U suradnji s
U suradnji s tvrtkom HEINEKEN Hrvatska

Psiholog kaže da su i odrasli često izloženi vršnjačkom pritisku: 'Znati uljudno reći ne pravo je blago'

Pritisak vršnjaka možemo osjetiti bilo kada - na poslu, u obitelji pa i s voljenom osobom, kaže

Kao i sve u životu i vršnjački pritisak ima dvije strane, onu negativnu kada zbog pritiska okoline radimo nešto što nije u skladu s našim sustavom vrijednosti, ali i pozitivnu kada nas okolina potiče da pomičemo svoje granice ili pak mijenjamo svijet u kojem živimo – nabolje.

“Prema definiciji, vršnjački pritisak suštinski je svaka situacija u kojoj radimo nešto, djelomično ili potpuno, protiv svoje volje da bismo se svidjeli drugima ili bili prihvaćeni”, govori psiholog Sandro Kraljević koji se, uz psihološko savjetovanje, bavi i business te life coachingom.

“Svakako valja napomenuti da vršnjački pritisak nije nužno uvijek loš. Ako smo okruženi ljudima koji nas potiču da se trudimo i dajemo najbolje od sebe kako bismo ostvarili dobre rezultate i razvili svoje potencijale, u tom kontekstu vršnjački pritisak može biti poprilično koristan”, dodaje naš sugovornik.

Pokretač promjena

Moć pozitivnog vršnjačkog pritiska iznjedrila je mnoge hvalevrijedne akcije u kojima se ljudi udružuju za neki viši cilj i istovremeno rastu kao pojedinci. S početkom svake godine mnogi ljudi okreću novu stranicu i postavljaju si osobne ciljeve, a neki idu korak dalje i te osobne ciljeve ostvaruju kroz akcije kao što je Suhi siječanj.

Koncept siječnja u kojem nećemo popiti ni kap alkohola, zaživio je u Velikoj Britaniji 2012. godine i od tada, iz godine u godinu, stječe sve veću popularnost diljem svijeta. Siječanj bez alkohola ima mnoge benefite po zdravlje, a osnovna ideja koncepta je podsjetiti se da je umjerenost ključ zdravlja.

Vršnjački pritisak prisutan je kroz cijeli život

Kako bismo pronašli motivaciju za to, nedavno smo razgovarali s trenerima koji su nam otkrili kako ustrajati u svom cilju i oduprijeti se izazovima koje nam nameću životne okolnosti. Saznali smo da na tom putu veliku ulogu igraju – naši odabiri. To znači da izazovu siječanjskog odricanja od alkohola možemo lako doskočiti te se ne moramo odreći okusa omiljenog piva jer je tu jednako ukusno bezalkoholno pivo.

Treneri su nam priznali da su i oni često izloženi pritisku okoline, a psiholog Sandro Kraljević kaže da je vršnjački pritisak, kojeg obično povezujemo s tinejdžerima, prisutan i kod odraslih.

“I mi odrasli često dopustimo drugima da vrše utjecaj na nas. Vršnjački pritisak može se javiti gotovo bilo kada, u bilo kojoj situaciji – na poslu, s prijateljima, među članovima obitelji, čak i s voljenom osobom”, govori.

Shutterstock

U suštini, svi se žele svidjeti drugima

Kraljević, inače i autor najprodavanijeg psihološkog priručnika u 2020. godini, kaže da utjecaj na druge najčešće vrše malo dominantniji pojedinci.

“To su obično oni koji vole preuzimati glavnu riječ u društvu te se odlično snalaze na poziciji vođe tima ili grupe. Najčešće to budu ljudi koji su se, barem u jednom periodu svog života, ponašali na takav način i uspijevali ostvariti neki cilj, odnosno utjecaj nad drugima”, ističe dodajući da im to onda daje osjećaj unutarnjeg zadovoljstva, status, a nerijetko i osjećaj moći.

“Pod utjecaj drugih, pak, najčešće padaju oni koji imaju izraženu želju da se svide drugima, da budu prihvaćeni u nekoj grupi, oni koji ne žele razočarati druge ili su jednostavno previše usmjereni na očuvanje odnosa s drugima pa im pod svaku cijenu žele ugoditi, iako to značilo i da idu protiv sebe”, pojašnjava psiholog i daje prijedlog kako se u takvim situacijama zauzeti za sebe.

“Prije nego što odlučite poslušati nečiji prijedlog za neku aktivnost, zapitajte se kako se osjećate po pitanju te aktivnosti. Što vam govori vaša intuicija? Hoće li vas ta aktivnost obogatiti na ijednom životnom polju ili je radite isključivo zbog drugih. Vježbanjem odbijanja dugoročno možemo napraviti prilično čvrst štit od vršnjačkog pritiska”, poručuje psiholog.

Važno je odrediti do kuda smo spremni ići

“Najčešće se osjećamo krivo i zato što smo dali najmanje novaca od svih naših prijatelja za kupnju zajedničkog poklona ili pak želimo organizirati bolju kućnu zabavu nego što je to napravio naš kolega s posla. Ili pak imamo potrebu ispasti angažiraniji roditelj svojoj djeci nego naš susjed, pritom ih vodeći na razne aktivnosti, a mi se iscrpljujemo do krajnjih granica”, kaže naš sugovornik.

No, i u ovom slučaju rješenje postoji. “Znati reći ne na uljudan i asertivan način u ovim je situacijama pravo blago”, napominje Kraljević dodajući da je jako važno odrediti do kuda smo spremni ići, a da pritom ne pogazimo vlastita načela.

A postoje i situacije u kojima možemo napraviti kompromis. Primjerice, tijekom Suhog siječnja može nas pratiti osjećaj krivnje dok drugi nazdravljaju za prijateljičin rođendan ili kolegino promaknuće, no ne mora. U toj situaciji možemo i mi nazdraviti s čašom Heineken 0.0 piva s 0% alkohola.

Riječ je o pivu koje zadržava sjajan okus jer se proizvodi na jedinstven način. Naime, bezalkoholno pivo se najčešće proizvodi zaustavljanjem alkoholne fermentacije, dok se Heineken 0.0 proizvodi na uobičajeni način te se alkohol naknadno uklanja nježnom vakuumskom destilacijom pa je savršen odabir u svim prigodama koje traže dobro pivo, ali ne i alkohol.

Pošaljite svoju kap za bolji svijet

Suhi siječanj nas poziva da budemo primjer. Ako ste i vi odlučili postati dio promjene, pridružite se kampanji “Moje 3 do 2023” koju je Telegram pokrenuo u suradnji s tvrtkom HEINEKEN Hrvatska. Odredite tri stvari koje ćete promijeniti već ove godine i dajte svoju kap za bolji svijet.

Možda ne možete riješiti sve probleme, ali možete biti kap u moru rješenja. Doprinos boljem svijetu možete dati kroz odgovorno ponašanje prema sebi, bližnjima i društvu, a djelovati možete već sada.

Kako? Za početak pokažite da ste cool i bez alkohola te se pridružite kampanji Suhi siječanj. A ako s nama podijelite svoju odluku za ovu godinu, možete osvojite i super nagradu. Odredite tri stvari koje ćete raditi za bolji svijet do kraja godine i pošaljite nam kap za svaku od svoje tri odluke. Čak 30 najkreativnijih nagrađujemo Heineken 0.0 poklon paketima, a broj kapi koje možete poslati je neograničen. Sudjelujte ovdje.


Sadržaj nastao u suradnji s tvrtkom HEINEKEN Hrvatska