Vjetar iz Minnesote puhat će u Zagrebu. Instalacija američkog umjetnika prenosi kretnje s drugog kraja svijeta u realnom vremenu

Začudan spoj mehanike, tehnologije i umjetnosti Davida Bowena u galeriji Kontejner može se pogledati od 7. do 29. ožujka

FOTO: KONTEJNER

Vjetar iz američke savezne države Minnesote ovog će ožujka zapuhati u Zagrebu i to zahvaljujući kinetičkoj instalaciji “Teleprisutan vjetar” Amerikanca Davida Bowena. Dva svijeta – Minnesota i Hrvatska – spojit će se u zagrebačkoj galeriji Kontejner, i to, kako saznajemo iz razgovora s ovim svestranim umjetnikom, zahvaljujući inventivnoj upotrebi mehanike, tehnologije i umjetnosti.

Kako to radi? Ovako: U gradu Duluthu u Minnesoti, kod Laboratorija za vizualizaciju i digitalnu sliku tamošnjeg sveučilišta, postavljena je osušena stabljika biljke na otvorenom opremljena senzorima. U Zagrebu je, u Kontejneru, postavljena grupa od 126 mehaničkih uređaja, povezanih tankim, osušenim biljkama. Sve je spojeno na računala.

Senzor na stabljici u Minnesoti detektira djelovanje vjetra i te kretnje računalno prenosi grupi uređaja u izložbenom prostoru u Zagrebu, koji pak pokreću stabljike u Kontejneru pokretima istovjetnim onima u Duluthu. Tako ćemo usred Zagreba moći osjetiti vjetar koji puše na drugom kraju svijeta. Ovaj začudni spoj suvremene tehnologije i umjetnosti kreće u akciju 7. ožujka.

Simuliranje vjetra

Osušena stabljika buhača, pojašnjava Bowen, postavljena je na otvorenom u njegovu studiju u američkom Duluthu. “Kod podnožja stabljike biljke nalazi se senzor koji mjeri nagib u smjeru X i Y. Kad zapuše vjetar, senzor prikuplja podatke o nagibima i šalje ih, u stvarnom vremenu, na računalo u galeriji koje pokreće instalaciju.”

Korištenjem prilagođenog softvera podaci se preslikavaju na pokrete 126 mehaničkih uređaja u Kontejneru, koji utječu na suhe stabljike u Zagrebu. “Dakle, svi mehanički uređaji pokreću stabljike u Zagrebu na temelju kretanja vjetra u stvarnom vremenu u SAD-u”, nastavlja umjetnik.

Sve to uzrokuje sinkronizirano kretanje pojedinačnih komponentni instalacije kako bi simulirale smjer i intenzitet vjetra s druge strane svijeta.

Komunikacija među svjetovima

David Bowen umjetnik je i edukator čiji su radovi predstavljeni na brojnim grupnim i samostalnim izložbama u institucijama i na festivalima kao što su ZKM Karlsruhe, Zaklada Telefónica Madrid, Eyebeam New York, Ars Electronica Linz, BOZAR Bruxelles, Znanstvena galerija Dublin, Itau Cultural u São Paulu, Centar za umjetnost i industrijsko stvaralaštvo LABoral u Gijónu, Izraelski muzej u Jeruzalemu, Muzej umjetnosti Cranbrook u Detroitu, Interkomunikacijski centar Tokio i Centar za suvremenu kulturu u Barceloni.

Dvostruki je dobitnik stipendije McKnight Visual Artist, a osvojio je i niz nagrada, među kojima Veliku nagradu na Japanskom festivalu medijskih umjetnosti, Posebno priznanje na festivalu Ars Electronica, kao i treću nagradu na međunarodnom natječaju VIDA Umjetnost i umjetni život.

KONTEJNER

Koristeći interakcije između prirodnih i mehaničkih sustava, Bowen stvara jedinstvene odnose unutar svojih skulptura i instalacija te, pomoću robotike, posebno napravljenog softvera, senzora, teleprisustva i podataka, gradi uređaje i situacije koji komuniciraju s fizičkim, virtualnim i prirodnim svijetom.

Hibrid prirode i mehanike

Ideju za instalaciju “Teleprisutan vjetar” došao je kad mu je na pamet palo ovo jednostavno pitanje: “Što se događa tamo”? “Je li moguće rekreirati fizičko kretanje vjetra s druge polovice svijeta i kako bi to izgledalo u galerijskom prostoru? U biti, htio sam stvoriti fizičku vezu između udaljenog mjesta iz kojeg potječem i galerijskog prostora”, kaže Bowen.

On u svojem umjetnikom radu često istražuje raskrižja između prirodnih i mehaničkih sustava. U prijašnjim je radovima tako koristio podatke o vodenim valovima, električne signale biljaka te kretanje živih, kućnih muha kako bi stvorio velike i raznolike instalacije, interaktivne sustave i fizičke pokrete.

“Najviše me zanimaju novi hibridi koji nastaju kombiniranjem ovih naizgled suprotnih vrsta sustava”, objašnjava umjetnik. Njegovu se intrigantnu i izazovnu instalaciju u Odranskoj 1/1 može pogledati do 29. ožujka.