UMRLA JE JAGODA KALOPER

Otišla je u 69. godini, nakon kratke i vrlo teške bolesti

Tri mjeseca nakon fatalne dijagnoze, u Beču je umrla Jagoda Kaloper. Ova akademska grafičarka, multimedijalna umjetnica, filmska i video autorica, bila je jedna od najvećih hrvatskih i jugoslavenskih filmskih zvijezda. Iako je bila likovnjak po određenju, obrazovanju i u suštini, ljudi su je najviše voljeli pamtiti kao poznatu, nevjerojatno prirodnu filmsku glumicu.

Važne su njezine uloge iz Ponedjeljka ili utorka Vatroslava Mimice, Gravitacije Branka Ivande, Kud puklo da puklo Rajka Grlića, Trofeja Karolja Vičeka. Najviše pohvala dobila je za ulogu silovane mladenke u kultnim Lisicama Krste Papića, za glavnu rolu u Kući Bogdana Žižića, te u kontroverznom filmu W.R. Misterije organizma Dušana Makavejeva, koja ju je odvela do Cannesa i dala joj mogućnost potencijalne holivudske karijere.

Neobičan odnos prema svojoj filmskoj slavi

Koliko je bila opterećena svojom filmskom slavom, najbolje ilustriraju štikleci da je Srebrnu arenu za Lisice nakon povratka iz Pule zaboravila u autu značajnog srpskog redatelja Puriše Đorđevića. A svoju Zlatnu arenu, koju je dobila za glavnu ulogu u Kući Bogdana Žižića, poklonila je Fondu za gladnu djecu.

Radila je kao likovna i grafička urednica Modre laste, godinama je bila slobodnjak, sjedala na bicikl, obilazila štamparije, ilustrirala brojne knjige, redizajnirala ambalažu proizvoda tvornice Zvijezda, imala raznorazne, većinom neshvaćene, performance, družila se s feministkinjama, skandalizirala puritance erotskim scenama, mrzila novinare koji su je predstavljali kao praznoglavu glumicu, intervjuirala sudanskog biskupa za Glas koncila…

Posljednja velika zagrebačka izložba

Veliki intervju za Telegram dala je krajem prošle godine, nekoliko dana uoči otvorenja svoje, očito posljednje izložbe u zagrebačkom MSU. Zvala se Bulevar sumraka, prema kultnom filmu Billyja Wildera s nezaboravnom Gloriom Swanson u ulozi ostarjele holivudske dive. Na neki način time je ironizirala svoj odnos prema Hollywoodu, ali i vlastitoj filmskoj karijeri.

Kako je napisao naš novinar Boris Homovec, smatrali su je oduvijek prilično neobičnom, svojeglavom i osobom s kojom nije lako izaći na kraj. Bila je majka Ane Tajder, uspješne spisateljice i baka preslatkog unuka Kaia, čije je slike ponosno pokazivala, vlasnica psa, kuharica, domaćica, sasvim obično neobična i baš uvijek onako, svoja.