Suosnivač portala koji živi od pretplata: "Potrebno je više izdavača koji će hrabro zatražiti novac za sadržaj"

Razgovarali smo s Tomášom Bellom, jednim od suosnivača slovačkog portala Denník N

FOTO: Unsplash

“Neugodna istina o pretplatama je da prije ili kasnije postanu značajan izvor prihoda na svim tržištima”, izjava je Tomáša Belle, jednog od suosnivača prvog slovačkog portala čiji je glavni izvor prihoda upravo pretplata.

Bella je u Zagrebu održao predavanje o toj temi na prvoj SoMo Borac konferenciji koja se održala 17. studenog u Tvornici kulture. Objasnio nam je i kako su oni uspjeli postići uspjeh s pretplatom, dodajući da se to ne događa tek tako.

“Izdavači moraju provesti nekoliko godina objašnjavajući čitateljima zašto su mediji koji ovise o čitateljima i njihovim plaćanjima bolji za sve od medija koji ovise o vladi, oligarsima ili oglašavanju.”

Sjajan primjer neovisnog novinarstva

Bella je poprilično siguran da će se isto dogoditi i u Hrvatskoj, s obzirom na to da postoji puno ljudi koji shvaćaju vrijednost slobodnog tiska kao čuvara demokracije. “Samo je potrebno više izdavača koji će hrabro zatražiti novac za pretplatu od čitatelja.”

Primjerice, portal Denník N osnovan je 2014. godine kada je 45 zaposlenika napustilo redakciju portala sme.sk nakon što je velik dio istog preuzeo slovački oligarh povezan s najvećim korupcijskim skandalom u slovačkoj povijesti.

“Svi naši kolege bili su novinari koji su željeli zadržati svoju neovisnost i imati mogućnost pisati o bilo kojoj temi koju su odabrali, bez uplitanja vlasnika ili sumnje čitatelja da služe interesima bilo koga osim čitatelja”, prisjeća se Bella.

Rijedak model dioničarstva i pretplate

Devet godina nakon, njihova redakcija ima ukupno 120 zaposlenika, od čega ih je stotinjak novinara. Nedavno su postali i slovačka redakcija s najvećim brojem zaposlenih novinara, a zanimljivo je da su većina njih i dioničari same tvrtke.

“Tipično, svi zaposlenici mogu kupovati dionice po povoljnijim cijenama nakon što rade za tvrtku dvije godine. Ovaj je model prilično rijedak u našem području, ali izuzetno dobro funkcionira za nas, gotovo da nema fluktuacije zaposlenika. Težimo zapošljavanju talentiranih ljudi za cijeli radni vijek.”

Uz model manjih dioničara, portal Denník N jedan je od rijetkih koji se većinski financira upravo iz pretplata. Bella ističe da je upravo to razlog zašto uspijevaju odolijevati pritiscima jer njihovi prihodi nisu tako lako narušivi u usporedbi s oglašavanjem ili donacijama.

“Online i tiskani mediji slobodni su u Slovačkoj, ali su pod sve većim pritiskom nove, uglavnom proruske slovačke vlade koja je izabrana u jesen 2023. godine”.

Dugi tekstovi čitaju se i na internetu

Bella je u novinarstvu već više od dva desetljeća, a kada su u pitanju problemi s kojima se novinari susreću danas, smatra da će upravo održavanje povjerenja čitatelja biti sve veći izazov.

“Prije samo nekoliko tjedana, naš je istraživački novinar bio meta jedne od dubokih laži. Bojim se da kao društvo još uvijek nemamo dobre alate da naučimo ljude kako prepoznati lažne vijesti i kako da se zaštite”, naglašava Bella.

U brzom svijetu u kojem se često objavljuju vijesti bez ikakve provjere, Denník N usmjeren je na novinarstvo dugog formata. Bella dodaje da u tome uživaju ne samo novinari koji vole raditi na dugim tekstovima, već i čitatelji.

“Stara izreka da ljudi ne čitaju dugačke tekstove na internetu vrlo je daleko od istine. Naši čitatelji to traže i uvijek nas potiču da idemo dublje i pružimo analizu.”

Nova tehnologija prodire i u novinarstvo

Korak dalje predstavlja i pojava novih tehnologija, prvenstveno umjetne inteligencije. Bella objašnjava da ju oni koriste već nekoliko godina u različite svrhe, a nedavno su počeli u Midjourneyju generirati i ilustracije za sam portal.

“U našem otvorenom izvoru softvera za pretplate, REMP-u, koristimo umjetnu inteligenciju za procjenu rizika odlaska postojećih korisnika i sklonosti pretplati novih posjetitelja. Eksperimentirali smo i s automatskim sažecima članaka koristeći Open AI engine.”

Bella je inače i jedan od suosnivača tvrtke Piano koja izdavačima nudi paywall softver za monetizaciju. Bio je i prvi izvršni direktor ove tvrtke čije je sjedište danas u Amsterdamu te zapošljava stotine ljudi diljem svijeta.


Telegram Media Grupa medijski je sponzor SoMo Borac konferencije.