Svaka četvrta osoba kupuje online više puta tjedno, a plaćanje pouzećem više nije prvi izbor u zemlji

Veći izbor, bolja cijena i besplatna dostava samo su neki od razloga zašto sve više koristimo webshopove

FOTO: Shutterstock

Online trgovina je unazad nekoliko godina doživjela pravi procvat na tržištu, a najznačajniji okidač bila je pandemija korona virusa. Zbog sigurnosnih mjera izolacije i zatvorenih trgovačkih centara, ljudi su svoj šoping obavljali putem interneta te vrlo brzo uvidjeli vodeće prednosti istoga.

Popularnost je nastavila rasti i u postpandemijskom razdoblju, a tomu svjedoče i procjene prema kojima se smatra da će promet online trgovine u Europi do kraja ove godine dosegnuti više od 630 milijardi dolara. Ujedno se očekuje da će do 2027. godine na europskom tržištu više od 580 milijuna korisnika kupovati online.

Potaknuti statistikama, odlučili smo istražiti zašto volimo kupovati online, što se najčešće nađe u košaricama, koliko često kupujemo te koje su prednosti online šopinga. Osim toga, u nastavku donosimo i kratku anketu u kojoj nam možete otkriti vaše navike kada je u pitanju online kupnja.

Gotovo 70 posto Europljana kupuje online

Prema istraživanju Eurostata, na temelju uzorka pojedinaca u dobi između 16 i 74 godine, 68 posto ispitanika barem je jednom kupilo ili naručilo proizvode ili usluge putem interneta tijekom prošle godine, dok je u Hrvatskoj to učinilo oko 56 posto njih.

Najpopularnije kategorije kupnje bile su moda, hrana te kozmetički i wellness proizvodi. Gotovo polovica ispitanika je barem jednom kupila odjeću, obuću ili modne dodatke, 19 posto je naručilo dostavu iz restorana, a 17 posto kupnji bilo je usmjereno na kozmetiku te beauty i wellness proizvode.

Online trgovina bila je najzastupljenija u Nizozemskoj, Danskoj, Švedskoj, Slovačkoj, Češkoj, Francuskoj, Luksemburgu, Njemačkoj, Finskoj, Belgiji, Mađarskoj i Estoniji.

Gledajući pak na globalnoj razini, vrijednost prometa e-trgovine iznosila je oko 5,2 trilijuna američkih dolara, a predviđa se da će ta brojka porasti za 56 posto tijekom sljedećih godina te doseći oko 8,1 trilijun dolara do 2026. godine.

U Hrvatskoj je online kupnja navika za 37 posto ljudi

Na hrvatskom tržištu, jedno od posljednje provedenih istraživanja Udruge eCommerce Hrvatska, pokazuje da više od 37 posto stanovnika Hrvatske kupuje online jednom mjesečno, a 25 posto barem nekoliko puta tjedno. Online kupnju jednom godišnje ili manje prakticira tek četiri posto ispitanika.

Najviše ispitanika kupovalo je odjeću i obuću, predmete za kućanstvo te elektroničke uređaje i opremu. Uz to, u rezultatima istraživanja prepoznati su i novi trendovi te je porast online kupovanja zabilježen u kategorijama prehrambenih proizvoda, hrane za kućne ljubimce, video igara i gaming opreme.

Istraživanje je pokazalo i da su kupcima kod prve kupovine najvažniji mogućnost odabira preferiranog plaćanja, sigurnosni certifikat te pozitivne recenzije prethodnih kupaca.

Digitalni novčanici i kartice omiljeni načini plaćanja

Osim stope učestalosti internet kupovine, rastu i mijenjaju se i drugi trendovi povezani s istom. Primjerice, nekoć je preferiran način plaćanja bilo plaćanje pouzećem zbog straha od prevare ili nesigurnosti kupaca, dok su danas najpopularniji digitalni novčanici te praktično i brzo plaćanje kreditnim i debitnim karticama.

Zbog toga su, između ostaloga, Mastercard i RBA za svoje korisnike uveli posebnu pogodnost – program povrata novca. Naime, svi korisnici debitnih Mastercard® kartica koji tijekom trajanja programa izvrše minimalno sedam online kupnji mjesečno na web stranicama ili u aplikacijama bilo kojeg domaćeg ili stranog trgovca u ukupnom iznosu od 250 eura mjesečno, dobit će povrat novca od 10 eura.

Jedna kartica može dobiti povrat novca dva puta tijekom trajanja promocije koja će biti aktualna sve do 30. studenog. Sloganom kampanje ‘Nešto ti nedostaje? Riješi to klikom!’ ujedno se nastoji potaknuti korisnike na iskorištavanje svih prednosti online trgovine. Uz to, naglašavaju iz Mastercarda, svojim korisnicima pružaju visoku razinu sigurnosti prilikom online transakcija te je svaka kupnja na internetu zaštićena jedinstvenom enkripcijom.

Primjerice, rizik od prijevara te krađe podataka smanjen je na minimum uz dvofaktorsku autentifikaciju koju banka i Mastercard provode za vas, stoga možete kupovati bez briga. Sve što trebate napraviti je završiti sigurnu online kupnju RBA Mastercard® debitnom karticom te si usput osigurati i povrat novca.


Koje su vaše navike online kupovine?

Unsplash

Najviše se kupuju odjeća, obuća i modni dodaci

Navike online kupovine na domaćem tržištu istražila je i agencija Improve, za tvrtku Mastercard u travnju ove godine, na uzorku od 1.022 korisnika bankarskih usluga u Hrvatskoj u dobi od 18 do 55 godina.

Istraživanje MasterIndex također je pokazalo da se online najčešće kupuju odjeća, obuća i modni dodaci i to u 75 posto slučajeva, gotovo polovica ispitanika putem interneta nabavlja elektroničku opremu, a 40 posto njih kozmetičke proizvode.

U usporedbi s istraživanjem iz 2019. godine, smanjila se online kupovina kućanskih aparata i namještaja, dok je s druge strane porast zabilježila nabavka gotove hrane i, primjerice, naručivanje ulaznica za kulturne događaje poput koncerata, kazališnih predstava ili kino projekcija.

Besplatna dostava i povrat ključne prednosti

E-shopper barometar istraživanje, osim razvoja tržišta e-kupovine, detaljno proučava i druge parametre, od navika potrošača, proizvoda koji se kupuju pa sve do razloga zašto se kupuje ili ne kupuje online.

Neki od glavnih razloga kupovine online i odabira platforme preko koje se kupuje su besplatna dostava i unaprijed dobro objašnjen koncept povrata, mogućnost odabira datuma dostave te mogućnost plaćanja gotovinom pouzećem ili karticom odmah pri naručivanju.

Važni su i mogućnost povrata robe u distributivnim centrima ili fizičkim trgovinama, dostupnost što detaljnijih opisa proizvoda, kvalitetan pretraživač proizvoda popraćen s korisnim filterima te nepostojanje skrivenih naknada koje se u konačnu cijenu uračunavaju tek netom prije kupnje.

Posebno se cijene ušteda vremena te bolja ponuda

Gotovo iste prednosti mogu se naći kao vodeći razlozi kupovine online i na forumima poput Reddita. Domaći korisnici ondje tako navode da najčešće kupuju putem interneta zbog boljih cijena, većeg izbora, uštede vremena i živaca te praktičnijeg pregleda cjelokupne ponude ili aktualnih popusta.

Veliki plus im je mogućnost odabira lokacije dostave te postojanje posebnih pick up lokacija, kao i ekspresna dostava u roku 24 sata. Neminovno je spomenuti i besplatan povrat koji je ponekad lakši i jednostavniji u odnosu na izvršavanje reklamacija ili povrata u trgovinama.

Fizički se ipak i dalje najčešće obavlja kupovina prehrambenih namirnica i sličnih svakodnevnih potrepština, dok se na internetu često love proizvodi poput odjeće, gadgeta, informatičke opreme, dekoracija za dom te kućanskih aparata.

Kao ogromna prednost pojedinih online platformi navode se i dodatne usluge poput ‘ključa u ruke’. Primjerice, zamislite da naručite novu perilicu za rublje, a uz dostavu na kućnu adresu, dobijete i usluge montaže kupljenog proizvoda te odvoza starog proizvoda.


Sadržaj nastao u suradnji s Mastercardom i RBA.