Nekad je nužno odabrati stranu
U suradnji s
U suradnji s Hrvatskim Telekomom

Bili smo na digitalnom tečaju za umirovljenike. Gospođa Višnja: 'Naučila sam očistiti računalo, to inače košta 200 kuna'

Na besplatnim radionicama uče word i excel, ali i kako ne nasjedati na zamke na internetu

FOTO: Boris Štajduhar

“Danas smo naučili personalizirati računalo i postaviti fotografiju pozadine. Bilo je malo straha kada smo to radili. Polaznici su me pitali hoće li se, ako postave svoju fotografiju, u tom slučaju izbrisati fotografije koje su zadane u osnovnim postavkama”, govori nam voditeljica Ljiljana Banić, voditeljica osnovnog informatičkog tečaja u Društvenom centru Prečko.

Voditeljica dodaje da se neki polaznici boje uključiti i isključiti računalo no vrlo brzo se oslobode tog straha. “Bude ih strah da će nešto pokvariti. No, kada nauče da postoje undo i back opuste se i vrlo brzo postanu samostalni”, kaže naša sugovornica.

Naši stari brzo uče

“Ovoj grupi danas je bio drugi blok sat i svakako bih ih preporučila za napredni program zato što imaju jako dobro predznanje. Za razliku od prijašnjih polaznika s kojima smo prvih nekoliko sati učili kako se koristi miš i što su klik i dvoklik, ovi poznaju internetske pretraživače i poprilično su samostalni u radu”, govori s oduševljenjem.

“Ovo nam je sedma grupa, uvijek smo imali po sedam polaznika zato što zbog epidemioloških uvjeta ne možemo primati više. Ispočetka smo polaznike okupljali usmenom predajom, no s vremenom smo se i mi modernizirali pa imamo svoju Facebook stranicu”, priča nam administratorica projekta Marina Lukač ističući da im, otkako se proširio glas o besplatnim radionicama, ne dolaze samo ljudi iz kvarta nego iz cijelog grada.

“Znanja i motoričke sposobnosti polaznika variraju pa se zna dogoditi da prva tri sata odu na upoznavanje s mišem i korištenje lijeve i desne tipke te kotačića”, priča Ljiljana napominjući da, bez obzira na početno nepoznavanje računala, naši stari brzo uče.

Dolaze iz potrebe i želje za učenjem

“Inače koristim pametni telefon i nešto sam se malo igrala s računalom kod kuće, no htjela sam obnoviti i proširiti svoja znanja budući da sam u mirovini i više toliko intenzivno ne koristim tehnologije kao prije”, govori nam Višnja Švarbić kojoj društvo u klupi radi suprug Josip koji je također u mirovini pa si tako ispunjavaju slobodno vrijeme.

“Motivi za dolazak su raznorazni. Neki dolaze zato što su im djeca u inozemstvu pa žele naučiti komunicirati putem Skypea i sličnih aplikacija koje imaju opciju video poziva, no uglavnom ih pokreće želja za cjeloživotnim učenjem. Mnogi poput gospođe Višnje pak žele naučiti nešto novo ili obnoviti znanje”, priča voditeljica Ljiljana, na što se Marina dodaje:

“Digitalno opismenjavanje starijima je i potreba. U današnje vrijeme sve je manje više digitalizirano. Kud god idete kažu vam ‘Naručite se mejlom’ ili ‘Kupone možete poslati mejlom’. To starijima zna predstavljati problem pa nam ne dolaze samo iz znatiželje nego upravo iz potrebe.”

Gospođa Višnja i suprug uskoro će krenuti i na plesne radionice u centru Boris Štajduhar

Stječući nova znanja osjećaju se uključenima u društvo

Digitalno opismenjavanje starijih je nužnost, nastavlja Marina, ono im omogućuje da ostanu ukorak s vremenom u kojem žive. “Ovakvi programi iznimno su važni zato što se ljudi osjećaju uključenima u društvo. Naime, ako smatraju da nisu dovoljno upoznati s novim tehnologijama, stariji se ljudi automatski osjećaju isključenima. U konačnici, sve im to pruža osjećaj da su korisni”, priča nam.

Osjećaj uključenosti u društvo pa tako i u digitalni svijet, iznimno je važan u trenutnim uvjetima smanjenje društvene interakcije koja je posebno pogodila naše najstarije. Ovu je potrebu prepoznao je i Hrvatski Telekom koji je 2020. pokrenuo nacionalni program digitalne edukacije starijih osoba u Hrvatskoj “Generacije Zajedno” te je do sada kroz projekt donirao tablete i besplatan internet za 42 doma za starije diljem Hrvatske.

Pozitivan utjecaj na kvalitetu života

Tako su tijekom 2020. i 2021. godine korisnici domova pohađali i edukaciju korištenja digitalnih alata te učili kako uspostaviti WhatsApp video pozive, s ciljem što bolje povezanosti sa svojim obiteljima i prijateljima.

Do sada je programom, u kojem su sudjelovali i članovi Kluba volontera HT grupe, povezano više od 1500 starijih osoba. Zahvaljujući ovom projektu čak 600 korisnika domova obavilo je više od 2000 poziva u ukupnom trajanju više od 6000 minuta. Na istoj ideji temelji se i program u Društvenom centru Prečko.

“Ova im znanja poboljšavaju i kvalitetu života. Primjerice, imali smo nekoliko polaznika koji su osobe s invaliditetom. Nakon što su svladali korištenje aplikacije e-građani sada ne moraju ići uokolo po raznorazne potvrde. Starijima je pak, osobito u vrijeme pandemije, puno jednostavnije plaćati račune od kuće jer je dobar dio njih slabije pokretan. Osim što ne moraju stajati u redu i čekati na hladnoći, pod manjim su rizikom od zaraze”, pojašnjava voditeljica Ljiljana.

Vijesti čitamo na pametnom telefonu

“Posljednjih godina sve se više informiramo upravo preko pametnih telefona. Rijetko gledamo vijesti na TV-u, uglavnom vijesti čitamo na internetu. Mene posebno zanimaju teme o zdravom životu, odnosno kako održati i ojačati imunitet, kako održati zdrav duh u ova neizvjesna vremena, kako opstati i ostati zdrav…”, dodaje gospođa Višnja govoreći da su na drugom blok satu učili organizirati radni stol i pripremiti računalo za rad.

“Vi ste iz Telegrama? Kad sam čuo da dolazite išao sam pogledati vaš portal. Sviđa mi se sve što radite”, dodaje Josip napominjući da se informira na više news portala. “Pročitam sve strane i na kraju imam svoju istinu”, odlučan je gospodin.

“Uz word i excel, učimo i kako na internetu pronaći informacije koje nas zanimaju, od raznoraznih recepata do how to savjeta”, ističe Marina dodajući da je među starijima posebno popularan Google Maps. “Kad vide da si mogu upisati određenu rutu te da će im aplikacija ponuditi dulji i kraći put, reći kako će od točke A do točke B doći tramvajem i na koji tramvaj trebaju sjesti, kako će putovati busom a kako pješice, oduševljenju nema kraja”, otkriva nam.

Ispočetka strahuju da će pokvariti računalo

“Jako je korisno što smo naučili očistiti računalo zato što se ta usluga inače u servisu plaća po 200, 300 kuna, a mi smo to naučili sami napraviti”, ponosna je gospođa Višnja. No, osim rada na računalu, naši stari uče i kako ne nasjedati na iznude na internetu, kako prepoznati stranicu na kojoj ne smiju upisivati broj bankovne kartice, općenito sva pravila sigurnog korištenja internetom.

“Učimo ih i kako otvoriti svoj profil na e-građani te kako ga pretraživati, ali i kako koristiti internet bankarstvo”, priča voditeljica ističući da je jedna od većih tema koje se u sklopu programa obrađuju i zaštita identiteta na internetu.

Ipak, slažu se Marina i Ljiljana, praktična znanja polaznicima pružaju poseban osjećaj zadovoljstva. “Često nam znaju reći da im je doktorica poslala nalaz i da ga moraju proslijediti specijalisti te uz njega priložiti povijest bolesti. Sve prođemo s njima, korak po korak i mogu doista reći da brzo uče, dodaje Marina.

Vrijednost projekta je oko 2 milijuna kuna, od čega se 85 posto sufinancira sredstvima EU u okviru Operativnog programa Učinkoviti ljudski potencijali iz Europskog socijalnog fonda, a 15 posto iz proračuna RH Boris Štajduhar

Naučili su slati nalaze i naručiti se na pregled

“Također, polaznicima se nudi mogućnost da stvari puno lakše rješavaju te da općenito brže dolaze do važnih informacija. Evo, većina naših polaznika informacije o radionicama pronašla je na upravo našoj Facebook stranici”, dodaje Marina govoreći da su imali volonterske akcije o pametnim telefonima koje su također bile jako popularne.

Nova grupa za osnovni informatički tečaj s radom će početi 21. veljače, a zainteresirani se mogu javiti na njihov e-mail, kaže Marina govoreći da se vesele novom ciklusu i novim susretima.

“Ono što im je jako korisno i praktično, osobito u vrijeme epidemije, je to da su učili kako poslikati nalaz, poslati ga doktoru mejlom, ali i naručiti se na pregled”, pojašnjava Marina, a gospođa Višnja govori da se veseli radionicama o pametnim telefonima koje su u najavi. “Nedavno sam kupila novi pametni telefon, još istražujem sve opcije koje nudi. Unuka me naučila pokrenuti video poziv i sad uglavnom tako razgovaramo”, kaže.

No, svestrana Višnja na odlasku nam je kazala da u Društvenom centru Prečko uskoro kreću i plesne radionice te da će ona i suprug sigurno doći. “Davno smo, još kao mladi išli na plesnjake, sada želimo obnoviti i plesna znanja”, s veseljem je dodala na odlasku.


Pandemija uzrokovana koronavirusom nam je dodatno pokazala koliko je nužno djelovati kako bi i starija populacija osjetila prednosti digitalizacije. Digitalne vještine im omogućuju jednostavniju i bržu komunikaciju s najmilijima, kao i uživanje u zanimljivom, zabavnom i korisnom sadržaju koji ih čini povezanim sa zajednicom. Uz digitalizaciju, naši najstariji doista mogu imati ljepšu svakodnevicu.

Upravo zato je Hrvatski Telekom 2020. godine pokrenuo nacionalni program digitalne edukacije starijih osoba u Hrvatskoj “Generacije Zajedno” te je do sada kroz projekt donirao tablete i besplatan internet za 42 doma za starije diljem Hrvatske, a s programom će nastaviti i dalje.


Producirano u radionici TG Studija, Telegramove in-house agencije za nativni marketing