Financijski stručnjak o blockchainu, NFT-evima i metaverzumu: 'Evo kako ćemo plaćati do kraja ovog desetljeća'

Bartosz Ciołkowski generalni je direktor Mastercarda za jugoistočnu Europu koji iza sebe ima više od dva desetljeća u financijskom svijetu

FOTO: Unsplash/Mastercard

Upotreba gotovine samo u 2020. godini pala je za 15 posto, a isti trend nastavlja se i nakon pandemije, odnosno do danas. Upravo zbog toga smo sve bliže novim načinima plaćanja, a kao što i sami smo imali prilike vidjeti, jedno od sve popularnijih su kriptovalute.

Osim toga, kako se prva godina u Eurozoni bliži kraju, možemo reći da nam se ove godine perspektiva o novcu ubrzano promijenila. Na tragu toga, razgovarali smo s Bartoszom Ciołkowskijem, generalnim direktorom Mastercarda za jugoistočnu Europu koji iza sebe ima više od dva desetljeća u financijskom svijetu.

Naš sugovornik se, između ostalog, prisjetio i vremena kad su pametni telefoni bili tek u začetku, a mobilno plaćanje bila je tek zamisao poput nečega iz znanstvene fantastike.

“Danas svakodnevno upotrebljavamo mobilne novčanike kao što su Apple Pay ili Google Wallet. U mnogim regijama, uključujući Hrvatsku, više nas ni najmanje ne iznenađuje kad vidimo ljude da vade telefon umjesto da provlače ili umetnu karticu”, kaže nam.

Transformativna evolucija digitalnog gospodarstva

U proteklih 18 godina rada u Mastercardu, gdje je počeo kao account manager i stručnjak za prodaju proizvoda, svjedočio je evoluciji digitalnog gospodarstva koja je zaista bila ubrzano transformirana.

“Te 2005. godine prelazili smo s papirnatih transakcija na elektroničke, ali ono što sad vidimo od toga udaljeno je svjetlosnim godinama. Pandemija je ubrzala taj digitalni skok, ali putanja je bila jasna i prije toga”, ističe.

Objašnjava i da to znači pomak prema elektroničkom plaćanju i novim platnim sredstvima poput kriptovaluta. Proširili su se izvan tradicionalnih oblika kartičnog plaćanja – tako pomažu bankama, ali i oblikuju ekosustav otvoren za nove sudionike i inovacije.

Susret inovacije

“Partnerstvo s uslugom Aircash sjajan je primjer. Njihov digitalni mobilni novčanik omogućuje korisnicima da brzo upravljaju depozitima, plaćanjima i prijenosima sredstava”, kaže pa dodaje da je to trenutak susreta inovacije na području financijskih tehnologija i tradicionalne tehnološke infrastrukture.

Općenito, ističe Ciołkowski, granice između sektora tehnologije, bankarstva, financijskih tehnologija i kriptovaluta postaju sve nejasnije. O tome je govorio i na panelu o pojmu embedded finance na konferenciji Money Motion u Zagrebu čiji su bili suorganizator.

Digitalna sredstva poput kriptovaluta, NFT-ova i centralno bankarskog digitalnog novca (CBDC) već transformiraju financijske usluge, dodaje, i imaju potencijal za još širi utjecaj.

Novi oblik financijske strukture

“Sve veća digitalizacija našeg svijeta temeljito je promijenila našu predodžbu o novcu te, posljedično, naša očekivanja od financijskih usluga. S naprecima kao što su umjetna inteligencija i kvantno računarstvo, samo je nebo granica”, navodi.

Ciołkowski naglašava da digitalna sredstva polako oblikuju financijsku strukturu, a kao primjer navodi NFT-ove, igre utemeljene na blockchainu i metaverzum, koji mijenjaju način na koji kupujemo i komuniciramo.

Nadalje, objašnjava da je potrebno ujediniti pozitivne strane tehnologije, tradicionalnog bankarstva, financijskih tehnologija i kriptovaluta.

Budućnost plaćanja mora biti sigurna

“U Mastercardu smo posvećeni spajanju tih svjetova, osiguravajući da budućnost plaćanja, bila ona utemeljena na umjetnoj inteligenciji ili blockchainu, ostane praktična, transparentna i prije svega sigurna”, kaže Ciołkowski.

Kako bi plaćanje kriptovalutama bilo jednako lako kao i kartično, sklopili su partnerstva s velikim imenima poput Geminija, Binanca i Coinbasea. Ciołkowski dodaje i da trenutno surađuju s više od 60 vodećih kriptovalutnih novčanika i platformi, a upuštaju se i u područje NFT-a.

“Udružili smo se s velikim platformama poput Immutable X i Nifty Gateway kako bismo osigurali jednostavnu i sigurnu kupnju NFT-ova. Ne radi se samo o transakcijama, aktivno sudjelujemo u kripto-zajednici”, govori.

Kao primjere izdvaja program program za startupe u sektoru kripto-financijskih tehnologija pod nazivom Start Path Crypto u koji su u posljednje dvije godine uveli 25 partnera.

Uplift – više od platforme

Mastercardov stvaran utjecaj očituje se i kroz razne druge projekte, a Ciołkowski ističe kako je posebno ponosan na projekt Uplift koji se provodi u suradnji s Algebrom upravo u Hrvatskoj. U pitanju je online platforma dostupna svim mikro, malim i srednjim poduzetnicima.

Cilj projekta je na stvoriti jedinstveno mjesto na kojem se nalaze vijesti, informacije i edukativan sadržaj koji olakšava rast i razvoj poslovanja.

“Od stipendija do mentorskih programa i predstavljanja poduzetničkih projekata investitorima, Uplift je postao više od platforme – on je za mene katalizator promjena i osnaživanja. Upravo projekti poput Uplifta predstavljaju naša etička uvjerenja na djelu”, navodi naš sugovornik.

I poslovna budućnost je održiva

Kada su u pitanju etička uvjerenja, dotakli smo se i okolišne, društvene i upravljačke strategije (ESG), za koju Ciołkowski naglašava da je čvrsto povezana s njihovim identitetom.

Pojašnjava kako se upravo kroz prihvaćanje tehnologija i inovacija koje potiču otporan i održiv rast može osigurati održiva poslovna budućnost.

“Poduzeća se sve više mjere rezultatima u području ESG-a. Potrošači su sve više osviješteni o društveno-ekološkoj problematici i to mijenja igru, pa tako održivost, raznolikost i inkluzivnost više nisu samo puke riječi u ustima rukovodstva, već postaju okosnica samog poslovanja”, govori.

Oblikuju nove načine plaćanja

Na kraju, kao Mastercardovu viziju za budućnost plaćanja predstavlja izgradnju svijeta u kojem je svako plaćanje digitalno, trenutačno i ono najvažnije, sigurno.

U Mastercardu tako predviđaju razne načine plaćanja do kraja ovog desetljeća – od tradicionalnih sustava temeljenih na kartičnom plaćanju do novih kriptovalutnih mehanizama.

“Modaliteti su mnogi, ali naš cilj uvijek je dosljednost, sigurnost i povjerenje. Načini plaćanja mijenjaju se, a mi nismo puki promatrači; oblikujemo ih zajedno s našim partnerima i korisnicima”, zaključuje Ciołkowski.