Ova hrvatska tvrtka uskoro će postati najveći proizvođač stretch folije u Europi. Otkrili su nam što još planiraju

Bomark Pak, prošlogodišnji dobitnik nagrade EY Poduzetnik godine, želi postati i jedan od ekološki najprihvatljivijih proizvođača

Bomark je krenuo 1992. godine kao mala obiteljska tvrtka. Prvo su se bavili distribucijom, a danas je njihov Bomark Pak jedini hrvatski proizvođač i prodavač ambalažnih proizvoda. Posluju na području cijele EU, a izvoz im čini 95 posto ukupne proizvodnje.

Kako nam priča Domagoj Borščak, njihov direktor operacija, na tržištu su se pozicionirali kao najkvalitetniji proizvođač stretch folija, proizvoda koji služi za omatanje paleta u svim granama industrije.

Po volumenu prodaje, treći su u Europi, no Borščak nam kaže kako će završetkom trenutnog investicijskog ciklusa 2023. godine Bomark Pak zauzeti, osim prve pozicije u kvaliteti, i prvu poziciju u kapacitetu čime će postati najveći proizvođač stretch folije u cijeloj Europi.

Uspjehu se na početku možemo samo nadati

Bomark Pak aktivno posluje na tržištu od 2011. godine, no počeci kompanije sežu u 1992. godinu. “Početak poslovanja u industriji ambalaže seže sve od samih početaka samostalne Republike Hrvatske, 1992. godine kada je osnovana tvrtka Bomark d.o.o.”, priča Borščak pa priznaje da ovakav uspjeh kompanije nitko nije mogao očekivati.

“Smatram da nitko ne može očekivati ovakve uspjehe. Može im se nadati, ali očekivati, nipošto. Oduvijek smo težili ka stvaranju tvrtke koja će prvenstveno imati obiteljsku atmosferu i koja će cijeniti ne samo zaposlenike već i cijelu zajednicu u kojoj posluje. Dobri i kvalitetni ljudi su to prepoznali te smo zajedničkim snagama i upornošću došli do toga gdje smo danas”, priča Borščak.

Da je kvaliteta njihove tvrtke prepoznata, kao i njihova obiteljska atmosfera i značaj na europskom tržištu, dokazuje činjenica da su Miljenko Borščak i Stiven Toš iz Bomark Paka proglašeni EY Poduzetnikom godine. Borščak i Toš su time predstavljali Hrvatsku i na međunarodnom finalu EY Poduzetnika godine u Monacu.

Formula za uspjeh je jednostavna, ali uspjeh je teško ostvariv

No, put do uspjeha na inozemnom tržištu nije bio lagan. “Na svakom tržištu postoje veliki izazovi, međutim u našim počecima, kada smo probijali tržište EU, shvatili smo da je formula jednostavna, ali nevjerojatno teško ostvariva. Kako biste napali tržište morate imati bolji proizvod, bolju uslugu, bolju post-prodaju i ono najvažnije, morate biti jeftiniji”, tumači Borščak.

Kaže da na početku baš i nisu znali stvoriti najbolji proizvod, no uspjeli su se na tržištu pozicionirali kao proizvođač koji izrazito cijeni svakog svojeg kupca, što su kupci naposljetku shvatili kao njihovu komparativnu prednost. “Kroz vrijeme smo stvorili vlastite formule, razvili nove proizvode, uložili u nove tehnologije te smo uspjeli zadovoljiti i kategoriju najkvalitetnijeg proizvoda”, dodaje.

Postali su benchmark proizvod svog najvećeg konkurenta

Kao jedan od najvećih uspjeha kompanije, Borščak navodi moment u kojem su počeli izvoziti u SAD. “Kada shvatite da možete izvesti proizvod u SAD iz Hrvatske, znate da ste napravili nešto dobro. Iako zbog ograničenih kapaciteta preferiramo prodaju na tržištu EU, naš proizvod se našao i diljem svijeta. Međutim, najveći uspjeh je definitivno taj što smo kao privatna greenfield investicija iz jedne male Hrvatske uspjeli doći na kartu Europe, a uskoro se nadamo i svijeta”, kaže Borščak.

Na samom početku poslovanja, u Bomark Paku napravili su analizu tržišta pa su si postavili benchmarkove koje žele postići u određenom roku. “Jedan od benchmarkova bila je veoma kvalitetna folija konkurenta iz Njemačke koji je na tržištu slovio kao najskuplji, ali i najkvalitetniji proizvođač stretch folije. Tijekom 2019. godine dobili smo službenu posjetu iz te tvrtke u kojoj su sudjelovali vlasnici i direktori s obje strane s ciljem razmjene iskustva”.

“Na kraju posjete, vlasnik tvrtke konkurenta uzeo je naš najkvalitetniji proizvod u portfelju i rekao nam: ‘Ovaj proizvod svaki tjedan dobivamo od prodaje u naš laboratorij. Traže da ga i mi proizvedemo za kupce. Što ste napravili da ima te karakteristike?’ U tom trenutku, naš benchmark je uzeo nas za benchmark i to je bio svojevrsni ‘aha moment’ u kojem smo shvatili da smo napravili uspješnu firmu i uspješan proizvod”, priča Borščak.

Veliki planovi za budućnost

Borščak nam priča i da imaju mnogo stvari koje žele postići u budućnosti. “Često se šalimo da je u ladici barem još nekoliko velikih projekata koji su jednako veliki ili veći od postojećih. Trenutno smo u investicijskom ciklusu kojim osim prve pozicije u veličini na europskom tržištu, želimo postati i najzeleniji proizvođač u EU, a možda i u svijetu”, kaže i dodaje:

“Iako je projekt prilično ambiciozan, trenutno gradimo jednu od najvećih solarnih farmi za vlastitu potrošnju u Hrvatskoj, s nazivnom snagom oko 12 MW. Time ćemo zadovoljiti 30 posto vlastite potrošnje, ali cilj nam je u potpunosti proizvoditi svu energiju koju trošimo u proizvodnji.”

Postrojenje u Ludbregu

Nova rješenja

Uz zelenu proizvodnju, Bomark Pak trenutno radi na novim rješenjima, poput stretch folije s visokim udjelom regranulata koji su prikupili od svojih kupaca, no sa zadržanim visokim performansama u omatanju.

“Takav proizvod je nešto što u Hrvatskoj možemo isključivo mi ponuditi. Osim folije s PCR regranulatom, trenutno smo u prototip fazi za potpuno biorazgradivu foliju, ali o detaljima ćemo uskoro kada proizvod uđe i u fazu industrijskog testiranja”, otkriva Borščak.

Poduzetnička priča ne mora biti velika da bi bila dobra

Za nagradu EY Poduzetnik godine, Borščak kaže da je poput Oscara poduzetništva. “Riječ je o nagradi koja stvarno slavi uspjeh poduzetnika koji su požrtvovni, uporni, ponekad i ludi, ali nadasve fokusirani na postizanje cilja usprkos svemu”, smatra.

“U Hrvatskoj se biti nazvan poduzetnikom često smatra kao nešto loše s mnogo negativnih konotacija. Stariji poduzetništvo vežu uz kriminal, a mladi pak smatraju nečim nemogućim u Hrvatskoj. Ovakva nagrada koja je svake godine izglasana od nezavisnog žirija punog uspješnih poduzetnika te koja u finalu okuplja nevjerojatne poduzetničke priče jest možda baš ta prekretnica koja će potaknuti nekoga da krene u poduzetničke vode”, priča.

Prema Borščakovim riječima, svaka poduzetnička priča ne mora biti velika. Da bi bila dobra i da bismo ju mogli slaviti, dovoljno je da prehranjuje obitelj ili dvije, stvara dobro za zajednicu i gurana je moralnim i etičkim vrijednostima. “Zbog toga smatram da je izuzetno ono što je Berislav Horvat sa svojim timom u EY pokrenuo u Hrvatskoj i da ćemo kroz godine gledati još više nevjerojatnih priča”, zaključuje Borščak.

Program se provodi u Hrvatskoj od 2014. godine

Program EY Poduzetnik godine održava se svake godine u više od 60 zemalja svijeta, a u Hrvatskoj je prvi puta održan 2014. godine. Među dosadašnjim pobjednicima je 13 uspješnih poduzetnika iz sedam kompanija, među kojima su i dva hrvatska jednoroga. Pobjednike bira neovisan žiri, a na njegovu čelu je od početka programa Emil Tedeschi, predsjednik Uprave Atlantic Grupe. Uz njega, u žiriju su i poduzetnici Nenad Bakić i Saša Cvetojević te dosadašnji laureati programa Alan Sumina, Đuro Horvat, Marko Pipunić, Mate Rimac, Silvio Kutić, Hrvoje Josip Balen, a u ovom izdanju priključuje im se i prošlogodišnji dobitnik nagrade Miljenko Borščak iz ludbreške tvrtke Bomark Pak.

Ideja koja stoji iza programa EY Poduzetnik godine je promocija pozitivnih poduzetničkih priča te isticanje pojedinaca koji su svojim uspjehom dokazali da je ideju moguće pretvoriti u uspješnu kompaniju i poduzetničku priču. Prijave za ovogodišnju nagradu su i dalje u tijeku te traju do kraja studenoga, a vlastitu ili tuđu poduzetničku priču možete prijaviti na linku.


Sadržaj nastao u suradnji s EY Hrvatska.