U odnosu na muškarce, ove kompetencije izraženije su među ženama. Donosimo detalje o istraživanju

Razgovarali smo s autoricom istraživanja koje je provedeno na više od 800 ispitanika

FOTO: Duško Jaramaz/PIXSELL

Brojni se poduzetnici na današnjem tržištu suočavaju s različitim konkurentskim pritiscima koje uzrokuje takozvani ‘VUCA svijet’. On je sačinjen od nestabilnosti, nesigurnosti, složenosti i dvosmislenosti općih uvjeta i situacija u kojima poduzetnici djeluju.

U takvom okruženju informacije se stalno mijenjaju, nerijetko je teško ostvariti poduzetničke suradnje, a još je teže predvidjeti budućnost tržišta. To kod poduzetnika izaziva strah i zbunjenost, a mlade koji žele pokrenuti svoj posao pak baca u nesigurnost.

Budući da ‘VUCA svijet’ nije moguće promijeniti, važno je raditi na razvijanju i istraživanju poduzetničkih kompetencija koje mnogim sadašnjim, ali i budućim poduzetnicima mogu doprinijeti u prevladavanju poslovnih izazova.

Istraživanje poduzetničkih kompetencija

Upravo zbog toga, razgovarali smo s doc. dr. sc. Helenom Šlogar, profesoricom na Libertas međunarodnom sveučilištu, koja je, zajedno s izv. prof. dr. sc. Sandrom Šokčević i doc. dr. sc. Tamarom Ratković, provela studiju ‘Poduzetničke kompetencije studenata’.

“Cilj istraživanja bio je ispitati samoprocjenu poduzetničkih kompetencija studenata te utvrditi postoje li razlike vezano za spol, dob, odabrano područje studiranja i izbor karijere nakon završetka studija”, ističe Šlogar.

Studija je objavljena u prestižnom znanstvenom časopisu Economics and Sociology, a profesorica nam je u tančine objasnila sve o glavnim zaključcima studije.

Kombinacija znanja, vještina i razumijevanja

Naime, poduzetničke kompetencije pridonose proaktivnom i odgovornom djelovanju te utječu na živote mladih bez obzira na odabir njihove profesionalne karijere, zbog toga se smatraju sve važnijima u današnjem svijetu. Podrazumijevaju kombinaciju znanja, vještina i razumijevanja intelektualnih, međuljudskih i praktičnih vještina te etičkih vrijednosti u poslovnom okruženju.

Za potrebe istraživanja tako je, od ožujka do lipnja 2021. godine, u online anketi sudjelovalo 864 ispitanika preddiplomskih i diplomskih studija na dvama privatnim sveučilištima: Libertas međunarodnom sveučilištu u Hrvatskoj – 435 ispitanika i Univerzitetu Singidunum u Srbiji – 411 ispitanika. U istraživanju je sudjelovalo 59,9 posto žena i 40,1 posto muškaraca.

Od toga je 80 posto studenata iz područja društvenih i humanističkih znanosti, zbog čega je potrebno istaknuti da postoji ograničenje istraživanja jer, unatoč relativno velikom broju ispitanika koji su sudjelovali u anketnom istraživanju, uzorak nije reprezentativan za cijelu populaciju studenata.

Bolje prilike na tržištu rada

Prema rezultatima istraživanja, najvažnije poduzetničke kompetencije su sposobnost donošenja odluka, preuzimanje inicijative, ostvarivanje rezultata i integritet. “Uz njih, analizirali smo još vodstvo, empatiju, timski rad, uvjerenja, entuzijazam i rješavanje sukoba. Poduzetnici se brzo prilagođavaju promjenama, stalno se razvijaju i uvijek pokušavaju pronaći najbolja rješenja”, opisuje Šlogar.

Ovladavanje takvim kompetencijama stvara novi profil mladih koji su svjesni važnosti preuzimanja inicijative i odgovornosti pri ostvarivanju poslovnih ciljeva.

“Nije uvijek lako uključiti mlade na tržište rada zbog nedostatka poslovnog iskustva ili neusklađenosti njihovih kompetencija s potrebama tog tržišta. Stoga će im upravo stečene poduzetničke kompetencije omogućiti da postanu njegovim dijelom i to pronalaženjem zaposlenja ili samozapošljavanjem”, ističe naša sugovornica.

Profesorica Šlogar bavi se istraživanjem brojnih tema iz poduzetništva, menadžmenta, poslovnog pregovaranja i trgovine Privatni album

Studenti preferiraju sigurnost, ali su spremni i na rizik

Zanimljivo je da je većina ispitanika na prvoj ili drugoj godini preddiplomskih studija, od 46 do 66,5 posto njih, odlučna postati poduzetnicima te učiniti sve kako bi pokrenuli vlastitu tvrtku. Istraživanje pokazuje da je 55,3 posto ispitanika spremno preuzeti rizik, a 56 posto daje prednost sigurnom poslu.

“Ovaj podatak možemo protumačiti tvrdnjom da mladi nisu protiv sigurnosti, ali su u jednakoj mjeri spremni preuzeti rizik. Takvi rezultati odgovaraju karakteristikama generacije Z naviknute na djelovanje u digitalnom vremenu koje nudi brojne profesionalne opcije”, govori Šlogar.

Postoji razlika ovisno o spolu

Rezultati su pokazali i da su određene poduzetničke kompetencije – empatija, vodstvo i integritet, izraženije među ženama.

“To se može protumačiti razlikom u motivaciji, načinu suočavanja s izazovima, rješavanju problema, suradnji u timu te usklađivanju poslovnih i obiteljskih obveza. Također, žene su sklonije asertivnom stilu komuniciranja te povećanoj brizi za ljude”, objašnjava naša sugovornica.

Nije presudna dob

S druge strane, istraživanjem nije pronađena povezanost između dobi ispitanika i poduzetničkih kompetencija niti su potvrđene značajne razlike među područjima studiranja.

„Pojedinci se na poduzetništvo odlučuju u različitim fazama života zbog prepoznavanja poslovne prilike ili iz nužde. Rezultati istraživanja nisu iznenađujući jer mladi ljudi imaju sposobnost prepoznati poslovnu priliku i osmisliti poslovnu ideju koju će uspješno pretvoriti u poslovni pothvat”, pojašnjava Šlogar.

No, dodaje, zbog stečenog znanja i vještina, prikupljenog poslovnog i životnog iskustva te stečenih socijalnih kontakata, s većom dobi se očekuje i unapređenje poduzetničkih kompetencija.

Uloga obrazovnog sustava

Budući da poduzetničke kompetencije ovise o ulaganju u osobni razvoj, znanje i vještine, nužno ih je razvijati i uključiti u obrazovni sustav i programe sveučilišnih studija.

“U obrazovnim programima nedostaju nastavni planovi u koje su uvršteni ciljevi održivog razvoja Ujedinjenih naroda u obrazovanju i aktivnostima učenja koje potiču poduzetničke, digitalne i STEM kompetencije, čime bi se pridonijelo aktivnom sudjelovanju mladih u gospodarstvu”, upozorava profesorica Šlogar.

Poduzetničke kompetencije su potrebne društvu

Europska komisija poduzetništvo je odredila i kao jednu od osam ključnih kompetencija potrebnih društvu temeljenom na znanju, a 2023. proglasila je Europskom godinom vještina.

“Zaista se nadam da će to dodatno ojačati sustavan rad sveučilišta na razvoju poduzetništva u cijeloj Europi te mladima omogućiti pokretanje niza inicijativa za stjecanje vještina kako bi se ispunile potrebe tržišta rada”, naglašava Šlogar.

Dodaje da su sveučilišta ključni akteri u razvoju inovacija i poduzetništva te da nisu odvojena od društva, već pridonose rješavanju društvenih problema.

“Dobiveni rezultati ukazuju i na potrebu za daljnjim istraživanjima razvoja poduzetničkih kompetencija na sveučilištima”, ističe profesorica Šlogar. Također, predlaže osmisliti longitudinalno istraživanje na temelju čijih će se rezultata usporediti poduzetničke kompetencije na početku studija s kompetencijama stečenim na kraju studija.