Nekad je nužno odabrati stranu
U suradnji s
Weekend Media Festival

S Teom Korolijom, producenticom hit serije Besa, pričali smo o serijama iz regije koje su postale međunarodni hitovi

Korolija nam je objasnila kako je došlo do ovakvog booma kvalitetnog sadržaja

Dok smo nekad uopće odmahivali rukom na pomisao da bismo mogli gledati neke domaće serije, u posljednjih nekoliko godina dogodila se prava mala renesansa produkciji serija u regiji. Neke serije postale su ozbiljni hitovi zbog svoje kvalitete, čak i internacionalno, stoga domaće serije više nisu relegirane u sferu pozadinskog šuma dok radimo neke stvari.

Što je uopće dovelo do ovakvog pomaka? Za odgovor pitali smo Teu Koroliju iz beogradskog Adrenalin Productiona, producenticu serije Besa. Uz Koroliju, na panelu “Eksplozija serija u regiji” u sklopu ovogodišnjeg Weekend Media Festivala, sudjeluju i Nebojša Taraba iz zagrebačke produkcijske kuće Drugi plan, koja potpisuje hit serije Novine i Uspjeh, te Uglješa Jokić iz beogradskog Fantastika film studija.

Koji su najveći hitovi u regiji?

Koroliju smo odmah pitali koje su, po njihovom mišljenju, serije iz regije postale najveći hitovi. Korolija nam tako kaže kako marljivo prati i gleda kakav sadržaj postoji u regiji. “Svakako, od serija iz Srbije, prva sezona Ubica mog oca napravila je veliki iskorak u odnosu na dotadašnje tržište, i definitivno inicirala promijene koje će uslijediti. Nakon toga je izašla prva sezona Senki nad Balkanom, koja je vizualno i stilski bila potpuno drugačija od svega prije toga, i apsolutno osvojila publiku. Okolnosti da su se obje ove serije prikazivale na prime timeu na nacionalnoj televiziji RTS1, i doživjele ogroman uspeh u smislu gledanosti, dodatno su potakle da se krene s razvojem produkcije kvalitetnih dramskih programa u Srbiji”, smatra Korolija.

“U Hrvatskoj svakako izdvajam seriju Novine, koje su pored kvalitete i regionalnog uspjeha napravile big time change u smislu prve i za sada jedine serije s ovih prostora koja se je prodala Netflixu”, nastavlja. Korolija kaže kako su istovremeno u Adrenalin productionu razvijali i snimali seriju Besa, kojoj je ideja bila napraviti seriju koja priča jednu univerzalnu priču, po prvi puta u regiji napravljenu po principima britanske drame.

“Htjeli smo da Besa bude regionalna i da ju možemo plasirati na internacionalno tržište. Nismo imali javni servis kao koproducenta, za razliku od projekata koje sam navela, pa smo išli drugačijim i malo težim putem. Prikupljali smo sredstva iz komercijalnih izvora, ali smo na kraju uspjeli da ostvarimo projekt do kraja. Sve su ovo bili neki pionirski pokušaji da se pomaknu dotadašnje granice i da se približimo nekim stranim serijama, i u segmentu kvalitete produkcije, mislim da se to i dogodilo”, kaže Korolija.

Potrebno je, ipak, imati i malo sreće

Korolija smatra da se ukus publike u regiji i internacionalne publike ne razlikuje previše. “Ako je priča dovoljno dobra, ona lako putuje. Prodaja formata Bese za arapsku verziju koja je uspješno prošla na jednom tako velikom tržištu je dobar pokazatelj toga”, smatra. Dodaje i kako je razvoj streaming platformi otvorio jedan novi prostor i mogućnost za međunarodni plasman serija iz regije.

“Naše serije imaju međunarodni potencijal prije svega po originalnim idejama, po različitosti ovih prostora koja se vidi kroz lokacije, kulturu, običaje, ali i po kvaliteti produkcije koji možemo isporučiti. Imamo sjajne glumce i darovite ljude iz cijele regije koje imamo u ovoj industriji. No, za internacionalni plasman je potrebno mnogo više. Potrebno je prije svega imati univerzalnu priču s kvalitetnim scenarijem, što nije jednostavno napraviti. Potrebno je imati i velikog distributera, strategiju plasmana i prodaje od početka, od pretprodukcije projekta, ali naravno, uvijek je važno imati i malo sreće”, priznaje Korolija.

Korolija smatra i kako smo u posljednje vrijeme mogli vidjeti mnogo kvalitetnih serija i u stranim produkcijama, stoga su očekivanja publike mnogo veća nego prije, jer im je kvalitetan sadržaj sada lakše dostupan. “Naravno, sve to mora biti ispraćeno i investicijama, koje u Srbiji posljednje dvije godine imaju intenzivan rast”, dodaje.

Streaming servisi su doprinijeli kvaliteti serija

Korolija smatra i kako su streaming servisi poprilično zaslužni za to da publika očekuje veću kvalitetu od serija, a i kaže kako praktički više nitko od povezuje gledanje neke dobre serije s nekim TV kanalom.

“Casa De Papel je odličan primjer kako neka lokalna serija s dobrom pričom može postati globalni hit. Ali, ipak se ne možemo mjeriti sa Španjolcima. To je drugi jezik u svijetu, i otvara ogromno tržište korisnika i gledatelja. Prema mojem iskustvu u pregovorima oko prodaje Bese ispostavilo se kako je jezik još uvijek velika barijera za internacionalnu prodaju naših projekata. No, stvari se polako mijenjaju u našu korist. Tu su skandinavske serije napravile veliki pomak, a onda i izraelske”, kaže Korolija.

Uz streaming servise, velik utjecaj imala je i pandemija. “Podaci nam pokazuju da su streaming platforme imale veliku korist od pandemije. No, serije su oduvijek bile zanimljiv sadržaj za širu publiku, pa je samo s razvojem streaming platformi njihova konzumacija postala jednostavnija, dostupnija i na koncu veća”, dodaje Korolija.

Stvara se prostor za nove niše i žanrove

U posljednje vrijeme u Srbiji se počeo otvarati novi prostor za žanrove i niše kojih do tada nije bilo na tržištu, jer za njih jednostavno nije bilo sredstava. “U Srbiji se dogodio veliki produkcijski bum, iniciran prije svega investicijom koju je pokrenuo Telekom, zbog čega smo mi sudionici i svjedoci jedne velike promjene. Taj volumen projekata omogućuje i pojavu novih žanrova i niša za koje ranije nije bilo prostora ni sredstava na našem tržištu”, objašnjava Korolija.

Smatra kako u ovom trenutku na tržištu ima previše epohe i previše crime-triler drame, pa nam Korolija kaže kako bi voljela vidjeti više romantičnih komedija. “Mislim da je to jedan zanimljiv žanr koji ima uspješnu tradiciju u jugoslavenskoj kinematografiji, a danas je potpuno zapostavljen”, kaže.

Apollon je pokrenuo natječaj za najbolji originalni filmski scenarij

U okviru ovogodišnjeg, 14. po redu, Weekend Media Festivala, online platforma za gledanje stranih i domaćih filmova i serija s prijevodom na sve regionalne jezike Apollon, objavljuje za najbolji originalni scenarij iz regije u okviru projekta “Apollon – 52 filma”.

Na natječaj se mogu prijaviti svi dramaturzi, sve osobe sa završenom Akademijom dramske umjetnosti te svi oni koji su vješti u pisanju i koji imaju dobru ideju, neovisno o državljanstvu i uzrastu.

Oni koji nemaju raspisan scenarij, već samo ideju koju žele dodatno razraditi i predstaviti, mogu se prijaviti na 15 minutni pitch i prezentaciju s Igorom Turčinovićem – direktorom Pinkovih filmskih studija “Pink Films International”, prijavom na mail adresu prijave@apollon.rs. Također, svoju prijavu uz raspisani scenarij u PDF/Word formatu možete poslati na mail adresu prijave@apollon.rs.


Sadržaj nastao u suradnji s Weekend Media Festivalom