Jači od krize: Ova hrvatska tvrtka u 10 mjeseci otvorila je 10 poslovnica u 10 gradova. Evo kako su to uspjeli

Imaju više od 200 zaposlenika od čega je čak 80 posto žena. Mlad, progresivan menadžment njihova je pokretačka snaga

FOTO: Sandro Lendler

Svoj put započeli su davne 1999. u Splitu kao mala obiteljska tvrtka, s vremenom su postali regionalni lider na području Dalmacije, a sada su se, 22 godine kasnije, s 32 poslovnice i više od 200 zaposlenih, uz zajedništvo te urođeni splitski dišpet, pozicionirali kao jedan od vodećih lidera na tržištu. Moderna, progresivna vizija koju nosi mladi menadžment, pokretač je promjena i forte ove hrvatske tvrtke koja spremno odgovara na potrebe tržišta i u najtežim okolnostima.

Dok je kriza izazvana epidemijom virusa COVID-19 mnoge hrvatske poduzetnike dovela pred zid, te svaki četvrti kaže kako očekuje stečaj ako se kriza nastavi, Optika Anda bilježi stabilan rast. Na to je dovoljno reći kako su u posljednjih 10 mjeseci, u 10 hrvatskih gradova otvorili 10 novih poslovnica. I tu ne misle stati. O evoluciji tvrtke, ali i o viziji i planovima za budućnost, u poslovnici smještenoj stotinjak metara od glavnog zagrebačkog Trga, razgovarali smo s njihovim izvršnim direktorom Zvonimirom Šimićem.

Sve je počelo od malog obiteljskog obrta

“Optika Anda započela je svoj put 1999. godine u Splitu, i to kao mala obiteljska tvrtka, klasičan optičarski obrt koji je imao tri zaposlenika. Tada je to bila isključivo optika za prodaju sunčanih naočala. Vrlo brzo uvidjeli smo da obrt ne funkcionira bez dioptrijskog segmenta. Već nakon godinu dana otvorila se druga optika u sklopu koje je otvorena i prva oftalmološka Poliklinika Anda u kojoj su se vršili pregledi vida te u kojoj je radio i prvi zaposleni liječnik oftalmolog i prvi optičar”, kaže dodajući kako je tako poprimila potpunu dimenziju, zaokružen je cijeli proces od pregleda i kontrole vida, odabira dioptrijskih okvira do izrade naočala. Sve na jednome mjestu.

Tvrtka je u idućih 11 godina fokus imala isključivo na gradu Splitu. Reorganizacija iz malog obiteljskog obrta u, prvo regionalnog lidera u Dalmaciji, dogodila se na pola puta njihova postojanja. “U trenutku kada je u Splitu bilo šest poslovnica u kojima je radilo 23 zaposlenika, shvaća se da su potrebe tržišta ogromne i da se firma mora reorganizirati kako bi mogla ići u daljnju ekspanziju”, govori Šimić.

Izvršni direktor Optike Anda, Zvonimir Šimić Sandro Lendler

Strategija se gradila strpljivo i promišljeno

No, nisu brzali. Nakon pet godina preslagivanja organizacije i priprema bili su spremni za iskorak izvan Splita. Započet je proces širenja po Dalmaciji. “Prvo su otvorene poslovnice u Makarskoj i Dubrovniku, a kasnije i Zadar i sjeverna Dalmacija”, kaže dodajući kako je potpuna prekretnica u razvoju kompanije, nakon lokalne i regionalne prisutnosti, nastupila prije pet godina s otvaranjem prvih poslovnica u Zagrebu kada su se etablirali u nacionalni lanac optika.

Kada bismo brojkama oslikali taj put potrebno je reći kako je Optika Anda 2010. godine imala šest poslovnica i 23 zaposlenih, a 2021. ponosno broji 32 optike i više od 200 zaposlenika. “No, najveći uspjeh je taj što smo tijekom korona-krize u zadnjih 10 mjeseci otvorili 10 poslovnih jedinica u 10 različitih hrvatskih gradova”, dodaje komentirajući kako su na taj uspjeh izrazito ponosni budući da su tijekom ožujka, travnja i dijelom svibnja prošle godine bili u potpunom poslovnom lockdownu.

U punoj brzini već prvi dan nakon lockdowna

“Tu smo pokazali svoju najveću snagu. Prvim danom otvorenja radili smo onako kako najbolje znamo, u punoj brzini. Nismo spavali, nego smo krenuli s istom energijom koju smo imali prije zatvaranja”, kaže govoreći kako se u ta dva mjeseca puno “brainstormalo”.

“Nismo poletjeli za online prodajom, držali smo se svog plana. Da smo bili zatvoreni i pet mjeseci taj projekt ne bismo izgurali na brzinu, želimo da to bude dio našeg zamišljenog procesa. Nismo željeli prebaciti cijeli fokus na online jer smatramo da se ova branša zasniva na fizičkom kontaktu u smislu oftalmologa i optičara. Korona-kriza samo nam je još jedanput ukazala na još veću potrebu tog zdravstvenog segmenta”, napominje izvršni direktor Optike Anda.

Želja za učenjem, mlad pogled na svijet i zarazna energija odlike su tipičnog člana Anda tima Sandro Lendler

Strategija se isplatila usred korona-krize

“Naša je prednost u odnosu na sve druge optike ta što smo mi iz fashion segmenta krenuli u optiku, za razliku od svih drugih koji njeguju taj tradicionalni pristup optičarske djelatnosti. Mi smo taj moderan pristup nadogradili strukovnim, tradicionalnim pristupom”, ističe Šimić.

Taj moderni dio klasičnim optičarima teško je uhvatiti, dodaje. “Kroz našu doktoricu i influencericu oftalmologije dr. Ajlu Pidro pokazali smo da taj segment brige i medicinskog pristupa ne mora biti suhoparan, nego da može biti inovativan, da može biti suvremen, odnosno da može biti svrsishodan i pristupačan. Tako da nam je korona-kriza dala potvrdu da je naš dugogodišnji fokus ispravan i da tu strategiju koju smo si zadali prije 10 godina moramo nastaviti njegovati. To potvrđuje činjenica da imamo 20 ordinacija unutar 32 poslovnice, 30 optometrista i 10 oftalmologa koji preglede rade svaki dan”, napominje.

No, najveći forte je taj što su ljudi tijekom korona-krize počeli sve više izbjegavati bolnice i okrenuli su se privatnim poliklinikama, a u Optici Anda su ih dočekali spremni nudeći im potpunu uslugu na jednome mjestu.

Želje i potrebe kupca su na prvome mjestu

“Optika Anda nudi sve što nudi klasična optika, ali na moderan, premium način. Usluga, asortiman, prisutnost na top lokacijama, sve je prilagođeno kupcu, svemu se pristupa iz perspektive kupca te se cijelo poslovanje prilagođava kupcima. Oni su u fokusu. Primjerice, oftalmolozi i optometristi su ti koji čekaju kupca, nije kupac taj koji čeka na pregled. Sve je na jednom mjestu – od izbora dioptrijskih okvira, pregleda vida do izrade naočala – kupac ne mora dolaziti dva, tri puta, ne mora lutati, kompletnu uslugu može obaviti u jednom dolasku”, ističe Šimić napominjući kako su u Optici Anda svjesni te poštuju činjenicu da je vrijeme novac.

Naime, Optika Anda nudi kompletnu brigu: mogućnost specijalističkog pregleda i dijagnostičke obrade kod doktora specijalista oftalmologije i besplatnu kontrolu dioptrije kod inženjera optometrije. Uz suvremenu tehnologiju i stručnu uslugu, u svojoj ponudi ima više od 40 modnih brendova te nerijetko prva u Hrvatskoj predstavlja nove kolekcije naočala sa svjetskih pozornica. Osim širokih paleta kako sunčanih, tako i dioptrijskih naočala, kontaktnih leća i druge pripadajuće opreme, svojim kupcima pruža i mogućnost kvalitetnog servisa naočala.

U Hrvatskoj Optika Anda ima 32 poslovnice na top lokacijama Sandro Lendler

S ovom organizacijom mogli bismo održavati rad u 100 poslovnica

Kako bi svojim kupcima pružili što kvalitetniju uslugu, godinama su u fokusu usavršavanje i edukacija zaposlenika, a korona-kriza nije uzdrmala ni taj segment strategije. “Godinama radimo nebrojeno puno edukacija za sve naše osoblje, na svim razinama. U jednom trenutku smo to odlučili i formalizirati i oformili smo Anda Akademiju jer smo svjesni izazova da ne možemo naći toliko stručnih kadrova na tržištu kao što su optičari i optometristi, kako bismo mogli pratiti našu ekspanziju”, priča Šimić te nastavlja:

“Standard Optike Anda definiran je dokumentom koji je jasno prezentiran svakoj osobi koja je dio Anda tima, time su postavljeni temelji za velik broj optika i veliki sistem. Naime, kada bi Optika Anda sada imala 100 poslovnica, svojom organizacijom to može pokriti”, kaže otkrivajući kako uspjeh, koji su zabilježili u posljednjih 10 mjeseci tijekom kojih su otvorili 10 poslovnica, planiraju nastaviti te da će u idućih 10 mjeseci otvoriti još 10 optika. “Tako da taj uspjeh nije slučajan, to je zapravo samo dio naše vizije.”

U Optici Anda osluškuje se i stanje u obrazovnom sustavu s kojim već dugi niz godina surađuju. Ustaljena je praksa da optičari tijekom srednjoškolskog obrazovanja praktičnu nastavu odrađuju upravo u Andinim optikama. “Svakodnevno imamo učeničke prakse u našim optikama, tako da više od 20 učenika i više od 20 optometrista svake godine prođe našu edukaciju”, kaže dodajući da tako kontinuirano stvaraju nove kadrove koji nakon završenog školovanja najčešće postaju i članovi njihova tima.

Čak 80 posto zaposlenika čine žene Sandro Lendler

U zadnjih šest mjeseci zaposleno je 60 ljudi

Unatoč kovid-krizi nisu davali otkaze, dapače, u zadnjih šest mjeseci zaposlili su 60 ljudi, a do kraja godine u planu je otvaranje novih 60 radnih mjesta. “To ne ostaje nezapaženo, baš smo nedavno dobili certifikat Izvrsnost u izazovima koji nam je, uz još samo nekoliko hrvatskih tvrtki, dodijelila SELECTIO grupa, na koji smo ponosni”, priča dodajući kako je u tijeku proces dobivanja certifikata Poslodavac partner, što je najveći mogući standard za upravljanje ljudskih resursima. Tako će postati prva tvrtka iz ove branše na području Jugoistočne Europe koja ima taj certifikat.

A kako bi svaki član tim disao strategiju tvrtke, ista je svakom članu jasno komunicirana, kako postojećim članovima, tako i novima koji tek dolaze. Na to nam se prirodno nameće pitanje – tko je idealan član Anda tima?

“Smatram da je puno važnije reći da mi kao tvrtka težimo tomu da budemo idealan poslodavac, a samim time ćemo onda privući dobre zaposlenike. Svatko posjeduje potencijal dobrog radnika, a na nama je da ga njegujemo, gradimo i potičemo kroz socijalno odgovoran odnos poslodavca i zaposlenika, harmonične odnose u radnoj okolini, dobru organizaciju menadžmenta te pružanje sigurnosti, stimulacija i raznih benefita koji su relevantni našim djelatnicima”, govori.

Član Anda tima ima zaraznu energiju i želi se usavršavati

“Čak 80 posto našeg tima su žene, prosječna dob zaposlenika je 34 godine. To se dogodilo spletom okolnosti u kojima su potencijalni kandidati i članovi tima bili i jesu upravo ljudi kod kojih je želja za dokazivanjem jako prisutna, želja za učenjem, kao i ljubav prema zdravlju i prema fashionu”, kaže i dodaje da im diploma nije glavni kriterij.

U timu imamo i ljude od 60-ak godina koji su mladi u pogledu na svijet, bez obzira na to je li riječ o oftalmologu, grafičkoj dizajnerici u uredu ili kolegi u financijama”, priča i dodaje da je najbitnija energija.

Takav je i menadžment, željan dokazivanja i učenja koji tu energiju i kulturu prenosi na cijeli tim. “Naš menadžment je samosvjestan i hrabar. Ljudi često čekaju neke godine da bi rekli ‘Ok, sad ja nešto znam’, naš menadžment je jedna uigrana ekipa koja već 10 godina zajedno radi i stvara. Naša se ekspanzija nije dogodila odmah 2011., iza nas su edukacije i procedure te mogu reći da nakon 10 godina u maloprodaji vrlo hrabro primjenjujemo stečena znanja”, kaže.

Kompletna i brza usluga njihov su zaštitni znak Sandro Lendler

Osluškuju se navike kupaca

“Na mjesečnim i tjednim konzultacijama redovito se sastaju svi odjeli, a njima se prije svega osluškuju potrebe i želje kupaca jer se njihove navike kontinuirano mijenjaju, od toga kakvu robu žele, do toga kakve cijene žele do toga koliko brzu i kakvu uslugu žele”, kaže otkrivajući kako su se recimo promijenile navike naručivanja na preglede vida te da kupci sve više komuniciraju porukama, a ne pozivima.

Zbog toga je cijeli proces poslovanja digitaliziran, od same rezervacije pregleda preko interne platforme do odabira okvira. U tom digitaliziranom sustavu kupcu se omogućuje sasvim personaliziran pristup kroz njegov virtualni karton. Točno se zna koje kontaktne leće kupuje, kolika dioptrija mu je zadnji put izmjerena, kada je zadnji put bio na pregledu… Takva tehnološka razina i kvaliteta usluge razlog su zašto kupci prepoznaju Optiku Anda kao mjesto gdje sve mogu obaviti na jednome mjestu, brzo i kvalitetno.

Drugačiji od drugih

Taj progresivan, moderan pristup koji nosi promjene potpuno je drugačiji od menadžmenta u tradicionalnim optikama. “Drugačiji je kroz način komuniciranja, interno u firmi i eksterno kroz marketing, što se vidi kroz aktivnosti u suradnji s influencerima i ambasadorima kao što su Severina i Ivan Rakitić. Nijedna kompanija nije toliko otvorena u komunikaciji koja ide odozdo prema gore i odozgo prema dolje unutar firme, bez ikakve zadrške”, kaže dodajući da je i sam proces kupnje naočala dostupan na top lokacijama, s puno većim izborom brendova što je drugačije u odnosu na ostatak branše.

“Mi smo uveli taj ‘fast medical fashion’ pristup po kojem smo jedinstveni, drugačiji”, kaže te za kraj otkriva kako se vide u idućih godinu, dvije, pet:

“Briga o vidu postala je važnija nego ikad, osim trenutne pandemije, dugoročno nas očekuje i epidemija računalnog vida uzrokovana digitalnim stilom života. Naš cilj je da nastavimo podizati svijest o važnostima pregleda vida i kontrole dioptrije koja je u našim poslovnicama dostupna i besplatna za sve. Što se tiče dugoročnih planova, ova kriza nas je naučila da ne možemo puno planirati, ono što možemo jest nastaviti težiti izvrsnosti u svakom pogledu i ulagati u ljude koji su naša najveća pokretačka snaga.”


Producirano u radionici TG Studija, Telegramove in-house agencije za nativni marketing