U suradnji s
U suradnji s Hrvatskom gospodarskom komorom

Andrej i Tomislav razvili su SCUM. Igru je u prva tri tjedna kupilo milijun korisnika. Ovo je njihova priča

Krenuli su sami. Danas u Hrvatskoj imaju 57 zaposlenih i djelatnike u Kanadi, Njemačkoj, Ukrajini i Rusiji

FOTO: Josip Regović/PIXSELL

Mnogi su odrasli uz video igre, a oni koji su svoju ljubav prema njima doveli do profesionalne razine danas imaju priliku za razvoj vrlo uspješnih i unosnih karijera na svjetskom tržištu. Konkurencija je velika, no jedan iznimno uspješan primjer je zagrebačka tvrtka Gamepires. Svoju igru naziva SCUM, u prva 24 sata od lansiranja na tržište, prodali su u čak 250 tisuća primjeraka, a u prva tri tjedna igru je kupilo čak milijun korisnika.

Počeli su prije 11 godina, a danas u Hrvatskoj imaju 57 zaposlenih i djelatnike u Kanadi, Njemačkoj, Ukrajini i Rusiji. Prije pandemije bili su po dobiti na desetom mjestu hrvatskih IT tvrtki, a lani je Gamespiresu dobit rasla čak 250 posto.

Kako je sve počelo? Prije 11 godina, inženjer informatike Andrej Levenski (40) i njegov tadašnji poslovni partner inženjer elektrotehnike Tomislav Pongrac (47) godinama su radili u gaming industriji pa su odlučili napraviti tvrtku koja će funkcionirati prema njihovim pravilima. Imali su sreću što su prije svog prvog poduzetničkog poduhvata mogli učiti iz tuđih grešaka. Odlučili su izbjeći grešku koju velik broj poduzetnika u Hrvatskoj radi i prvo pronaći investitora.

Dvije godine potrage za investitorom

“Investitora smo tražili dvije godine. U međuvremenu smo radili na dokumentaciji i strategiji, a tvrtku koje smo i danas suvlasnici, osnovali smo tek kad smo pronašli investitora”, kaže Levenski. Prvi projekt u koji su krenuli zahvaljujući inicijalnoj investiciji je bila igra Gas Guzzlers Extreme.

“Može se reći da je taj prvi projekt prošao relativno dobro jer smo još živi. Bilo je dosta teško, razvijali smo vlastitu tehnologiju iz nule i na to je otišlo dosta živaca, rada i odricanja. No izgurali smo i dobili vrhunske rezultate. Igra je bila odlično ocijenjena i s njom smo pokrili troškove, no tada smo shvatili da nije sve u kvaliteti i da bez marketinga nema šanse da nam se dogodi veliki uspjeh”, dodaje.

Realno gledano, igra je prošla odlično, osobito ako se uzme u obzir da je u pitanju prvi projekt jer je, kako naglašava Levenski, statistički gledano prodaja prvog projekta skoro pa uvijek porazna. Odnosno, Gas Guzzlers Extreme prošao je dovoljno dobro da nakon njega nisu morali tražiti dodatna sredstva za nastavak rada i tako su, dosta mudriji i iskusniji, krenuli raditi na novoj igri.

Andrej Levenski mladim poduzetnicima poručuje da ne odustaju prerano Josip Regović/PIXSELL

Najveća pogreška u poslovanju dosad

“Najveći nam je promašaj u poslovanju bio što nismo u početku dovoljno stavljali naglasak na promociju proizvoda. Kada si novo ime na tržištu, ljudi prvo pogledaju recenzije i ne kupuju odokativno, a kad si poznatije ime, kupuju po automatizmu. Mi smo išli s novim imenom, novim proizvodom i novom tehnologijom, a u promociju uložili minimalno i zato nismo s Gas Guzzlers Extreme postigli koliko smo mogli”, govori Levenski.

Poučeni tim iskustvom za drugi su projekt krenuli s marketinškom kampanjom čak godinu dana prije izlaska igre te su oko nje stvorili cijelu priču i zajednicu. Kad je igra izašla na tržište, svi koji su trebali, već znali za nju. U pitanju je bila već spomenuta iznimno uspješna igra SCUM.

Marketing kao ključ uspjeha

“Prvi put smo pogriješili jer smo tražili čega nema na tržištu. To nekad može biti dobra stvar, no ako nečega nema na tržištu, to vjerojatno nije zato jer se toga nitko prije vas nije sjetio, već jer postoji dobar razlog za to”, kaže Levenski i dodaje i da su prije drugog projekta napravili istraživanje popularnosti i vidjeli što ima najširu bazu igrača.

Tek tada su odabrali temu zahvaljujući kojoj su uz pomoć marketinga mogli gađati širok raspon korisnika. Osim većeg ulaganja u marketing, kada bi kretali ispočetka, tvrdi, ne bi ništa bitno mijenjali.

“Da sada krećemo u posao, puno manje bismo se brinuli. Stavili smo veliki pritisak na sebe, no kad smo prepoznali da vrijedimo, opustili smo se i tada su stvari počele ići lakše”, govori. Mladim poduzetnicima savjetuje da ne odustaju prerano, a to se, kaže, odnosi i na investitore.

“Mi smo razvili svoju tehnologiju i kvalitetan proizvod, no uz to je potrebno vremena da se proizvod probije na tržištu. Tim ne smije gubiti vjeru, a u početku je sve obeshrabrujuće. Treba se posvetiti timu i omogućiti mu da prepozna svoje kvalitete”, smatra.

Uz to, dodaje, iznimno je važno da investitor ne odustane nakon prve dvije godine jer tek tada prvi gaming proizvod može biti gotov.

Važno je uživati u samom procesu

Iako je i sam u nekoliko navrata razmišljao da odustane od cijele priče, takve je ideje vrlo brzo naučio odmicati od sebe i ići naprijed. Istovremeno se u njihovom timu, tvrdi, stvorila kohezija i svi su počeli vjerovati da su u stanju napraviti što god hoće i to ih je održalo na putu prema uspjehu.

“Najbolji savjet koji sam ikad dobio jest da će uvijek biti uspona i padova i da je važno malo više uživati u samome procesu”, kaže i dodaje da se trudi više uživati u razvoju projekata. No to je samo jedan segment poslovanja, uz kojeg ide i niz poduzetničko-administrativnih zavrzlama.

Administrativni problemi su u slučaju ove tvrtke krenuli već od odabira imena jer zbog hrvatskih propisa nisu mogli tvrtki dati engleski naziv pa su se prvo zvali Pandora Studio d.o.o., a nedavno su promijenili ime i postali Gamepires.

“Važno je da se na svjetsko tržište plasiraš s imenom koje je prepoznatljivo, a to teško da će se dogoditi ako je na hrvatskom ili latinskom jeziku, naročito ako je u pitanju gaming tržište”, kaže Levenski.

Nakon toga su krenuli problemi s nabavom opreme pa su u početku radili na kućnim računalima, no sada je, tvrdi Levenski, sve to ipak lakše nego onda kada su oni kretali u posao.

“U početku se susretneš s puno administracije i nepoznanica pa su zato važni projekti kao što je internetska stranica Digitalna komora Hrvatske gospodarske komore”, Levenski dodaje i da su zahvaljujući upravo Hrvatskoj gospodarskoj komori imali priliku predstaviti se na najvećim sajmovima kao sto je Gamescom, koji prosječno broji oko 350 tisuća posjetitelja, i dogovoriti neke važne poslove.

Josip Regovic/PIXSELL

Digitalna komora kao odlična prva pomoć

“Projekt Digitalna komora nudi informacije o sajmovima, a dobro je i što ima tražilicu natječaja s filterima za pretragu prema djelatnostima. Mi smo se također prijavljivali na IRI natječaje i zahvaljujući njima dobili od HAMAG BICRO-a sufinanciranje razvoja projekta za konzolu. Kad si na početku, potrebna ti je sva moguća pomoć pa je dobro što Digitalna komora sadrži i dio Pokreni poslovanje, gdje se može naći dosta korisnih članaka zahvaljujući kojima dobiješ jasniju sliku što sve treba napraviti planira li se otvoriti tvrtku,” objašnjava.

Gamepires sav profit vraća natrag u firmu te ulažu u razvoj i proširenje tima s ciljem da jednog dana mogu paralelno razvijati dva projekta. To im je važno jer će, tvrdi, tako smanjiti poslovni rizik. Naime, što veći katalog projekata ima tvrtka, to je sigurnija i tada se može posvetiti poboljšanju kvalitete i konkurentnosti proizvoda.

Iako je u pandemiji većina poduzetnika znatno financijski propatila, Gamepiresu je prodaja čak i rasla, no kako kaže, ne zato što su svi sjedili kod kuće i igrali igre. Dobri prodajni rezultati su, tvrdi Levenski posljedica kontinuiranog rada na igri jer su u tri godine izdali čak 170 softverskih zakrpi, odnosno svaka dva tjedna su na tržište puštali novi update za SCUM, što je svojevrsni rekord. Uz to što neprekidno komuniciraju sa svojim korisnicima i rade na poboljšavanju Scuma, razvijaju i PC verziju igre, a plan je pokriti i druge platforme.


Vaš putokaz do cilja

Platforma Digitalnakomora.hr namijenjena je poduzetnicima svih veličina i poslovnog iskustva. Sadrži čitav niz modula za pokretanje i razvoj poslovanja: edukativne vodiče i hodograme, alat za izradu poslovnog plana, pomoć iskusnog savjetnika, bazu izvora financiranja i sajmova, alate za istraživanje konkurencije i informacije o poslovanju na međunarodnom tržištu. Platforma je posve besplatna za sve članice Hrvatske gospodarske komore.


Sadržaj nastao u suradnji s Hrvatskom gospodarskom komorom.