U suradnji s
Netgen

Ovi IT-jevci 20 godina uspješno posluju u Hrvatskoj. Sad su otvorili ured u Zürichu i traže nove developere

Firma koju je osnovala grupa frendova s FER-a danas je narasla u kompaniju s prestižnom nagradom Clutch

FOTO: Sasa Cetkovic

Prije dvadeset godina grupa frendova s faksa, studenti s FER-a, sastala se i osnovala kompaniju Netgen. Danas je Netgen IT kompanija kojoj je web dizajn i razvoj inovativnih web rješenja i alata u fokusu poslovanja, za što su prošle godine po izboru Clutcha dobili titulu vodećeg hrvatskog ECommerce developera. Inače, Clutch je platforma na kojoj klijenti ocjenjuju kompanije za koje su radili projekte, no posebnost je u tome što se svaka recenzija i osvrt verificira s klijentom, kako bi podaci i osvrti bili što točniji i relevantniji.

U Netgenu smo upoznali suosnivače i direktore tvrtke, Vjerana Vlahovića, Ivu Lukača i Igora Vrdoljaka, a Ivo nas je detaljnije upoznao sa njihovom pričom. Lukač priča kako u prvim danima nisu imali jasno definiran smjer razvoja. “Vodila nas je ideja da i nakon završetka studija ostanemo na okupu i radimo zajedno. Nakon raznovrsnih projekata i tehnoloških pristupa, profilirali smo se u implementaciji web rješenja, koja danas razvijamo koristeći suvremene metodologije i open source tehnologije”, prisjeća se Lukač.

Nismo imali plan, samo žarku želju da radimo skupa

“Netgen je nastao u vrijeme kad nitko nije pričao o startupima u Hrvatskoj, otvaranje firme je trajalo minimalno 3 mjeseca, kapital se mogao dobit samo u banci i samo s nekretninom kao jamstvom, a nije bilo ni anđela ni VC fondova. Ali ni moja klapa studenata s FERa nije imala nikakva poslovna znanja, a kamoli business plan. Imali smo samo žarku želju da radimo skupa na projektima što smo i činili kroz studentske ugovore”, prisjeća se Lukač.

Pri kraju fakulteta, kad se ukazala prilika otvorili su firmu. Htjeli su raditi, ističe Lukač, veće projekte te nisu htjeli ići utabanom stazom u Ericssonu ili Siemensu.

“Prve godine zbog manjka znanja i iskustva smo radili petkom i svetkom, ali smo polako i strpljivo iz godine u godine bili sve bolji, rasli, postajali efikasniji i krenuli raditi van Hrvatske. Što se tiče imena, ono nije jednoznačno i ima više objašnjenja. Od ‘network generation’ i ‘network genius’ do ‘net generators’, kako se kome više sviđa”, dodaje.

Suosnivači Netgena – Igor Vrdoljak, Vjeran Vlahović, Ivo Lukač Sasa Cetkovic

Kulturu kompanije su od prvog dana gradili sami

Lukač nam kaže kako je vrlo važno za Netgenovu priču da suvlasnici tvrtke nisu nigdje drugdje radili, stoga je sva kultura kompanije proizašla iz toga kako su oni mislili da radno okruženje i atmosfera u firmi moraju izgledati.

“Sad, nakon 20 godina, kad nas je puno više ista pravila vrijede za sve. Ako je meni dijete bolesno i moram ga voditi u bolnicu na pregled, isto vrijedi i za sve zaposlene. Briga o zaposlenicima, njihovom balansu između poslovnog i privatnog je za nas u upravi prioritet broj jedan – ‘nobody left behind’. Sličnu vibru prenosimo prema partnerima i klijentima pa se često dogodi da nas klijenti vide kao važne kotače u njihovim inicijativama, kao generatore za teške promjene”, tumači Lukač.

Danas su, naglašava, pretežno usmjereni na zahtjevne i složene projekte te kompleksne integracije s trećim sustavima. Ono što je pak ostalo isto od ranih dana do danas je to da se vode jednostavnom idejom kako što lakše kreirati web rješenja te kako web učiniti boljim za krajnje korisnike. U svojem portfoliju ističu razne velike projekte za telekome, medije, osiguravateljske kuće, farmaceutske kompanije, razne organizacije i udruženja, FMCG te fintech.

Bitni projekti za domaće klijente

Netgen je tako u Hrvatskoj u zadnje vrijeme najpoznatiji po projektima za klijente poput A1, Adriatic Osiguranja, JGL i Cedevite, no većinu svojih usluga pružaju na međunarodnom tržištu. Rade za srednje velike do velike tvrtke i organizacije u Norveškoj, Njemačkoj i Švicarskoj, ali bilo je tu i projekata u zemljama poput Vijetnama, Togoa, Angole, Armenije, Kirgistana i Tajlanda.

Svi Netgenovi projekti, objašnjava Lukač, obuhvaćaju niz aspekata, od opće strategije i definiranja ciljeva, optimizacije korisničkog iskustva (UX-a) do razrade arhitekture i implementacije složenih rješenja.

“Među vlastitim projektima zasigurno su se istaknuli Netgen Layouts – sustav za izgradnju web stranica temeljenog na Symfony PHP frameworku, ali i Web Summer Camp, ljetna konferencija koja se od 2012. godine pretvorila u vrhunsko okupljalište vodećih web stručnjaka iz niza zemalja”, dodaje.

Backend developer Petra Mišeta, UI/UX designer Aleš Horvatek i web developer Borna Matijanić Sasa Cetkovic

Ove godine održavaju svoju desetu globalnu konferenciju

Web Summer Camp je Netgenova konferencija koja će se ovog rujna održati po deseti put. Organiziraju je uvijek krajem ljeta, a na njoj se okuplja dvjestotinjak developera i web stručnjaka iz regije i Europe. “Ove godine ćemo, kao i prošle, ponovno biti u Šibeniku i već smo krenuli s prvim najavama. Koncept konferencije je dosad obuhvaćao cjelodnevne radionice za developere, a od ove godine uvodimo i predavanja pa očekujemo još više polaznika”, priča Lukač te nastavlja:

“Trudimo se dovoditi aktualne, zanimljive govornike i predavače, a oni se rado odazovu doći na našu obalu, Vole biti dijelom opuštene i nepretenciozne atmosfere konferencije. Konferencijom želimo svim polaznicima, među kojima je naravno i čitav naš tim, ponuditi nova znanja, priliku za networking, ali i par dana zabave na moru”, dodaje Lukač.

Izazove su riješili optimizmom

Budući da imaju bogato iskustvo u industriji, Lukača smo zamolili da nam izdvoji koji su im bili najveći izazovi u poslovanju.

“Mnogo se izazova skupilo u zadnjih 20 godina, ali dosad nas još nisu izdali optimizam i odlučnost da se suočimo sa svakim od njih. U početku smo se naravno uigravali i tražili svoju nišu, tražili najbolje ljude s kojima ćemo rasti, suočavali se s teškim projektima, uhodavali se i gradili ime”, priznaje Lukač.

Lukač kaže kako uspjeh ponajviše duguju svojim zaposlenicima i dobrom timskom duhu. Jednako bitnim smatra i održiv način poslovanja. “Nikad nismo htjeli rasti samo radi većih brojki, već smo željeli da taj rast bude smislen i dugoročan”, otkriva Lukač.

Senior web and eZ Publish developer Hrvoje Knežević, Office managerica Davorka Vlahović Bonači, Senior PHP developer Edi Modrić, i Senior web developer Petar Španja Sasa Cetkovic

Otvaranje ureda u Švicarskoj bio je logičan korak

Netgen je trenutno i dalje orijentiran na jačanje svojeg UX tima, te na veće projekte, posebice one s područja e-commercea. Jačaju i svoju prisutnost na tržištu Švicarske, kao i na tržištima Austrije i Njemačke, odnosno općenito DACH regije. Ured u Švicarskoj, u Zürichu, otvorili su krajem prošle godine, gdje je pod vodstvom Christiana Paredesa, direktora Netgen Switzerlanda, počelo raditi devetero stručnjaka. Iz Netgena nam kažu kako tamo planiraju udvostručiti broj zaposlenih, jer tamo vide veliku potražnju za svojim uslugama.

Lukač nam tumači da je riječ o uigranom timu s kojim je Netgen još ranije surađivao, a koji je i dobro upoznat sa specifičnostima švicarskog tržišta. “Nakon dugogodišnje suradnje odlučili smo se za integraciju pod jednim brendom jer smatramo da ćemo tako otvoriti prilike daljnjeg širenja i rasta, a i našim zaposlenicima ćemo moći pružiti mogućnosti rada na raznolikim projektima kao i razmjenu znanja te opcije napredovanja”, dodaje Lukač.

Nagrađeni projekt weba za Tomato

Katarina Barišić, Team lead i UX researcher, u Netgen je stigla prije tri i pol godine i od tada je sudjelovala u više od 10 projekata na dizajnu korisničkog iskustva. Od recentnijih ističe onaj za Adriatic osiguranje. “U sklopu tog projekta razvili smo online ugovaranje nekoliko vrsta polica osiguranja. Projekt je bio posebno zanimljiv jer je riječ o industriji koja je još uvijek uspješno živjela u offline svijetu i u kojem smo klijentu pomogli krenuti u smjeru digitalizacije usluga. Iako se ponekad čini da se vaša ciljana publika ne mijenja, važno je osvijestiti činjenicu da je riječ o istim onim ljudima koji svakodnevne aktivnosti obavljaju u nekoliko klikova – od plaćanja računa do organizacije putovanja. Sva ta iskustva utječu i na očekivanja koja imaju od vaše usluge pa su vam iz korisničke perspektive konkurencija sve industrije, a ne samo ona u kojoj poslujete. Upravo je zbog toga digitalna transformacija neizbježna neovisno vrsti usluge koju nudite”.

Ističe i projekt novog web rješenja za teleoperatera Tomato, za koji je Netgen 2019. godine dobio i nagradu SoMo Borac za najbolji web. “Naime, uspjeli smo kroz redizajn stranice, ali i znatno poboljšan UX, utjecati na povećanje online prodaje za 160 posto. Meni je taj projekt osobito drag jer sam se te godine pridružila Netgenu”, dodaje.

Vanjski suradnici kao da su dio tima

Mateja Terek, People & Communications Manager, nam priča kako je u Netgenu trenutno zaposleno 32 ljudi, no da istovremeno dugi niz godina surađuju s vanjskim suradnicima koje radi tako dobre suradnje praktički doživljavaju kao svoje ljude, pa ih često uključuju i u interna događanja. “Timovi su podijeljeni u tri developerska i jedan UX tim, dok su tu još i ljudi posvećeni ne developerskim temama, poput marketinga, employer brandinga i komunikacija”, objašnjava Terek.

Terek je sama u Netgen stigla prije gotovo dvije godine, nakon 11 godina rada u dvije PR agencije. Priznaje kako je prešla u Netgen jer je htjela promjenu, rad u novoj industriji, ali i odmak od agencijskog načina rada. “Tijekom upoznavanja ključnih ljudi Netgena bilo mi je jasno da je to mjesto gdje želim raditi i učiti nešto novo. Prvi dojam me nije prevario, jer sam ovdje dobila priliku i povjerenje razvijati se i u nekim novim područjima”, kaže Terek.

Nema dana koji prođe bez smijeha u uredu

“U Netgenu se, koji postoji 20 godina i s trenutnim timom od nešto više od trideset ljudi, ne bi isticao brzi već održivi rast. Od početaka se pažljivo ulazilo u projekte i ponekad se odbijalo neke koji nam ne bi odgovarali po veličini ili industriji, ili se pak procjenjivalo da će utjecati na ravnotežu privatnog i poslovnog života. Kulturu kompanije bi najbolje opisale riječi poput – osobne odgovornosti, snažnog timskog duha, fleksibilnosti, upornosti, znatiželje i zaigranosti. Ovdje se rade zahtjevni projekti, ali nema dana koji prođe bez smijeha u uredu. Jako smo ponosni na našu kulturu i vrlo pažljivo biramo ljude kako se ona ne bi narušila”, dodaje Terek.

Head of Marketing Mislav Jantoljak i People and communications managerica Mateja Terek Sasa Cetkovic

Prosječni staž u firmi je 6,8 godina

Opstati 20 godina i nije mala stvar, pa smo Netgen zamolili da nam otkriju tajnu uspjeha, ali i pokoji savjet za developere i druge radnike u IT sektoru. “Sav uspjeh ovisi o ljudima koji rade zajedno. Možete ulagati u radnu opremu, uređenje ureda, nuditi razne benefite, ali jedino će ljudi, njihove kompetencije i zajednički rad, odrediti i održati uspješnost neke tvrtke. Stoga, potičemo stalne edukacije i učenje, dijeljenje znanja, radimo na programima mentorshipa i osobnih razvoja. I najvažnije, pokušavamo zbilja održati atmosferu u uredu prirodnom i opuštenom, stavljajući opet ljude na prvo mjesto”, otkriva nam Terek.

IT industrija potnata je po tome da su radnici iznimno mobilni dnosno, lako i često prelaze iz jedne kompanije u drugu. No to nije sučaj s Netgenom. Kod njih je prosječni staž radnika 6,8 godina. I Terek ističe kako je taj podatak izvanredan, budući da je prosjek oko četiri godine.

“Možda je i zanimljivo da trećinu tima čine žene pri čemu težimo postići potpuni balans u narednim godinama. A zanimljiv je i podatak da su naši ljudi zajedno u proteklih pet godina više od 35 puta donirali krv. To je već postala redovna zajednička aktivnost. Još tu ima zanimljivosti, poput zajedničkog kuhanja, sportskih okupljanja te društvenih igara, aktivnosti koje se odvijaju spontano i na inicijativu zaposlenika”, kaže Terek.

Organizacija rada je danas posve drugačija

Edi Modrić je svoju priču u Netgenu počeo prije gotovo 15 godina, gdje je došao direktno s fakulteta. Kada je stigao, u Netgenu je radio manji tim od svega pet ili šest developera bez ikakvog poslovnog iskustva.

“Danas smo izrasli u veću firmu s nekoliko timova i odjela i s potpuno drugačijom organizacijom rada. Također, i tržište se maksimalno razvilo, a uz to se i jako specijaliziralo u više niša. Puno se više radi za vanjska tržišta, primjerice zemlje EU i SAD. Mi smo jedni od suosnivača CISEx-a, a danas su dvije trećine naših prihoda vezani uz izvoz i strane zemlje. Ostalo je isto da s jednakim entuzijazmom dolazimo svakog ponedjeljka ujutro na posao i to je najvažnije”, kaže Modrić.

Senior web developer Ivan Herak, UX researcher Katarina Barišić, Frontend i Backend developer Ljudevit Juras i dizajner Hrvoje Tomić Sasa Cetkovic

U Netgen su prelazili i zaposlenici većih IT kompanija

U Netgenu smo imali prilike porazgovarati i s drugim zaposlenicima od kojih je jedan dizajner i product manager Hrvoje Tomić. Kompaniji se pridružio 2012., nakon što je radio u Siemensu, HPB-u i Partner Banci, uglavnom kao voditelj tima. Prije osam godina Netgenu se pridružio Ivan Herak, koji sada radi kao senior web developer. Netgen mu je bio prvi i jedini posao, a priznaje da ne vidi razlog da ga ikad promijeni. “Netgen sam odabrao odmah nakon diplome i od prvog kontakta s Upravom bilo je jasno da je ovo nešto drugačija firma”, poručuje Herak.

Ljudevit Juras, backend i frontend developer, s Netgenom je počeo surađivati prije gotovo deset godina. “Počeli smo surađivati otprilike odmah nakon fakulteta, prvo kao podrška na tehničkom razvoju projekata, a kasnije i kao team lead te kroz internu edukacijsku podršku developerima. Jednom kad nađeš pravu ekipu, ni ne pomišljaš o drugim opcijama, a osobito kad radite zajedno na kompleksnim web rješenjima koja su najbolji način za stalno učenje i razvoj”, kaže Juras.

Mislav Jantoljak je na poziciju voditelja marketinga stigao nakon deset godina rada u Infobipu. “Netgen mi je povjerio odgovornost izgradnje marketinških programa i strategije u okruženju koje se ponosi filozofijom održivog poslovnog razvoja. Vrijednosti koje dijele ne samo vlasnici, već i nove kolege, u potpunosti se slažu s mojom vizijom poslovanja. Kvalitetno odrađeni projekti i vrhunski rezultati za klijente u kombinaciji s vrlo zdravim odnosom prema slobodnom vremenu i obiteljskom životu. Ovo predstavlja budućnost poslovanja koju, za razliku od nekih vodećih svjetskih tvrtki, ljudi u Netgenu stvarno žive”, kaže Jantoljak.

Neki su se pridružili još kao studenti

Jedna od zaposlenica s duljim stažom u Netgenu je Davorka Vlahović Bonači, Office Manager, koja im se pridružila par godina nakon osnutka. No, kaže kako je s kompanijom bila dobro upoznata od samih početaka. “Recimo, bila sam prisutna na sastancima gdje se odlučivalo o njegovom imenu. Zanimljivo je da je originalno bila ideja da tek povremeno uskočim, ali smo se dobro uigrali i bilo mi je prirodno da ostanem. Sad sam već tu 12 godina”, kaže Vlahović Bonači.

Petar Španja, Senior backend i JavaScript developer u Netgenu je od 2010. godine, što mu je kaže i prvo službeno zaposlenje. Prije toga je radio kao freelancer. “To mi zapravo nije prvi kontakt s Netgenom, jer sam osnivače upoznao na FER-u, otprilike u vrijeme kad su i osnivali firmu. Do zaposlenja sam za Netgen povremeno radio i kao vanjski suradnik, a imali smo i neke zajedničke projekte”, kaže Španja.

Kao student u Netgenu je počeo raditi i Hrvoje Knežević, koji je sada na poziciji senior backend developera. Odmah po završetku studija, 2012. godine, Netgen mu je ponudio ugovor, koji je prihvatio. “O drugom radnom mjestu nisam niti razmišljao, budući da su mi radni uvjeti, ljudi i općenito atmosfera u tvrtki ‘sjeli’ od prve, i nikad nisam imao potrebu za promjenom okoline”, priznaje Knežević.


Sadržaj nastao u suradnji s Netgenom