U suradnji s
U suradnji s Arena Centrom

Dok vi šopingirate, oni čuvaju okoliš. Recikliraju 60% svog otpada, a zelenilo zalijevaju vodom iz svog bunara

Ovaj je eco-friendly Centar prvak održivog poslovanja. U 2020. isporučeno im je 4000 MWh električne energije i to 100% iz obnovljivih izvora

FOTO: Sandro Lendler

Klimatske promjene i dalje utječu na naš život kao i na sudbinu svih ostalih vrsta na planetu. Za vlasnike svih kako velikih tako i malih poduzeća, održive poslovne prakse postaju imperativ. Osobito kada znamo da je svega 100 kompanija odgovorno za čak 71 posto globalnih emisija CO2, odnosno gotovo pa cjelokupnog svjetskog zagađenja.

Mahom su to veliki proizvođači pa su ljudi često skloni zaključiti kako pojedinci, manje tvrtke i poduzeća ne mogu mnogo učiniti po pitanju očuvanja okoliša. No to nije istina. Održivost svake tvrtke započinje svjesnošću o problemu i razumijevanjem važnosti promjena – kako za posao tako i za planet.

Što je to uopće održivo poslovanje? Ono nema negativan utjecaj na okoliš, a zelena poduzeća, velika i mala, funkcioniraju u najboljem interesu lokalnog i globalnog okruženja ne uzimajući u obzir samo dobit nego i njegov utjecaj na društvo i okoliš. Koncept održivog poslovanja još je 1994. osmislio britanski konzultant John Elkington.

Trostruko dno – temelj je održivosti

Objedinio ga je pojmom trostrukog dna, pravilom kojeg bi se trebalo pridržavati svako održivo poduzeće. Prema Elkingtonu tri su neodvojive komponente trostrukog dna – dobit, ljudi i planet. Prema toj ideji održiva tvrtka ostvaruje dobit društveno odgovornim poslovanjem pritom štiteći upotrebu resursa planeta.

Zašto je održivost toliko važna u poslovanju? Osim najvećih zagađivača emisijom CO2, možda je za promišljanje dovoljan podatak da otok smeća, dvostruko veći od američke države Texas, pluta Tihim oceanom. Ta plastika šteti morskom životu, a u konačnici i ljudima jer je sve prisutnija u ribi i plodovima mora koje ljudi konzumiraju. Nastavimo li ovim tempom, prema nekim procjenama do kraja 21. stoljeća izumrijet će mnoge biljne i životinjske vrste.

Djelovati mogu svi – veliki i mali

Sada je vrijeme da tvrtke postanu dio rješenja, smanje emisije i količinu otpada te doprinesu održavanju planeta za život. Dobra je vijest da, prema Pariškom sporazumu, tvrtke mogu umanjiti i do 60 posto emisija CO2 već do 2030. godine.

Tko sve može djelovati? Svaki pojedinac može poduzeti korake za održiviji život i rad, ali što se tiče poboljšanja održivosti u poslovanju, postoje određeni ljudi koji svojim jedinstvenim pozicijama mogu uvelike utjecati na promjene. Ponajprije su to vlasnici poduzeća i menadžeri koji imaju mogućnost donijeti strateške odluke o održivosti koje donose korist tvrtki, njezinim zaposlenicima, kupcima i u konačnici samom planetu. Oni su najvažnija karika u lancu.

Naš prvak u borbi za održivost

Primjerice tu su praksu u svijetu uvele velike globalne kompanije poput IBM-a i Nikea. No svjesnost o održivom poslovanju sve je prisutnija i u malim tvrtkama, o čemu sve više promišljaju i shopping centri. Od Azije i Europe pa do Sjedinjenih Država, trgovački centri sve više postaju eco-friendly.

Korištenje solarne/LED rasvjete, prikupljanje i recikliranje otpada te uzgajanje velikih zelenih površina samo su neke od inicijativa koje prisvajaju. Iako su veliki shopping centri u Singapuru i Dubaiju pioniri održivog poslovanja, imamo i mi prvaka u borbi za održivost.

U svom poslovanju nastoje ekološki djelovati, ali i poticati umjetnost, edukaciju te surađivati s lokalnom zajednicom čime nisu samo destinacija za shopping i zabavu već i aktivan dio društva. Upravo o navedenom X faktoru koji ih izdvaja iz mnoštva razgovarali smo s Natašom Milašinčić, center managericom Arena Centra.

Stanica za recikliranje na food courtu postavljena je kako bi i posjetitelji mogli dati svoj doprinos očuvanju okoliša Sandro Lendler

Ponosni nositelji certifikata prijatelja prirode

Kada se govori o uspješnosti u poslovanju u fokusu su uvijek brojke, no ono o čemu se manje govori jest upravo održivost, segment poslovanja o kojem u ovom shopping centru svakodnevno promišljaju. “Uspješnost poslovanja ne leži samo u poslovnim rezultatima već je za napredak poslovanja kao mjerilo uspjeha potrebno promatrati i održivost. Održivost je i nama važna komponenta prilikom donošenja poslovnih odluka te u tom pogledu nastojimo napraviti što više. Arena Centar je tako, primjerice, ponosni nositelj ZelEn certifikata – prijatelj prirode”, govori nam u uvodu Milašinčić.

Svakodnevno prate mogućnosti napredovanja. Uz samo zadovoljstvo posjetitelja, apsolutni im je prioritet da su eco-friendly centar. Pored akcija tijekom sezonskih kampanja i specijalnih projekata tijekom kojih koriste promotivne artikle od ekoloških materijala (u suradnji s jednim hrvatskim proizvođačem izradili su shopping torbe od organskog pamuka), rade i nešto puno ozbiljnije.

Čak 4000 MWh električne energije iz obnovljivih izvora

U poslovanju Arena Centar nastoji u što većoj mjeri doprinijeti svim dimenzijama održivog razvoja, pa tako i brizi o okolišu. Upravo s tim ciljem, u suradnji s HEP-om, omogućena im je usluga korištenja električne energije iz obnovljivih izvora te su nositelj spomenutog HEP-ovog ZelEn certifikata koji potvrđuje da je sva energija koja je dostavljena Arena Centru dobivena iz obnovljivih izvora.

“Kao mjerilo uspjeha najbolje govori sama brojka prema kojoj je u 2020. godini Arena Centru isporučeno ukupno 4000 MWh električne energije iz obnovljivih izvora. Nismo stali na tome već i dalje aktivno tražimo načine kako smanjiti potrošnju energije, pa je unutar Centra kompletno osvjetljenje zamijenjeno LED rasvjetom”, otkriva nam Milašinčić.

Puno se promišljalo i o recikliranju otpada te se pronašlo rješenje. “Potičemo recikliranje i odvajanje otpada te je 60 posto otpada prikupljenog u Centru reciklirano. U sklopu koncepta “Priroda zahvaljuje” NEPI Rockcastle grupacije unutar Centra postavljene su kante za različite vrste otpada, a zakupcima i svim službama Centra omogućena su čak dva prostora za odvajanje otpada u zasebne kontejnere. Zbog velike količine prikupljenog otpada imamo ugovorenog dobavljača koji prikupljeni otpad odvozi te provodi reciklažu.”

Sandro Lendler

Oko 22.000 kvadrata zelenila zalijeva se vodom iz bunara

Recikliranje je samo jedna od komponenti održivog razvoja koje potiču. “Zanimljiva je činjenica da vodu crpimo iz vlastitog iskopanog bunara. Ujedno ju koristimo kao tehnološku vodu, ali i za navodnjavanje zelenih površina kojih oko Centra imamo gotovo 22.000 kvadrata pri čemu izbjegavamo korištenje pitke vode. Time ne opterećujemo vodoopskrbni sustav čime se dodatno štedi i potrošnja energije općenito. Iz bunara koristimo podzemne vode koje se potom i vraćaju u prirodu”, govori.

Osim osluškivanja potreba posjetitelja, osluškuju se i potrebe lokalne zajednice, osobito onog dijela koji živi tik do Centra. “Primili smo upit jedne posjetiteljice kako sa stražnje strane Centra, gdje ona voli često šetati, nedostaje zelenila i hlada te smo objeručke prihvatili tu inicijativu i zasadili drvored uz ulicu Jaruščica. Uvijek nastojimo slušati lokalnu zajednicu, doprinijeti okolini u što većoj mjeri i biti aktivan član zajednice”, kaže center managerica.

Posadili su drvored uz ulicu Jaruščica. uz stražnju stranu Arena Centra Sandro Lendler

I dekoracije su ekološke

Svake sezone, uz standardne dekoracije, posjetitelje žele iznenaditi i razveseliti nečim novim. Pritom je uvijek prioritet odabrati ekološki prihvatljivije rješenje. “Tako smo za protekle božićne i uskršnje blagdane, u suradnji s udrugom Slama iz Osijeka, Centar ukrasili skulpturama od slame koja je ekološki materijal. Također prilikom organiziranja događanja u Centru vodimo računa da za rekvizite i scenografiju uvijek damo prednost ekološki prihvatljivijim rješenjima. Pa smo tako ovog Uskrsa, za veliki lov na jaja umjesto standardnih pisanica od stiropora, koristili drvene pisanice koje su oslikala djeca iz OŠ “Lanište” ekobojama”, dodaje.

Uz ekološko, iznimno su angažirani i u društveno odgovornom djelovanju na koje su posebno ponosni. “Svi društveno odgovorni projekti NEPI Rockcastle grupacije iz svih devet zemalja, uključujući Hrvatsku, komunicirani su pod sloganom #ResponsiblyTogether. ‘Odgovorni, zajedno’ predstavlja našu opredijeljenost za potporu razvoju zajednice i okuplja inicijative posvećene trima važnim stupovima održivosti – obrazovanju, zajednici i zaštiti okoliša”, govori Milašinčić.

Sandro Lendler

Dugogodišnja suradnja s UNICEF-om

“Surađujemo s brojnim udrugama pa je teško izdvojiti samo nekoliko njih s obzirom na to da se baš svakom suradnjom ponosimo. Zato ćemo istaknuti samo dio iz prošle godine kada smo unatoč izazovima koje je pred sve nas stavila pandemija uspjeli organizirati nekoliko izložbi, ali i donacijsku dizajnersku rasprodaju. Rasprodaja je organizirana u suradnji s udrugom Ljubav na djelu čiji je cilj bio prikupiti sredstva za pomoć djeci koja se liječe na odjelu Instituta za tumore”, kaže, ističući kako već dugi niz godina imaju lijepu kolaboraciju s UNICEF-om.

Dosad su zajedničkim snagama organizirali mnoštvo projekata s ciljem poboljšanja kvalitete života djece i svih nas. “Trenutno u suradnji s UNICEF-om, a povodom Dana planeta Zemlje, u Arena Centru traje izložba o globalnim ciljevima održivog razvoja UN-a. Izložba se sastoji od 20 ilustracija koje posjetiteljima objašnjavaju važnost očuvanja našeg planeta i odgovornog ponašanja prema drugim ljudima, prirodi i okolišu te ih time nastojimo potaknuti na usvajanje pozitivnih i trajnih navika.”

U Arena Centru možete pogledati izložbu o globalnim ciljevima održivog razvoja UN-a koja je nastala u suradnji s UNICEF-om Sandro Lendler

Ovo je Arena Centar u brojkama:

  • više od 200 zakupaca među kojima su trgovine, razne usluge i kino koje se sastoji od čak 10 kino dvorana
  • unutar i izvan centra dostupno je više od 3000 parkirnih mjesta
  • čak 15 autobusnih linija i 2 obližnje tramvajske linije čine Arena Centar pristupačnom i poželjnom shopping destinacijom
  • na ulazima u centar je 5 stanica za bicikle, te i stanica za sustav javnih bicikala koji će ove godine biti upotpunjen i električnim biciklima
  • u 2020. godini Arena Centru isporučeno je 4000 MWh električne energije, i to 100% iz obnovljivih izvora
  • u 2020.godini prikupljeno je gotovo 260.000 kg papirnatog otpada, 40.000 kg plastike, 220.000 kg miješanog otpada, a više od 60% prikupljenog otpada je reciklirano
  • za hitne situacije, ali i lakše kretanje po centru, slabo pokretnim te osobama s invaliditetom na raspolaganju su i troja invalidska kolica
  • u proteklih nekoliko godina donirano je gotovo 7 milijuna kuna zdravstvenim i obrazovnim ustanovama, udrugama, ali i obiteljima stradalima u potresu u Petrinji
  • osim donacija, suradnje s brojnim udrugama sastavni su dio poslovanja Arena Centra, a brojke sežu i do 10 različitih suradnji godišnje

“Ovo je samo dio brojki za koje smatramo da su i više nego impresivne, a ujedno su nam i izazov s obzirom na to da uvijek stremimo boljemu i nastavljamo raditi na tome da i u narednom periodu ostvarimo dodatni napredak u svim elementima održivog razvoja. Što je naše poslovanje više ekološki i društveno orijentirano, to smo korak bliže održivom razvoju, što je ujedno i dodatan poticaj ka još boljim rezultatima”, kaže Nataša Milašinčić za kraj.


Producirano u radionici TG Studija, Telegramove in-house agencije za nativni marketing