Zašto je Agonija, mala predstava jučer svečano odigrana 50. put, važna za zagrebačku scenu

Boris Homovec o komadu za koji je Nela Kocsis osvojila većinu najznačajnijih nagrada

FOTO: PIXSELL

Nezavisni autorski projekt Darka Stazića, Ozrena Grabarića i Nele Kocsis U agoniji, nastao prema drami genijalnog Miroslava Krleže, svojevrsni je fenomen i dokaz da se van velikih institucija mogu raditi važni projekti. Uz pravi tekst i malu, ali jaku, posvećenu ekipu.

Jučer je na Sceni Ribnjak odigrana svečana 50. izvedba, što je uistinu dobra vijest, osobito u zemlji u kojoj mjesečno premijerno izađe nekolicina predstava, no nitko se ne bavi zbog čega još brže nestaju s repertoara.

U Agoniji autorskog trolista Stazić-Grabarić-Kocsis sve je samo ne još jedan od mnogih postava Krleže koji se brže-bolje zaboravljaju. S minimumom kazališnih efekata, bazirana na snažnim glumačkim osobnostima, nastala je predstava koja na svakoj izvedbi izaziva ovacije.

Nela Kocsis, idealna za fatalno nesretnu Lauru

Legenda kaže kako se ideja o predstavi rodila na jednoj kavi u kazališnom bifeu Gavelle, gdje su se Darko Stazić i Ozren Grabarić sreli. Nakon što je odabir pao na svima dobro znani predložak, Krležinu Agoniju, Stazić i Grabarić zaključili su kako bi za nesretnu Lauru idealna bila Nela Kocsis, Gavellina glumica kojoj redatelji uporno nude epizode fatalnih plavuša, iako njezin glumački raspon nudi daleko više.

Čuvši za projekt, Nela se oduševila. Njih troje otišli su na Ribnjak, ponudili komad Nebojši Borojeviću koji vodi tamošnju Scenu Ribnjak, dobili od njega zeleno svjetlo, zasukali rukave i bacili se na zahtjevan posao.

U startu su znali kako im ne treba razvikani redatelj, koji će inzistirati na svojoj viziji; željeli su prije svega snažnu glumačku predstavu. Priskočili su im u pomoć i scenografkinja Petra Kriletić, kostimografkinja Marita Ćopo i kolega Filip Šovagović kao autor videa. Nakon mjeseci intenzivnog kopanja po Krležinom tekstu, nastala je predstava u koprodukciji Puka-putujućeg kazališta i Centra mladih Ribnjak, s kojom su autori, napokon, bili zadovoljni. Zaključili su kako su došli do stadija kad mogu izaći pred publiku.

Oduševljenje nenadmašnog Ive Štivičića

Jedan od većih skeptika, kad su postavljanja Krleže u pitanju, nenadmašni Ivo Štivičić u svom osvrtu na ovu verziju Agonije u Telegramu nije krio oduševljenje viđenim, pohvalivši postignutu sugestivnost intimističke drame i konverzacijski nabijenu atmosferu. Kritika je, uostalom, jednoglasno pisala o briljantnoj suptilnoj igri troje vrsnih aktera.

Darko Stazić se poslije dvadeset godina odsustva vratio na kazališnu scenu, sa sjajnom studijom pijanca Lenbacha, Ozren Grabarić odigrao je Križovca na svoj, maestralan način, dok je posebno zablistala Nela Kocsis odigravši s Laurom životnu rolu i demantiravši sve one redatelje koji su u njoj vidjeli samo zgodnu plavušu.

Predstava je ubrzo pozvana na petnaestak hrvatskih i regionalnih festivala. Nela Kocsis za suptilnu interpretaciju nesretne Krležine heroine nagrađena na Festivalu malih scena u Rijeci. Okitila se nagradom Fabijan Šovagović i, kao krunom, Nagradom hrvatskog glumišta kao najbolja glumica prošle godine, dok je Grabarić nagrađen na riječkom festivalu.