FOTO: Sandro Lendler

Telegram partner

U suradnji s

U suradnji s Aquarius Water+

Andrej je usred covid-krize dao otkaz i otvorio svoju firmu. Nije se bojao, inspirirao ga je Winston Churchill

Telegram partner

U suradnji s

U suradnji s Aquarius Water+

Andrej je usred covid-krize dao otkaz i otvorio svoju firmu. Nije se bojao, inspirirao ga je Winston Churchill

FOTO: Sandro Lendler

“Winston Churchill davno je rekao – ne daj dobroj krizi da propadne. I nisam. Kako se dogodila Covid kriza, primijetio sam da velike agencije, kao i velika poduzeća teško odgovaraju na okolnosti i izazove koji se stavljaju pred njih. Zato sam odlučio svoje iskustvo iz advertisinga, ali i tehnološke strane iskoristiti i pružiti startupima i mladim poduzećima mogućnost pozicioniranja na svjetskom tržištu”, priča nam Andrej Kajganić (29), koji je u ovo vrijeme prošle godine ostavio siguran posao u kreativnoj agenciji i pokrenuo svoj biznis.

Advertisement“Ekonomija, ekonomski modeli, sve funkcionira dok ne pukne. I tu treba pronaći prostor za sebe. Na krizu ne treba gledati kao na propast nego kao na priliku”, dodaje govoreći. Previranja i sve popratne informacije s tržišta, kao i informacije o krizi stvarali su u javnosti strašnu buku. Andreja to nije obeshrabrilo, dapače, covid-kriza na neki način ga je osvijestila. Iako su s krizom krenuli valovi otkaza, rezanja plaća, nije dvojio. Vidio je svoju priliku.

Churchill je imao pravo

“Kažem, Churchill je imao pravo. Na stvari gledam tako da je svaka kriza prilika jer se ponovno miješaju karte, dolazi do razbijanja nekih starih ekonomskih modela koji više ne funkcioniraju. Uzmimo za primjer boom e-commercea koji je u Hrvatskoj počeo prije godinu dna. Ljudi su bili zatvoreni, pitali su se gdje će što kupiti i silom prilika svi su se, pa i oni koji su zazirali od online kupnje, naviknuli kupovati online, a i svaka firma sada ima web shop”, kaže.

Pa i otvaranje obrta je odradio online. Možda je kriza sve ubrzala, dodaje, ali za sve mu je trebalo tek tjedan dana. Nije morao ići nikuda, sve je išlo preko interneta. Samo je morao fizički otići u banku potpisati ugovor. “I to je jedna od pozitivnih promjena koje su se odigrale u to neizvjesno vrijeme”, kaže.

Oslonio se na samo jednog klijenta

Nije dobivao ni odobravanja okoline. Svi su mu govorili da je lud što usred krize ostavlja siguran posao i otvara firmu, da ne može znati kako će to funkcionirati. “Slušao sam, ali htio sam probati. rekao sam, vidjet ćemo”, govori Andrej koji se u startu oslonio isključivo na samo jednog klijenta.

“Riječ je o investicijskom fondu iz Švicarske. Surađivali smo godinama, još od fakulteta. Oni jako puno ulažu u start up-ove i vrlo brzo smo dogovorili da ću im raditi marketing consulting. To je bilo u trećem mjesecu prošle godine. Brzo sam sve pripremio, dao otkaz i u šestom mjesecu i otvorio svoju agenciju Peglanje ideja”, priča, a mi pitamo – otkud ime?

“Znate kad vam u poslu kažu ‘Daj to još malo popeglaj’, upravo zato. Mislim da jako dobro peglam ideje”, govori te uz smijeh dodaje i da privatno pegla, sve osim košulja koje ionako ne nosi često, to radije prepušta profesionalcima. “I tako je od tog jednog klijenta, u manje od godinu dana prikupio desetak stalnih, mahom inozemnih klijenata.

Svi imamo jednaku šansu za uspjeh

“Oko 80 posto klijenata je stranih, tek 20 posto je domaćih. Da, radim sa strancima, a ostao sam ovdje. Ovdje je prekrasno živjeti. Toga treba biti svjestan. No nije važno gdje živite. Prije 50 godina prijenos tehnologija je bio spor. Danas se to odvija brzinom svjetlosti. Zahvaljujući digitalizaciji, danas svi imamo jednake šanse, nije važno živite li u nekom selu u Hrvatskoj ili u Njemačkoj”, govori pojašnjavajući zašto se više orijentirao na strano tržište:

“Iz sigurnosti svakako. Kod nas još vlada mindset ‘Budemo’, ‘Dogovorit ćemo se’, ‘Lako ćemo’ i ima puno improvizacije. I to je jedan od razloga zašto su nas stranci uzeli. Naš prvi klijent nam je rekao da smo u tjedan dana riješili sve što su trebali, a oni su na tome radili mjesec dana. Taj improvizatorski gen je kod nas specifičan, to je ono što oni vani nemaju, dok je ono što je vani dobro činjenica da se rokovi poštivaju, kao i datumi plaćanja, sve je kako je dogovoreno.”

Bitan je cijeli paket

Na to se pitamo, budući da je na tržištu poplava agencija – što je to što je osvojilo strance, po čemu je Peglanje ideja drugačije? “Kada poduzeće neki problem rješava na brži, efikasniji ili potpuniji način, a nedostaje mu tržište – tu mi nastupamo. Primjerice, kada fond uloži u start up, ja radim marketing consulting, radim analizu kako bi se oni što lakše pozicionirali na tržištu. Gledamo u kojem bi smjeru mogli ići, koji bi im oglašivački kanali bili idealni, koje bi kampanje mogli raditi, ali i u kojim procesima prodaje primjerice nešto šteka. Onda napravim plan te zapošljavam druge ljude koji to odrade”, govori dodajući da je to cijeli paket.

“Ako nisi efikasan i ne nudiš neku vrijednost, ne možeš uspjeti. Po čemu je Peglanje ideja drugačija agencija? Mi imamo cijelu pozadinu podataka, analitike, istraživanja i onda s tim podacima radimo. Na primjer, ako je maloprodaja loša, tražimo rješenja kako je podići – od marketinške kampanje, dajemo smjer koje kanale koristiti i onda pratimo što se događa, kako radite, koji je biznis model. To znanje koje smo stekli u radu sa start-upovima i fondovima, plus znanje iz kreativnih agencija se miksa i dobije se vrhunski rezultat. Znači nismo usredotočeni na samo jedan dio procesa, dakle nije da samo brinemo o komunikaciji, a prodaja nas ne zanima”, naglašava.

Nema radno vrijeme, ali brine o sebi

No, uz sav marketinški konzalting, prate promet i prodaju, nadograđuju ostale procese koje treba unaprijediti i to je, Andrej smatra, njihova posebnost. Za sada je okupio 10-ak stalnih klijenata, a u iduća četiri mjeseca predviđa da će posao eksplodirati. “Sve je bilo zatvoreno, nije se trošilo, budžeti su bili rezani, nije se znalo kakvi će biti. Sada je rast u trgovini na malo na razini iz 2019. dok je 2020. sve palo. Da, iako je još u većini svijeta na snazi lockdown, maloprodaja raste za 2 posto u odnosu na 2019. i zato mislim da će sve ubrzo eksplodirati”, kaže.

Na to mi pitamo ima li radno vrijeme, hoće li on u jednom trenutku eksplodirati od posla, kako stoji s radnim vremenom i balansiranjem privatnog i poslovnog. “Nemam radno vrijeme, a posla ima jako puno. To potvrđuje činjenica da u ovih godinu dana nisam stigao napraviti web stranicu za svoju agenciju. Ne stignem”, kaže uz smijeh.

“Kada pričamo o radnom vremenu, ne mogu reći da ga imam. Posao je sezonalan, u 11 i 12 mjesecu je bila ludnica, pa u drugom zatišje. Sad je opet sve krenulo. Uglavnom se radi 10-ak sati na dan. budući da dosta radim sa stranim klijentima, zbog vremenske razlike znam raditi i kasno navečer. No, ne zaboravljam na sebe. Imam jako puno hobija, uživam u stvarima koje me opuštaju. Vratim ono što mi posao uzme. Pazim što jedem, brinem o zdravlju, pazim na unos vode i opuštam se u stvarima koje volim”, govori.

Obožava vrtlariti i kuhati

“Ne znam što se treba dogoditi da radimo za vikend. To su samo neodgodivi slučajevi. A vikendi su obično rezervirani za uživanje na vikendici, kraj Topuskog. Tamo imam vrt i to mi je najdraža antistres terapija. Uzgajam jako puno povrća, volim hranu, obožavam kuhati. I to kuhanje je opet, kad pogledaš, kreativno. Probaš malo ovo, malo ono… Vrtlarenje sam zavolio uz baku, kao klinac. Sve me naučila”, priča Andrej i ponosno kaže kako već u vrtu ima i blitvu, špinat, salate, a ljeti rajčice i sve ostalo povrće.

“Kuhanje mi poseban gušt. Volim kuhati s hrpom povrća, izmišljam sve i svašta, kombiniram. Kuham sve, najviše mediteransko. Mislim da sam recimo usavršio parmigiano, to se svima svidi kad probaju. I ne prođe dan da si ne kuham. Obično navečer, oko 10. Kuham jednostavne stvari, sve je gotovo kroz pola sata, 45 minuta. I nosim si na posao, ne jedem baš dostave, 90 posto stvari na poslu jedem koje sam si sam skuhao”, govori dodajući da je u zadnja dva mjeseca počeo doručkovati.

“Izgubio sam 10 kila. Shvatio sam da sam dolazio na posao gladan, nešto bih pojeo na poslu i kad bi došao doma navečer mogao bi pojesti odojak. Nisam bio tip koji može jesti ujutro. Doslovno sam se silio ispočetka, sad je hrana prvo na što pomislim ujutro. Budim se gladan”, kaže. Vježbanje mu je pak rezervirano za navečer, oko 10, 11 sati kada šeta po zagrebačkom nasipu.

Nogomet subotom u šest je ritual

“I vikendima, nogomet s dečkima, subotom u šest. To je rutina, no šetnje po nasipu su poseban ritual. One su mi najbolji lijek za kreativne krize. Kad nešto ne ide, maknem se, napravim odmak. Često mi se događa da dok radim sa stranim klijentima i posao mi se pomiče kasnije zbog vremenske razlike, i kad ne znam kako nešto riješiti samo izađem van hodati. Znao sam u jedan ujutro tako hodati kao manijak po nasipu, ali djelotvorno je”, smije se.

A kad ideja iznenadno sine, sve zapisuje u mobitel. “Nikad ne znaš kad će ti zatrebati. Meni ideje recimo sijevaju obično kad ne radim, dok šetam nasipom, sjedim u tramvaju i promatram ljude, ali i iz proizvoda ili ponašanja ljudi koji bi trebali koristiti proizvod. To je poprilično voajerski”, dodaje uz smijeh.

Peglanje ideja je za sada obrt za marketinške usluge, no Andrej vjeruje da će iduće godine postati i pravi d.o.o, ako se rast koji su napravili u samo šest mjeseci nastavi. I ima poruku za mlade ljude koji razmišljaju o pokretanju svog posla, a koče ih strahovi.

Djeluj i ne boj se letjeti!

“Djeluj. Mi smo nacija koja voli puno pričati. Često čujemo ‘Joj, kako bi bilo dobro kad bi…’ Ja kažem – radi, probaj, vidi. Evo, sad radimo s klijentom koji je tri puta propao. Četvrti put je uspio. Bavio se nekretninama. Nije on bankrotirao, biznis mu je propao. No, to ga nije obeshrabrilo. Sada u Grčkoj radi s kripto umjetninama i neviđeno raste. Trguje udjelima u umjetninama, taj dio tržišta raste i početna evaluacija im je 5 milijuna dolara”, kaže pa nastavlja:

“Samo treba djelovati. Ako ne ide, ok, naći ćeš neki drugi posao. Svi se mi bojimo neuspjeha, i ja imam dana kada si mislim da ću se vratiti u neku agenciju samo da ne moram razmišljati o plaći, najmu… To uvijek mogu. No, treba probati. Ne treba se prepustiti strahu”, kaže i izgovara slogan koji mu stoji u uredu na zidu, a kaže: Never be afraid to fly.


Ovaj sadržaj kreiran je u suradnji s Aquarius water – vodom koja vraća sve što život uzima. Ovdje saznajte više o svakodnevnoj ulozi minerala koje Aquarius voda vraća tijelu uslijed velikih tjelesnih i mentalnih napora.


Bespoštedno novinarstvo koje gura društvo naprijed.

Za neograničeno čitanje Telegrama i podršku istraživačkim serijalima, odaberite jedan od paketa.

Pretplatite se
Već imam pretplatu