U suradnji s
Mastercard

Ovaj tim odlučio je pomoći turističkom sektoru na konkretan način. Razvili su zbilja dobar projekt

Lansiran je projekt Uplift.hr kojem je cilj pomoći mikro, malom i srednjem poduzetništvu, ove godine s fokusom na poduzetnike u turizmu

I prije pandemijske 2020. godine, hrvatsko gospodarstvo imalo je niz problema koje je pandemija samo gurnula u prvi plan. Pritom su jasnije definirani sustavni problemi i na razini mikro, malog i srednjeg poduzetništva. Prema podacima Centra za politiku razvoja malih i srednjih poduzetnika, u 2019. godini od svih aktivnih poduzeća u Hrvatskoj pretežnu većinu s 99,7 posto činila su manja i srednja poduzeća. Ona su istovremeno zapošljavala i gotovo tri četvrtine (točnije 74,3 posto) svih zaposlenih u Hrvatskoj, a ostvarila su udio od 60,3 posto u ukupnom prihodu, te 53 posto u izvozu Hrvatske. Dakle, evidentno je da su problemi u tim strukturama problemi koji se ocrtavaju na cijelu ekonomiju Hrvatske.

Među problemima u sektoru mikro, malog i srednjeg poduzetništva između ostalog nalazi se manjak sustavnog razumijevanja važnosti MMSP u gospodarstvu. Općenito, problematično je i oslanjanje na obalni turizam i kratkoročno planiranje, kao i izrazita oslonjenost na državne potpore u poduzetništvu (uz pomoć fonda za oporavak EU) u svrhu sprječavanja nezaposlenosti i zatvaranja tvrtki. Hrvatska također ima i poprilično kaotičan sustav klasifikacije gospodarskih subjekata, pa se ne vodi precizna statistika MMSP sektora. Stoga, teško je procijeniti i analizirati utjecaj pandemije na pojedine gospodarske sektore.

Pandemija nas je bacila 20 godina unazad

Velika oslonjenost Hrvatske na turizam njeno gospodarstvo čini vrlo ranjivim na eksterne faktore, posebice one neočekivane poput pandemije. Prema podacima Svjetske banke, smanjenje BDP-a u Hrvatskoj od 8,4 posto bilo je jedno od najvećih unutar EU, te u regiji Europe i Srednje Azije.

Kada pogledamo pokazatelje u turističkom sektoru, Državni zavod za statistiku navodi pad broja noćenja turista na razinu od prije 20 godina. U komercijalnom smještaju ostvareno je sedam milijuna dolazaka i 40,8 milijuna noćenja, što je 64,2 posto manje dolazaka i 55,3 posto manje noćenja u usporedbi s pretpandemijskom 2019. godinom. Stoga se prema ovim podacima zaključuje kako je upravo uslužni sektor bio najduže i najtemeljitije pogođen i ograničen u radu zbog ograničenja kretanja i putovanja, koja su znatno smanjila broj putnika.

Unsplash

Sektor mikro, malog i srednjeg poduzetništva je sličan običnim građanima

Sektor MMSP poprilično je sličan po pitanju znanja i razumijevanja običnim građanima. Planira se uglavnom kratkoročno, donekle se razumiju ekonomske smjernice i faktori prema kojima bi se moralo usmjeravati poslovanje. S obzirom na ekonomsko okruženje, MMSP sektor susreće se i s ograničenjima poslovanja s kojima se susreću i velike tvrtke, no nedostaje im zaleđe, poput onog financijskog ili onog u ljudskim resursima. Na kraju krajeva, nedostaje im i znanja kako te neke prepreke i prevladati.

Dobrim dijelom u pogledu digitalizacije, situacija je nešto bolja. Veliki svjetski igrači poput Airbnb-a i Booking.coma su male poduzetnike u turizmu natjerali na digitalizaciju, budući da se nekim staromodnim načinima poslovanja jednostavno ne bi mogli nositi s konkurencijom. No, to se uvelike odnosi na obalni dio Hrvatske, budući da kontinentalni turizam još poprilično zaostaje u usporedbi s obalnim.

Uplift.hr nudi konkretnu pomoć sektoru

Kako bi se pomoglo mikro, malim i srednjim poduzećima u sektoru turizma, tim stručnjaka iz Mastercarda, Algebre i Ekonomskog instituta u Zagrebu, razvio je novi projekt Uplift.hr kojim žele ponuditi konkretnu pomoć turističkom sektoru Hrvatske. Nositelj projekta je Mastercard, a Uplift.hr je najveća hrvatska platforma usmjerena na razvoj mikro, malih i srednjih poduzetnika, a time i poduzeća, na čijem radu, kako smo vidjeli prema podacima, počiva većina hrvatskog gospodarstva.

Platforma Uplift.hr bazira se na obrazovanju čitavih segmenata društva i njime se želi aktivno iskazati odgovornost prema društvu i vremenu unutar kojeg posluju. Sadržaj programa zasniva se na inovacijama i digitalizaciji, a fokus svake sezone programa ovisi o trenutnoj i lokalnoj situaciji. Stoga se ove godine projekt fokusira na pomaganje MMSP poduzećima u turističkom sektoru, koji su kako smo naveli, bili najpogođeniji pandemijom.

Projekt MMSP segmentu pruža inspiraciju, edukaciju, pristup najnovijim informacijama o trendovima, te ih priprema za osiguravanje pristupa kapitalu i pruža im networking, mentoring i promociju.

Zdravi, održivi i uključivi ekonomski rast je potrebno podržati

“Projekt smatramo bitnim jer je mikro, malo i srednje poduzetništvo od presudne važnosti kako za ekonomsku konkurentnost zemlje, tako i za zdravi, održivi i uključivi ekonomski rast pa ga je zato potrebno i podržati, ali i promovirati. Malo i srednje poduzetništvo važno je i zbog svog sudjelovanja u globalnim lancima dodane vrijednosti, kojim se potiče trgovinska razmjena, investicije, podiže razina proizvodnosti, povećava poslovni dinamizam i inovativnost gospodarstva. U Hrvatskoj su mala i srednja poduzeća značajnije zastupljena u ukupnoj ekonomskoj strukturi u odnosu na razvijene zemlje,”, rekla nam je Maruška Vizek s Ekonomskog instituta.

Maruška Vizek s Ekonomskog instituta u Zagrebu Vjekoslav Skledar/Telegram

“To u načelu znači da malo i srednje poduzetništvo u Hrvatskoj ima još veći potencijal za poticanje ekonomskog rasta u odnosu na razvijene zemlje, zbog čega je potrebno kako kontinuiranim javnim politikama, tako i drugim tipovima aktivnosti ulagati kontinuirane napore kako bi se omogućio i potaknuo njegov zdravi i održivi razvoj”, nastavlja Vizek.

Vizek naglašava i kako je uloga Ekonomskog instituta napraviti dubinsku analizu poslovanja mikro, malih i srednjih poduzetnika u Republici Hrvatskoj kako bi identificirali temeljne trendove, potencijale i izazove u poslovanju poduzetnika.

“Turistički sektor je, uz s njim povezani sektor ugostiteljstva, definitivno bio najpogođeniji pandemijom. S obzirom na to da turizam u Hrvatskoj prema podacima iz satelitske bilance generira što izravno, što neizravno 16 posto bruto dodane vrijednosti u gospodarstvu, svaki podbačaj turizma se itekako očituje u ukupnim u ekonomskim rezultatima”, kaže Vizek.

Ističe i kako se u turističkom sektoru nalazi niz vrlo heterogenih djelatnosti poput turističkog smještaja, ugostiteljstva, turističkih agencija, marina, prometnih usluga, osobnih, kulturnih i kreativnih usluga, što znači da je nemoguće u ovako kratkom odgovoru definirati specifične politike podrške za čitav turistički sektor.

“Naravno, uvijek je potrebno raditi na takozvanim horizontalnim javnim politikama koje poboljšavaju poslovnu, poduzetničku i investicijsku klimu, bilo da se radi o politikama koje podižu kvalitetu institucija i ljudskog kapitala, ili da se radi o politikama koje su usmjerene na smanjivanje birokratskih zapreka, pojednostavljivanje poreznog sustava ili povećanje učinkovitosti javne uprave”, zaključuje Vizek.

Mastercard ove godine osigurava 32 stipendije

Sastavni dio projekta Uplift.hr je i sveobuhvatni edukativni program za mikro, male i srednje poduzetnike imena Uplift akademija, nastao u suradnji s Algebrom, i prvi takve vrste na hrvatskom tržištu. U 200 sati online edukacije poduzetnicima iz sektora MMSP dat će se set znanja i vještina koje će im pomoći u razvoju i prilagodbi na nove okolnosti. Edukacija će biti dostupna i za javnost uz naknadu, no Mastercard će 2021. godine osigurati 32 stipendije najboljim kandidatima, vlasnicima mikro poduzeća s naglaskom na turističku industriju.

Polaznici Uplift akademije steći će znanja u raznim modulima, među kojima su, primjerice, Leadership, Alati digitalne transformacije, Osnove financijskih planiranja, Osnove internet marketinga i e-commercea, destinacijski menadžment te mnogi drugi.

Provodi se i natječaj za odabir stipendista, pa se sve zainteresirane vlasnike mikro i malih poduzeća iz turističkog sektora poziva na prijavu za besplatnu stipendiju. Stipendiste programa pratit će se foto i video pričama kroz njihovu edukaciju, na kraju akademije prenijet će se njihovi dojmovi i iskustva, a svim zainteresiranim čitateljima bit će dostupni i edukativni vodiči namijenjeni vlasnicima MMSP.

Cilj nije privući ljude bez iskustva

Igor Kundić, član uprave Algebre, pojašnjava nam kako su razgovori o stvaranju programa Uplift akademije počeli još prije godinu dana, kada su postavili prve temelje. Od tada, program su konstantno poboljšavali, sve s ciljem kako bi se polaznicima omogućila vrhunska edukacija s ciljem da im se ponudi upravo ono što im treba.

“Naša uloga je provedba i osmišljavanje edukacije te uključivanje naših stručnjaka iz Algebra LAB-a na mentoriranju polaznika programa kako bismo im pomogli u izradi projekata, što je cilj ovog programa”, rekao je za Telegram Kundić.

Igor Kundić, član uprave Algebre

“Ideja projekta nije privući ljude koji nemaju iskustva. Ideja je da na edukaciju dođu ljudi koji imaju iskustva, ali im mi možemo neke stvari značajno olakšati i dati im neka razumijevanja poslovanja i poslovnih procesa”, tumači Kundić. Kaže i kako će polaznici raditi na projektu, no da projekt nužno ne znači osmisliti nešto novo.

Tako će polaznici Uplift akademije moći raditi na nekim svojim postojećim procesima, koje mogu kroz projekt učiniti potencijalno jeftinijim, bržim i efikasnijim. Stručnjaci iz Algebre će im pomoći osmisliti taj projekt, te kako Kundić kaže, “dati mu glavu i rep”. Dodaje i kako će najbolji projekt biti i nagrađen.

Na pitanje gdje misli da postoji najviše prostora za napredak, Kundić kaže kako to najviše ovisi o pojedincu i njegovim afinitetima. “Nekima će možda najkorisnije biti menadžersko računovodstvo, kroz koje će kvalitetnije znati čitati razne financijske dokumente i temeljem njih donositi poslovne odluke. No kako ovaj program pokriva teme kao što su marketing, leadership, prodaja, financiranje projekata, digitalne tehnologije, inovacije… vjerujem da će svi naći prostora za svoj napredak”, kaže Kundić.

Dodaje i kako će se projekt potencijalno mijenjati kroz godine, ovisno o tome koje su potrebe tržišta. Ideja je, također, da će ljudi koji su prošli Uplift akademiju širiti svoja znanja drugima, te da će drugima pokazati da se može drugačije i bolje poslovati.

Ulaganje u znanje i digitalizaciju jedino je dugoročno ulaganje u društvo

“Vjerujemo da su događaji iz 2021. jedinstveni i da se u ovom obliku neće ponavljati, no svako vrijeme nosi svoje izazove. Želimo stvoriti sadržajnu platformu otpornu na izazove vremena, prilagodljivu aktivnostima i mogućnostima koje Mastercard kao tvrtka želi gurati u Hrvatskoj, zanimljivu i nadahnjujuću, s naglaskom na vrijednosti koje čine društvo boljim, uključivu za sve društvene skupine, sveobuhvatnu, kreativnu, modernu – pravo sadržajno mjesto s kojeg Mastercardov smjer altruizma i optimizma može nadahnuti društvo i pokrenuti mjerljivu društvenu promjenu. Ako usput pomognemo barem jednom malom poduzetniku da osvijesti svoje snage i mogućnosti, mnogo smo učinili”, rekla je za Telegram Gea Kariž, voditeljica marketinga u Mastercardu.

Gea Kariž, voditeljica marketinga u Mastercardu

Kariž tumači kako 2021. godine više nije dovoljno snagu brenda graditi tradicionalnim kanalima, budući da korisnici, partneri i svi ostali s kojima Mastercard dolazi u doticaj, od njih očekuju više. “Konkretno, to znači odmicanje od isključivo vizualno lijepog sadržaja i pomicanje prema stvarnom utjecaju i aktivnom iskazivanju odgovornosti prema društvu i vremenu unutar kojeg poslujemo. Projekt Uplift upravo je jedan od koraka u tom smjeru. Stvaramo jedinstveno mjesto s kojeg komuniciramo sa svim nama važnim ciljnim skupinama: s poslovnim partnerima i trgovcima (B2B), s korisnicima i mogućim korisnicima (B2C), s ključnim predvodnicima u poslovanju i poslovnom razmišljanju, s općom javnosti te s lokalnom i javnom upravom čiju podršku tražimo u rješavanju ključnih problema i izazova u hrvatskom društvu i gospodarstvu 2021.”, nastavlja Kariž.

Kariž nam priča kako je odluka o pomoći turističkom sektoru došla vrlo jednostavno, budući da je taj sektor bio najpogođeniji koronakrizom. “Istovremeno, prihodi od turizma su velik dio hrvatskog BDP-a, a Hrvatska je ujedno na 3. mjestu po udjelu zaposlenih u turizmu u Europskoj uniji. Dakle, za oporavak našeg gospodarstva u cjelini nužan je oporavak turističkog sektora. Najviše bismo voljeli da Uplift uplifta neku dobru ideju – i da s ove platforme krenu rasti neke nove poslovne ideje koje će nas sve oduševiti”, zaključuje Kariž.

Dodaje kako će fokus sljedećih sezona platforme Uplift ovisiti o trenutnoj lokalnoj situaciji. No, ono što će uvijek ostati isto je da se sve što rade zasniva na odrednicama poput inovacije i digitalizacije, jer digitalizaciju i ulaganje u znanje Mastercard vidi kao jedino dugoročno ulaganje u društvo.


Sadržaj nastao u suradnji s tvrtkom Mastercard