U suradnji s
U suradnji s Designer Outletom Croatia

'Slama mi se srce pri pomisli da taj muzej zatvara svoja vrata'. Poznati kulturnjaci o projektu Nosim kulturu

Telegram Media Grupa i Designer Outlet Croatia otvaraju vrata zagrebačkih muzeja i prezentiraju ih kroz četiri potpuno originalne modne priče

FOTO: TMG Creative

“Čini mi se da nismo ni svjesni vrijednosti kulture oko nas dok ona nije ugrožena ili dok je ne izgubimo. Možda je uzimamo zdravo za gotovo. No, u trenucima kriza često dolazi do dubljeg razumijevanja toga koje su stvari važne, a koje nebitne. Zato mislim da je svaka akcija koja promiče kulturu dobrodošla i poželjna”, govori nam poznati hrvatski akademski slikar Sebastijan Dračić.

Prošla godina bila je upravo takva, prožeta malim i velikim krizama. Osim sveprisutne pandemije koronavirusa koja i dalje ne jenjava, pogodila su nas dva teška potresa, u ožujku i prosincu 2020. Kao posljedica te dvije okolnosti, hrvatski su muzeji izgubili četiri milijuna posjetitelja.

Točnije, posjećenost im se u odnosnu na 2019. godinu prema podacima Muzejskog dokumentacijskog centra smanjila za 72 posto. Zbog pandemije muzeji su bili zatvoreni svega mjesec i pol dana, no broj turista koji posjećuju muzeje pao je za 81 posto, a zbog posljedica potresa trećina stalnih postava zagrebačkih muzeja morala je biti zatvorena.

Akademski slikar Sebastijan Dračić

Moda je postala ‘za po doma’

“Mislim da je jako zanimljivo i potrebno promišljati muzeje u kontekstu vremena u kojem živimo, ali važno ih je podržati – čitanjem, pričanjem i donacijom dok su zatvoreni. Jer način na koji brinemo o njima sada, odražavat će naš stav i odnos u budućnosti”, smatra mladi glumac Adrian Pezdirc.

​​S izostankom izložbi, ali i drugih kulturnih događanja koja se odvijaju unutar muzeja, izostao je i naš modni izričaj za takva zbivanja. Najbolje komade sakrili smo duboko u ormare i na njih gotovo i zaboravili. Uz to, prema istraživanju Ekonomskog i Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, tijekom prvog lockdowna nešto više od trećine građana počelo je raditi od kuće. Stoga smo uglavnom nosili pidžame i trenirke. Modni izričaj sveo se na odjeću za po doma.

Zašto je moda važna za kulturu?

No, unatoč tome, interes za modu među građanima nije pao. Prema riječima znanstvene suradnice u Institutu za društvena istraživanja Ive Odak, moda je važan pokazatelj ukusa epohe, ona je temelj estetskog i kritičkog vrednovanja nekog povijesnog razdoblja, ona je odraz kulturnih zbivanja, a redovito reflektira i društvene, političke, umjetničke, pa i klimatske prilike nekog vremena. Moda nam pomaže definirati povijest i ispričati priče koje proživljavamo, ona je jedan od temeljnih načina ljudskog izražavanja. Moda i kultura su neodvojive.

Zato su Telegram Media Grupa i Designer Outlet Croatia pokrenuli projekt Nosim kulturu koji ih objedinjuje kroj jedinstvene modne priče. Interes za modu koji ne jenjava iskoristili smo kako bismo vas potaknuli da se vratite u muzeje, da živite i nosite kulturu. A na to vas pozivaju i brojni kulturnjaci među kojima su glumačka lica poput Anje Šovagović, Katarine Baban, Adriana Pezdirca i Mirne Medaković, redatelj Filip Filković i akademski slikar Sebastijan Dračić. Ispričali su nam kako njeguju svoj odnos prema kulturi i kako je nose.

Glumica Kristina Baban

“Ovaj predivan hvalevrijedan projekt spaja kulturu i modu za koje često zaboravljamo da su neodvojive. Gledajući divnu kampanju snimanu u Muzeju za umjetnost i obrt slama mi se srce pri pomisli da taj muzej zatvara svoja vrata. Iza nas su teške sada već skoro dvije godine gdje smo se svi priviknuli biti po doma, radimo od doma, odmaramo doma, doma se družimo. Zanemarila su se i stopirala sva događanja i izlasci na kojima možemo podržati kulturnu scenu. Ova nas kampanja podsjeća da ne zaboravimo na tu lijepu sponu između kulture i modnog izričaja”, govori glumica Katarina Baban.

Četiri modne priče u četiri zagrebačka muzeja

Ranjeni zagrebački muzeji bili su logičan izbor za kulisu ovog projekta. Njihove raskošne zbirke i povremene izložbe odlučili smo vam prezentirati u obliku četiri modna editorijala kreirana u Muzeju za umjetnost i obrt, Muzeju suvremene umjetnosti, Etnografskom muzeju Zagreb i Muzeju grada Zagreba. Svaka odjevna kombinacija unutar editorijala pažljivo je odabrana iz ponude Designer Outlet Croatia kako bi reflektirala pojedinu zbirku, umjetnički pravac ili pojedinačne umjetnike čiji radovi krase vitrine zagrebačkih muzeja.

Redatelj Filip Filković Philatz

“Promoviranje kulture na svaki mogući način u današnje vrijeme u našem društvu zbilja je prijeko potrebno. Telegram je svojim aktualnim i hvalevrijednim projektom #nosimkulturu vrlo vješto i spretno spojio modu i kulturu na jedan poseban, edukativan i vizualno elegantan način te poslao poruku koju svi trebaju čuti – pozvao javnost da podrži kulturu. Ujedno, projekt je ovo koji nas podsjeća na vrijedne kulturne institucije i njihove unikatne zbirke koje se zapravo oduvijek nalaze u našoj neposrednoj blizini, a koje mnogi od nas uzimaju zdravo za gotovo. Naime, zatvaranjem pojedinih muzeja uslijed potresa ostat ćemo nažalost svi mi neko dulje vrijeme zakinuti za određeni sadržaj i iskustvo. To ne znači da kultura nestaje, ona je tu uvijek s nama u nekom formatu, samo je sada trebamo podržati više no ikad”, izjavio je redatelj Filip Filković Philatz.

Prva u nizu muzejskih priča je objavljena. Riječ je o editorijalu inspiriranom zbirkom tekstila iz Muzeja za umjetnost i obrt u Zagrebu, koji uskoro zatvara svoja vrata radi obnove štete nastale uslijed potresa. Projekt traje do kraja siječnja 2022. godine, a u sklopu projekta osigurali smo i vrijedne nagrade za čitatelje. Na službenoj stranici projekta objavit ćemo četiri nagradna natječaja, u sklopu svakog osiguravamo poklon karticu Designer Outleta Croatia u vrijednosti od 1.000 kuna te ulaznice za brojne zagrebačke muzeje.

Pridružite nam se i pokažite kako vi nosite kulturu. Dijelite sadržaj projekta, širite zanimljive činjenice o muzejima koje objavljujemo na našim društvenim mrežama, a objavu ne zaboravite označiti oznakom #nosimkulturu.


Generalni pokrovitelj projekta je Designer Outlet Croatia.