daleko najveći razmak između filmova neobično produktivnog Kanađanina. “Polytechnique” je snimljen u crno-bijeloj tehnici i donosi priču o masovnoj pucnjavi na koledžu Montreal 1989. godine. Već sljedeće godine redatelj završava “Našu majku”, tematski provokativnu obiteljsku dramu s kojom na neki način završava jedna faza njegova stvaralaštva.

U svim je ranim filmovima Villeneuve ujedno i scenarist. Nakon što je pokupio niz kanadskih filmskih nagrada, redatelju se otvorio prostor za veće produkcije što itekako iskorištava pa između 2013. i 2017. snima čak pet zapaženih filmova. Popraćeno je to i brojnim nominacijama za Oscara. Među filmskim kritičarima u dobroj mjeri postoji konsenzus da je Villeneuve najuspješniji redatelj prošlog desetljeća.

Vrhunac u znanstvenofantastičnim spektaklima

Uz sjajno portretiranje psiholoških stanja likova, njegova novija ostvarenja otkrivaju autora koji originalno povezuje značajna filozofska pitanja i zapanjujuće vizuale ( česta je suradnja s direktorom fotografije Rogerom Deakinsom). Kao rezultat ostaju nam intrigantno izgrađeni svjetovi čijoj se atmosferi višeznačnosti i nepredvidljivosti sasvim lako prepustiti.

Za atmosferu posljednjih filmova zaslužna je i izvanredna glazbena podloga koju je ranije potpisivao preminuli islandski skladatelj Jóhann Jóhannsson, a u posljednja dva filma veliki Hans Zimmer. Sa znanstvenofantastičnim spektaklima poput “Dolaska” (2016.), “Blade Runnera 2049” (2017.) i “Dine” (2021.), Kanađanin u potpunosti dolazi na svoje. Jednako tako, obradom naslova koje su ranije režirali Ridley Scott i David Lynch pokazuje da definitivno ne bježi od izazova.

Svoju je karijeru jednom opisao kao “izmjenu karate pojasa” pri čemu svaki novi film predstavlja dodatni stupanj veličine i težine. S “Dinom” je ponovno preuzeo ulogu scenarista, a s drugim dijelom najavljenim za 2023. dobit će priliku završiti projekt koji ga je intrigirao dobar dio života.