Nekad je nužno odabrati stranu
U suradnji s
A1

Oni su najbolje tehnološki potkovana i najobrazovanija generacija ikada. Upoznajte Gen Alfa

Pedagoginja Renata Jukić objasnila nam je što možemo očekivati od djece rođene između 2010. i 2025.

Trenutno se nalazimo na generacijskoj prekretnici. Generacija Z, koja je najdigitalnija generacija do sada, sprema se za svoje prve poslove, a sljedeća generacija, Alfa, prolazi školovanje. No, što je uopće generacija Alfa? Riječ je o djeci pripadnika generacije Y (rođeni između 1981. i 1996. godine), a često su to i mlađi braća i sestre generacije Z (rođeni između 1997. i 2010. godine). Trenutno ih se preko 2,5 milijuna rađa svaki tjedan, a njihov broj do kraja njihove generacije 2025. godine trebao premašiti dvije milijarde – najveći broj pripadnika bilo koje generacije do sada.

Oko specifičnih karakteristika, potreba, te obrazovanja generacije Alfa, digitalnije generacije od bilo koje do sada, popričali smo s Renatom Jukić, doktoricom znanosti iz područja pedagogije te sadašnjom prodekanicom za nastavu i studente Filozofskog fakulteta u Osijeku. Jukić nam tako objašnjava kako su pripadnici generacije Alfa najbolje tehnološki potkovana i najobrazovanija generacija ikada.

“Sociolozi, pedagozi, psiholozi sve više promišljaju obilježja Alfa generacije, djece rođene između 2010. i 2025., djece koja odrastaju s internetom, društvenim mrežama, pametnim telefonima, aplikacijama koje prate njihovo kretanje, zdravstveno stanje, unos nutrijenata, to su djeca koja preferiraju virtualni svijet nad fizičkim, djeca kojima je tehnologija utkana u genetski kod. Za Alfe društvene mreže nisu alat, već način života. Tehnologija ih prati, oblikuje i obilježava, oni su izvorni govornici jezika budućnosti”, kaže nam Jukić.

Svaka generacija je odraz društva u kakvom raste

No, Jukić također naglašava kako je svaka generacija odraz društva iz kojega izrasta, te koje ju ustvari oblikuje i obilježava. Premda se osobine koje definiraju generacije često ne počinju očitovati do adolescencije, kaže kako je već sada moguće identificirati određene značajke generacije Alfa. “Stručnjaci upozoravaju da će Alfa generaciju u odrastanju karakterizirati izrazita nestrpljivost jer će odrastati uz tehnologiju koja vrlo brzo reagira na njihove želje. Sve naprednija tehnološka povezanost sa sobom donosi i naličje u obliku opasnosti od socijalne izolacije te se postavlja pitanje koliko će ova generacija biti socijalizirana, društveno “uklopljiva”, u kojoj će mjeri naučiti rješavati sukobe, pregovarati, izražavati osjećaje, sve ono što se uči u neposrednom kontaktu u procesu odrastanja”, priča nam Jukić.

Tumači kako Alfe uživaju u trenutnim zadovoljstvima i čestim nagradama, te da informacije primaju ubrzano, pa ih moraju i brže selektirati i paralelno obrađivati. Privatnost na koju smo mi iz starijih generacija navikli, oni jednostavno neće poznavati, pa će je ustvari zamijeniti takozvana svojevoljna izloženost. Njihovi roditelji će češće putovati i češće mijenjati zanimanja i karijere, a sve više će i živjeti u urbanim sredinama. “McCrindle, tvorac naziva Alfa generacija vjeruje da će se djeca iz generacije Alfa duže obrazovati, početi zarađivati ​​kasnije i duže živjeti u kućanstvu s roditeljima”, dodaje Jukić.

Mladima je iznimno bitna komunikacija

Jukić nije protiv tehnologije, e-učenja i nastave na daljinu, ali se ne slaže s premisom da će online nastava postati budućnost obrazovanja. “Moramo biti jako oprezni, kako u doziranju, tako i u načinima izvođenja online nastave. Kod online nastave učenje i poučavanje u potpunosti se odvijaju uz pomoć ICT-a. Stoga mislim da bi škola budućnosti ipak morala zadržati neki od mješovitih oblika, kombinacije klasične nastave i nastave podržane ICT-om”, objašnjava.

Jukić ističe da je djeci i mladima iznimno bitna i međusobna komunikacija, pri čemu ipak ne misli na komunikaciju preko društvenih mreža i ostalih digitalnih oblika komunikacije. Kaže kako je iznimno bitno i zdravo se socijalizirati. “Bojim se da se u ovom trenutku na svim razinama zaboravlja odgojna uloga škole u online okruženju. Nikako ne smijemo zaboraviti da škola nema samo obrazovnu funkciju, već jednako važnu – odgojnu. Usvajanje sustava vrijednosti na individualnoj, ali i društvenoj razini prevažno je za cijelo društvo, a da ga sustavno ne promišljamo”, kaže.

Tehnologija je dio njihovog identiteta

Budući da je trenutno riječ o djeci od maksimalno deset godina, teško je pretpostaviti što oni očekuju od života. No, ono što je sigurno već sada je to da sve očekuju u kratkom roku. Što se tiče obrazovanja, Jukić tumači kako generacija Alfa priželjkuje da obrazovanje bude atraktivno, zabavno, aktivno i interaktivno, da je tehnologija integrirana u nastavni proces.

“Alfe će u školi očekivati proaktivna, responzivna iskustva, nastavu koja će biti orijentirana na njih i njihove potrebe. Oni razumiju i očekuju personalizaciju nastave. Navikli su da im se nude sadržaji koji bi im se mogli svidjeti na temelju videozapisa koje gledaju, igara koje igraju, sadržaja koje pretražuju. To su djeca koja vrijeme provode za računalima, tabletima, pametnim telefonima. Sveprisutnost tehnologije u tim godinama dovodi do povećane digitalne pismenosti i gamifikacije učenja. Tehnologija je produžetak njihove svijesti i dio identiteta. Nastava to mora prihvatiti i uvažiti”, objašnjava Jukić.

Prema mišljenju Jukić, jedan dio nastavnika će tu novu djecu i njihove navike protumačiti kao prijetnju sustavu i vrijednostima za koje se zalažu, dok će ih drugi dio nastavnika vidjeti kao izazov kojem se treba posvetiti i prilagoditi, te učiti zajedno s njima. “Današnja djeca, kao uostalom i cijelo društvo, manje poštuju autoritete. Smatraju se ravnopravnima odraslima, lakše i spremnije izražavaju svoje mišljenje i stavove te očekuju da ih se sasluša i uvaži. Neki će nastavnici, eventualno, takva ponašanja pripisati neodgoju, bahatosti, generacijskom jazu, ali, ponavljam, djeca su odraz društva i promjena u njemu te ih kao takve moramo i sagledati”, objašnjava Jukić.

Izazovi s kojima će se pedagozi sretati s generacijom Alfa, prema mišljenju Jukić, su u adaptaciji načina interakcije i komunikacije. “Krajnje je vrijeme da počnemo učiti ubrzano i prihvatimo koliko možemo, način razmišljanja i učenja generacije koja dolazi. Procjenjivati nove generacije kriterijima vremena koje prolazi i logikom sustava koji je na izdisaju, u najmanju je ruku promašeno”, dodaje.

Nastavnici moraju biti spremni na generaciju Alfa

Kada se razgovara o izazovima u obrazovanju generacije Alfa, Jukić kaže da se treba više nego ikada razmišljati o učenju u internetskom okruženju. “Prije svega, nastavnici moraju ‘naučiti jezik interneta’ i iz perspektive djeteta, pratiti ga, razumjeti, biti prilagodljivi, približiti se djeci i mladima kroz njega. Internet je fenomenalan izum, više nitko od nas ne može zamisliti život prije mreže svih mreža, no također sa sobom nosi izazove kojih moramo biti svjesni”, objašnjava Jukić.

Internet, koji je glavi medij generacije Alfa, nametnuo je potrebu razvoja medijske pismenosti i kritičnosti kod mladih, a Jukić tumači kako teorijski razvitak medijske pedagogije još nije, a niti nikada neće biti zaokružen. Riječ je o multidisciplinarnoj i interdisciplinarnoj znanosti koja mora uputiti kako se snalaziti u digitalnom okruženju te kako naučiti djecu i mlade kako se snalaziti u toliko golemoj količini informacija koje su im dostupne.

“Djeca interneta traže brzu komunikaciju, interaktivnu nastavu, stalne podražaje, poticajnu aktivnost. S predavačke nastave u kojoj dominiraju verbalne metode te vizualne bazirane na slikama trebamo prijeći na videozapise, praktične metode, povezati učenike u vještinama zajedničkog rješavanja problema, poticati peer-to-peer učenje, umjesto udžbenika koristiti tablet uređaje na kojima će se nalaziti nastavni sadržaji, ali koji će biti i stalno sredstvo komunikacije s nastavnikom i učenika međusobno”, objašnjava Jukić.

AI je od rođenja sastavi dio života generacije Alfa

Umjetna inteligencija već od rođenja postaje sastavni dio života generacije Alfa, koja se kroz nju i s njom zabavlja, uči i komunicira. Primjerice, mogu i komunicirati kroz glasovne asistente pogonjene umjetnom inteligencijom, Siri i Alexom. “I to je tek početak, svjedoci smo razvoja opće (one koja će nadmašiti čovjeka u nekom specifičnom zadatku), ali i super umjetne inteligencije koja će nadmašiti ljude u apsolutno svakom kognitivnom zadatku, koja je budućnost u koju mi možda sumnjamo, ali Alfe ne. Oni će očekivati da delegiraju poslove svojim digitalnim suradnicima kako bi se mogli posvetiti onome što im je zabavnije ili unosnije. Dolazi nam generacija koja nema strah od tehnologije i možda je pravo vrijeme da se kod svih stručnjaka koji se bave razvojem djece otvore pitanja o transhumanizmu kao mogućem scenariju budućnosti”, misli Jukić.

Generacija Alfa će preuzeti poslove i zanimanja koja praktički još ne postoje, pa se postavlja pitanje kako uopće tu djecu pripremiti na izazove zanimanja budućnosti. “Alfama se predviđa najduži životni vijek, najduže će biti u sustavu obrazovanja, tijekom života će promijeniti najviše radnih mjesta. Koncepti poput outsourcinga i freelancinga prevladavat i u njima će opstajati i dobro kotirati najprilagodljiviji i najkreativniji. Za Alfa generaciju cjeloživotno će učenje biti imperativ opstanka. Možda ne znamo koja su to zanimanja budućnosti, ali znamo da kod djece moramo razvijati kompetencije koje će Alfama u budućnosti pomoći da se prilagode različitim zanimanjima i radnim mjestima. Možemo očekivati da im jedno zanimanje neće dostajati za cijeli radni vijek”, kaže Jukić.

“Pripadnici Alfa generacije rođeni su u svijetu bez digitalnih granica, od informacija su udaljeni samo klikovima miša, ako to spojimo s ljudskim potencijalom, maštom i neukroćenom ambicijom, dobili smo super generaciju sposobnu za sve”, zaključuje Jukić.

 

Učenici diljem Hrvatske postat će inženjeri umjetne inteligencije u sklopu projekta Škola budućnosti, zajedničkog projekta STEMI-ja i Infobipa kojeg u ulozi glavnog partnera podržava A1 Hrvatska.
Glavni cilj projekta je otvoriti polaznicima osnovnih i srednjih škola prozor u tehnološku budućnost na način da se djeci kroz praktičan rad približi svijet umjetne inteligencije.
Saznajte više ovdje.


Producirano u radionici TG Studija, Telegramove in-house agencije za nativni marketing